Nya regler ang. vet besiktning?

Arwyn

Trådstartare
Stämmer det att det numera bara krävs besiktning vid tävling from 1,20 på stor häst? Jag har sökt och letat och läst och har bara hittat det här utdraget från jordbruksverket:

Tävlingsveterinären behöver bara besiktiga hästar som deltar och tävlingsområdet varje tävlingsdag före klassen eller momentet vid:

* hopptävlingar med svårighetsgrad fr.o.m. 0,80 m för A-ponny, 0,90 m för B-ponny, 1,00 m för C-ponny, 1,10 m för D-ponny och 1,20 m för övriga hästar.

Lite längre ner i stycket står följande text:

Utställningar och kvalitetsbedömning räknas som tävlingar men där behöver det inte vara med en tävlingsveterinär. Andra tävlingar där det inte behöver vara med en tävlingsveterinär är:

* hopptävling med svårighetsgrad under 0,80 m för A-ponny, 0,90 m för B-ponny, 1,00 m för C-ponny, 1,10 m för D-ponny och 1,20 m för övriga hästar

Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/tavlaochtrana/tavlingsveterinar.4.37cbf7b711fa9dda7a180001323.html

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka allting, men har sett att flera arrangörer i mitt distrikt numera har besiktning from 1,20 "i enlighet med jordbruksverkets nya bestämmelser".

Nån som kan hjälpa mig att få kläm på det här...?
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Pratade med en överdomare i hoppning under en hoppträning förra vecka.Och det stämmer att det är från L:A ponny och från 120 i hästklasserna nu.Men säkerligen kommer besiktningarna att bli dyrare,att ta ut veterinär för en klass blir kostsamt för klubbarna..........
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Okej tack. :)
Mja, veterinärerna tar ju ut timpenning, det är ju meningen att kostnaden ska slås ut på antalet hästar, men riktigt så ser det ju inte ut i verkligheten. Om besiktningarna blir ÄNNU dyrare (de är redan alldeles för dyra, tanken är inte att klubbarna ska tjäna pengar på besiktningar), så tror jag att förbundet kommer att få höra det från irriterade tävlingsryttare. Vi är redan irriterade...
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Såg också detta förstår inte riktigt... Det har ju pratats mycket om att det borde vara besiktning på alla tävlingar alltså även lokala. Blir lite konstigt att man ska hoppa en klass först om man ska rida 110, 120 och sen besiktiga om veterinären inte finns på plats förens straxt innan 120. Vore ju bra om det blev billigare men det undrar jag...
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Okej tack. :)
Mja, veterinärerna tar ju ut timpenning, det är ju meningen att kostnaden ska slås ut på antalet hästar, men riktigt så ser det ju inte ut i verkligheten. Om besiktningarna blir ÄNNU dyrare (de är redan alldeles för dyra, tanken är inte att klubbarna ska tjäna pengar på besiktningar), så tror jag att förbundet kommer att få höra det från irriterade tävlingsryttare. Vi är redan irriterade...

Ja man blir skapligt irriterad när man ser någon klubb ta ut 120 kr i vet.besiktning:mad:särskilt när det är mycket starter! Blev positivt överraskad inför helgen tävling när vet.besiktningen BARA kostade 70 kr, tummen upp för den klubben:)

Förövrigt tror jag att vet.besiktning är mer nödvändigt på lokala tävlingar än reg-nationella!
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

tror också att det behövs nästan mer på lokal än regional/nationell... Men dyrare lokal tävlingar är väl inte jätte välkommet heller...
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Okej tack. :)
Mja, veterinärerna tar ju ut timpenning, det är ju meningen att kostnaden ska slås ut på antalet hästar, men riktigt så ser det ju inte ut i verkligheten. Om besiktningarna blir ÄNNU dyrare (de är redan alldeles för dyra, tanken är inte att klubbarna ska tjäna pengar på besiktningar), så tror jag att förbundet kommer att få höra det från irriterade tävlingsryttare. Vi är redan irriterade...
Jag är både tävlingsledare och tävlingsryttare och jag håller med om att veterinäravgiften många gånger är hög, men oftast när jag har räknat på den har den varit rimlig! Det är helt enkelt så att veterinären kostar mycket, framför allt om man ska ta ut den endast för en klass! Förberedelse- och restid påverkas inte av antalet starter, utan är samma oavsett om det är en 1,20 eller fyra 1,20-1,50-klasser. Så ja, de klubbar som avslutar dagen med en 1,20 m (eller motsvarande) kommer att behöva ta ut höga veterinäravgifter för att de ska täcka räkningen från jordbruksverket (om de inte har väldigt många starter i klassen, veterinären behöver ju bara besikta och sen kan den åka hem).
/Lady_S
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Pratade med en överdomare i hoppning under en hoppträning förra vecka.Och det stämmer att det är från L:A ponny och från 120 i hästklasserna nu.Men säkerligen kommer besiktningarna att bli dyrare,att ta ut veterinär för en klass blir kostsamt för klubbarna..........

Men alltså tolkar klubbarna det här olika? För förra helgen när jag tävlade var det lokal 1m-1,10 och regional 1,20-1,30 på samma dag. Men samtliga skulle vet. besikta även jag som endast skulle hoppa lokal 1m. Är reglerna så otydliga. För när jag frågade fick jag till svar att det var dom nya reglerna.
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Svårt att veta hur de kunnat tolka regelerna på det viset... :confused: Jag skulle ha velat se svart på vitt vart det stod att det skulle vara så.
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Men behöver det verkligen bli dyrare? Vetten behöver ju inte vara på plats under tävlingen (om det är en medelhög nivå) och själva besiktningen borde inte behöva ta så lång tid OM alla är på plats och gör den vill säga. Här behövs diciplin från de tävlande att komma och utföra besiktningen på angiven tid. Ffa unghästarna som ju ofta kommer senare. Vetten hinner ju besiktiga minst 40 i timman vilket borde täcka kostnaden (även resa) utan att den behöver höjas (80-100:-)
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Vad jag vet så från och med årsskiftet så kommer alla tävlingar som går i lokal/regional anda samma dag att ha veterinärbesiktning på alla tävlande hästar oavsett lokal/regional...
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

Men behöver det verkligen bli dyrare? Vetten behöver ju inte vara på plats under tävlingen (om det är en medelhög nivå) och själva besiktningen borde inte behöva ta så lång tid OM alla är på plats och gör den vill säga. Här behövs diciplin från de tävlande att komma och utföra besiktningen på angiven tid. Ffa unghästarna som ju ofta kommer senare. Vetten hinner ju besiktiga minst 40 i timman vilket borde täcka kostnaden (även resa) utan att den behöver höjas (80-100:-)
Fast åtminstone här där jag bor har vi aldrig 40 startande i en 1,20 om det är den sista klassen på dagen. Det är mycket färre än så.

Vad jag vet så från och med årsskiftet så kommer alla tävlingar som går i lokal/regional anda samma dag att ha veterinärbesiktning på alla tävlande hästar oavsett lokal/regional...
Vad har du fått den informationen ifrån? Kommer SJV komma ut med ännu en omgång nya regler?
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

På tävlingen på Högbo ridklubb för två helger sedan... Klubben arrangerade en lokal/regional tävling och ALLA hästar skulle vet.besiktas... och att nya regler införs from årsskiftet.... Bra eller dåligt, ja de tvistar de lärda om :) hehe
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

På tävlingen på Högbo ridklubb för två helger sedan... Klubben arrangerade en lokal/regional tävling och ALLA hästar skulle vet.besiktas... och att nya regler införs from årsskiftet.... Bra eller dåligt, ja de tvistar de lärda om :) hehe
Fast det är ganska oförskämt att ta betalt för veterinärbesiktning under LA/120 cm när det är den regeln som gäller.Kan inte förstå att dom har en ny regel f.o.m Augusti för att sedan i januari komma med en helt annan.Som dessutom är totalt orelevant med den nya som är nu.Förstn ska det vara från en högre klass än innan för att sedan ha från de lägre klasserna.Kan man läsa någonstans att det ska bli en regel ang besiktning från Januari?
 
Sv: Nya regler ang. vet besiktning?

No offence, men den där klubben tror jag inte på. Sen är det mycket möjligt att regeln säger att klubben kan välja att ha besiktning i lägre klasser, men jag kan aldrig tänka mig att en sån regel kommer att verkställas i nuläget.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
9 782
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp