Nya regler för djurtransporter

Sv: Nya regler för djurtransporter

Fast 5 januari 2008, så ingen direkt nyhet kan jag tycka...:crazy:
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Det gäller från 5 januari 2009.

Jag kan tycka att de som har hästföretag borde ha mera kunskap om transportering/säkerhet av/med häst än hobbyägarna så enl. mig så skulle hobbisarna också få gå kurs.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Personligen tycker jag det är konstigt att man bara man har vanligt B-körkort får köra häst i transport. För hur mkt på körkortsutbildningen ägnas åt vikter och hästens välmåga?
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

kl

Jätte bra!!! Detta gäller ju också då för t.ex. gris transporter och hästslakt transporter som transporteras från norra sverige till afrika levande. Där förrut hästarna kunde transporteras på de hemsaste tänkbara sätt utan att det fanns någon som riktigt kontrollerade det.

Men också bra att de har gjort ett undantag för hobby ägare.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Nej, reglerna gäller from 5 januari 2008. Däremot har man i Sverige sagt att för dem som det krävs kompetensbevis har det under 2008 räckt med att man kan visa att man anmält sig till en kurs under 2008 pga att utbudet av möjligheter att kunna ta kompetensbevis varit så litet. Detta har dock endast gällt transporter inom Sverige.

Kursen är jättebra och jag tycker att det skulle vara ett krav att man gått den för att överhuvudtaget få transportera djur. Det är oftast så att ju oftare man transporterar djur desto större är kunskapen, men inte alltid.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

För att göra det lätt för sig ska man väl gå kursen, men var hittar man vilka som anordnar? Försökte googla men hamnade bara på finska sidor.

Bor i västsverige så någonstans runt götet vore bra.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

*kl

Är dessa kurser bara öppna för djurföretagare? Om man som privatperson vill lära sig mer då...? Nån som gått som vet vad det kostar?:confused:
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Där förrut hästarna kunde transporteras på de hemsaste tänkbara sätt utan att det fanns någon som riktigt kontrollerade det.


Kursen gör knappast att kontrollerna för hur djuren hanteras på långa transporter blir bättre.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Personligen tycker jag det är konstigt att man bara man har vanligt B-körkort får köra häst i transport. För hur mkt på körkortsutbildningen ägnas åt vikter och hästens välmåga?

Hur mycket tas upp om detta för BE kort?

Tycker alla dessa regler är IDIOTISKA. jag är dp varken bättre eller sämre förare för jag har B eller BE kort...

Borde vara ett lämplighets intyg för häst kanske men även det är ju helt löjligt. vill man lära sig köra med häst i finka så lär man sig av någon som kan.

:devil:*dags att betala mer till staten*:devil:
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

*kl*

Lite störande att kurserna går så sällan... Finns en tydligen i sthmsområdet den 21 mars, hmm, jag ska föda barn den 20... Men jag kör hästarna flera ggr/veckan så jag måste ju verkligen ha beviset. Någon som vet hur man gör då? Beviljas fortfarande dispenser?
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Hur mycket tas upp om detta för BE kort?
Ingenting. Då lär man sig bara köra med släp, det är ju inte specifikt för hästtransport.
Tycker alla dessa regler är IDIOTISKA. jag är dp varken bättre eller sämre förare för jag har B eller BE kort...
Jag tror nog faktiskt att de som har BE-körkort generellt sett kör bättre med släp än de som bara har B. Men det har som sagt ingenting med transport av djur att göra.
Borde vara ett lämplighets intyg för häst kanske men även det är ju helt löjligt. vill man lära sig köra med häst i finka så lär man sig av någon som kan.
Ja, så vore det ju bra om det var. Vet av erfarenhet att lååångt ifrån alla gör det...
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

*kl*

Lite störande att kurserna går så sällan... Finns en tydligen i sthmsområdet den 21 mars, hmm, jag ska föda barn den 20... Men jag kör hästarna flera ggr/veckan så jag måste ju verkligen ha beviset. Någon som vet hur man gör då? Beviljas fortfarande dispenser?

Jag tror inte det, men å andra sidan är det nog ganska osannolikt att det kommer genomföras kontroller i någon större utsträckning i Sverige än på ett tag. Finns liksom inga resurser avsatta för det vad jag har förstått. Antar att du inte är hobbyryttare/amatörtränare (för då omfattas du ju inte alls)?
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

*kl

Är dessa kurser bara öppna för djurföretagare? Om man som privatperson vill lära sig mer då...? Nån som gått som vet vad det kostar?:confused:

Jag har tagit kompetensbevis som privatperson (Är också registrerad transportör, eftersom det behövs utomlands...). Kursen jag gick var en 6h kvällskurs, kostade ca 2400kr. Beviset jag fick bär TYA:s logga, men det var inte hos dem ,utan vad jag förstog det som, en extern utbildare. Tyvärr var faktafelen många och läromedelna bristfälliga. Men jag fick mitt kompetensbevis, och kanske är jag lite mer kompetent...
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Vad bra då behöver ju inte jag gå kursen då eg eftersom vi inte har våra hästar i regristrerade i någon firma . Även om vi har många.
Men tänk på att ska ni köra utomlands så måste ni kolla upp vilka regler som gäller i det landet.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Generellt sett så tycker jag att alla som ska dra släp oavsett vikt borde gå kurs först innan de får koppla på ett släp. Det gäller inte bara hästägare utan husvagnsägare etc. Har själv ihyrning av husvagnar och flertalet kan alltså inte backa med sina husvagnar, skrämmande tycker jag.

Kompetenskurserna är ju i och för sig bra om det gällde alla. Folk som har hästrelaterade firmor har ju oftast mer kunskap än en hobbyryttare som kör 2 eller 3 gånger om året.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Antar att du inte är hobbyryttare/amatörtränare (för då omfattas du ju inte alls)?

Är amatörtränare, men jag tolkade det som att man behövde beviset om man har hästarna i firma, och om det går som det ska så har jag skickat in om att starta firma från 081201, men pga lite oklarheter från både min o skatteverkets sida så är det inte färdigt än. De ska komma hit i feb så ska vi bena ut det...
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Är amatörtränare, men jag tolkade det som att man behövde beviset om man har hästarna i firma, och om det går som det ska så har jag skickat in om att starta firma från 081201, men pga lite oklarheter från både min o skatteverkets sida så är det inte färdigt än. De ska komma hit i feb så ska vi bena ut det...

Låter om ett solklart gränsfall:D Ring jordbruksverket och kolla för säkerhets skull:idea:.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Vad bra då behöver ju inte jag gå kursen då eg eftersom vi inte har våra hästar i regristrerade i någon firma . Även om vi har många.
Men tänk på att ska ni köra utomlands så måste ni kolla upp vilka regler som gäller i det landet.

Jag har inte mina i företag men hamnade ändå på listan över de som behöver kompetensbeviset!
I stort sätt så behöver alla som tävlar och kör mer än några mil, gå kursen. = vinstdrivande syfte.
Undantaget är de som kör sina hästar till o från bete, till o från fodervärd och till o från veterinärbesök samt de som kör (kommer inte ihåg km antalet men runt 5 mil om jag inte minns fel)korta sträckor.

2400kr är inte så mkt med tanke på hur mkt pengar en del lägger ner på blingbling huvudlag och snoffsiga täcken. :cool: Gå kursen istället och se det som ett steg för att man i framtiden lättare ska komma åt alla som kör sina hästar på ett dåligt och olagligt sätt! Det finns många okunniga hästägare där ute som borde veta mer!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Från och med den 21 april 2021 ska alla som har en anläggning med djur, som transporterar djur eller som hanterar avelsmaterial ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 392
Senast: vilde
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har varit svårt att påverka. Det menar LRF Hästs Erica Lindberg kring Sveriges hantering av det nya EU-direktivet kring hästpassen...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var inte bara för människor som id-kraven skärptes vid årsskiftet. Nya regler när det gäller pass för importerade hästar kan bli en...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp