Nya regeln om registrering av stall och hästar

Min ena häst är inte tilläggsregistrerad så jag håller på att fixar det (Visste inte att det inte var gjort, men har heller inte sett nån mening med det. Gör jag iofs fortfarande inte.).

Jag funderar på det här med att skicka iväg passet i flera månader (normal handläggningstid 5-6 veckor). Man förväntas ju kunna visa upp det inom 30 minuter vid en eventuell kontroll? O_o Alltid ha det med när hästen körs någonstans? Vad händer om hästen blir sjuk och behöver medicineras med preparat som ska läggas in i passet??
När passet är iväg till avelsorganisationen är det ett giltigt skäl till att det inte finns där hästen finns.
Kvitto på när det skickades är en bra grej. Kopiera viktiga sidor i passet. Och hål koll på avelsorganisationens hemsida, de flesta (alla?) lägger ut på sin sida när passet är emottaget och "lagt i kö".
 
Var ute i sista sekund och var beredd på krångel då det är lite oklart vad stallet egentligen har för adress. 😅 Men märkte ut det på kartan och ca 15 min senare fick jag mail om att det var godkänt för att kunna registrera hästar, och samtliga kunde läggas in utan några som helst bekymmer. Verkligen överraskad efter att ha läst mängder av kommentarer på sociala medier över hur krångligt det varit.
 
Det har visat sig att två av de hästar som har varit problem att registrera faktiskt inte genomfört tillräggsregistreringen korrekt. De har inte skickat in passen.

Sista hästen är bara jättekonstigt.
 
Registrerade anläggningen och hästarna i måndags. Det var ju inte den mest användarvänliga sidan jag har sett, men när jag väl lyckades hamna rätt så var det ganska smidigt.
 
Jag registrerade för länge sen, maj kanske?
Och när jag går in på sidan så är ju mina hästar registrerade på anläggningen och allt är under kontroll, men jag kan inte se vilka hästar det är? Eller hur jag registrerar eventuella nya hästar.
Så jag håller med om att sidan är ju inte den mest användarvänliga man kan tänka sej 😎
 
Var ute i sista sekund och var beredd på krångel då det är lite oklart vad stallet egentligen har för adress. 😅 Men märkte ut det på kartan och ca 15 min senare fick jag mail om att det var godkänt för att kunna registrera hästar, och samtliga kunde läggas in utan några som helst bekymmer. Verkligen överraskad efter att ha läst mängder av kommentarer på sociala medier över hur krångligt det varit.
Så märkligt! När jag registrerade min anläggning fick jag ett mail om att jag kommer få ett nytt mail med anläggningens nummer om tidigast två veckor.
 
När jag registrerade min la jag bara in hästarna direkt. Antagligen för att jag redan har ett SE-nummer? Med blup öppet i annan flik och ctrl v å c tog det ca 12 minuter från början till att ha reggat 25 ish hästar här.
 
Var ute i sista sekund och var beredd på krångel då det är lite oklart vad stallet egentligen har för adress. 😅 Men märkte ut det på kartan och ca 15 min senare fick jag mail om att det var godkänt för att kunna registrera hästar, och samtliga kunde läggas in utan några som helst bekymmer. Verkligen överraskad efter att ha läst mängder av kommentarer på sociala medier över hur krångligt det varit.
Var det rätt adress då? Fick själv 3 olika adresser beroende på var jag satte nålen och ingen var rätt:banghead:
 
Än så länge, dock sker det en hel del diskussioner om att kunna göra det, ex.vis för att komma åt kriminella som utnyttjar bidragssystem och liknande och för att förenkla och förbättra, minska dubbelarbete och administration.

Oftast leder väl den här typen av register till ökad administration och farhågor om hästskatt m.m.

Att sticka huvudet i sanden och hävda att det gäller inte mig känns dock inte så vettigt.

Den dagen det kommer skatt på att äga häst hamnar nog mina på tallriken. Det är nog dyrt att äga häst ändå utan straffavgifter. Det där med register på stall och hästar känns ganska olustigt..
 
Såg just detta på jordbruksverkets hemsida under frågor och svar kring registrering av anläggning. Det blir alltså förbjudet att hålla djur på anläggningen om den inte är registrerad.

Hur blir det om man tänker flytta hästarna på sommarbete som inte tillhör anläggningen de står på? Måste då den marken och gården, som kanske bara används en sommar, registreras som hästgård trots att gården står tom på hästar annars och lär göra det ett antal år framöver?
 
Hur blir det om man tänker flytta hästarna på sommarbete som inte tillhör anläggningen de står på? Måste då den marken och gården, som kanske bara används en sommar, registreras som hästgård trots att gården står tom på hästar annars och lär göra det ett antal år framöver?
Som jag förstod det ja.
 
Jag registrerade för länge sen, maj kanske?
Och när jag går in på sidan så är ju mina hästar registrerade på anläggningen och allt är under kontroll, men jag kan inte se vilka hästar det är? Eller hur jag registrerar eventuella nya hästar.
Så jag håller med om att sidan är ju inte den mest användarvänliga man kan tänka sej 😎
Man måste gå in på registrera anläggning igen, och sen hantera hästindivider.
Nä, det är inte särskilt intuitivt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp