Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Disen

Trådstartare
Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen.

På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje gång han ser mig försöker sätta dit mig för lagbrott) viftade med fingret och sa att det var en ny lag från och med första mars i år att hundar absolut inte får gå lösa. Jag avfärdade honom vänligt men bestämt som jag brukar. Sista sträckan hem så funderade jag på om det kan ligga något i vad han sa ändå.

Nu så har jag googlat och googlat på alla möjliga formuleringar för att se om det kan ligga något i vad gubben säger. Det enda jag lyckats hitta som kan tolkas som koppeltvång är följande: Länk

Nya regler för hundägare
Publicerat 2013-03-01 09:59


Från den 1 mars får inga hundar springa lösa i marker där det finns vilt. Det är med hänsyn till det vilda och detta gäller alla slags hundar, alltså inte bara jakthundar. Nu startar djurens föryngringsperiod och då är det viktigt att vi visar respekt och håller våra hundar under uppsikt.


Jägareförbundet uppmanar därför alla hundägare att respektera hundförbudstiden med hänsyn till viltet. Om du påträffar en lös hund ska du underrätta polisen. Är du jakträttshavare får du koppla hunden och underrätta hundens ägare, vars telefonnummer förhoppningsvis finns angivet på halsbandet. I annat fall underrättar du polisen.

Gubben måste ju ha hört det någonstans, någon annan bukeanvändare hade ju hört något liknande om jag inte minns fel. Ingen rök utan eld? Eller är det bara en påminnelse om rådande lag till alla hundägare (nya som gamla) där ute som kanske inte har så bra koll? Och att formuleringen då gör att det tolkas som något nytt för i år?

På sidan Notisum står det som det "alltid" har gjort gällande lös hund under förbudstiden:

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Vad tror ni? Någon som har hört eller sett det svart på vitt?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag har inte hört någonting om det, och OM det var något som skulle ändras sådär, ja då borde man ju ha gjort sitt bästa för att alla hundägare faktiskt skulle känna till ändringen också. Om jag, som ändå "bor" i olika hundforum missar det, ja då finns det ju inte minsta chans att alla "vanliga" kunnat höra talas om det.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Tack för det! Varifrån han har fått det ska jag låta vara osagt. ;)

Red_Chili: Det är lite så jag också tänker. Det har väl varit något radioklipp om det och som escaya skrev, något klipp.

Det stör mig lite att dom benämner det som "ny" om det bara är den gamla som träder i kraft likt tidigare år.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag tror att det bara är en olycklig aftonblaskanrubrik. Har letat runt på regeringen och riksdagens hemsida och har inte hittat något nytt. Frågan är om Stockholms stad ändrat i sina regler, men det verkar konstigt eftersom det redan är konstant koppeltvång på allmän plats i stan.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Var jag som nämnde det i en annan tråd. Men jag kan heller inte ge mer info.
Jag såg en snutt på tv, där de intervjuvade hundägare om den nya lagen som skulle träda i kraft 1 mars.
Jag hann bara höra att hundägaren sa att då kan man ju aldrig leka med sin hund mer, med tex kasta en boll eller pinne om de inte får gå mer än två meter ifrån ägaren..
Mer än så han inte jag se. Men var på nyheter tror jag, men kan ju också varit lokala nyheter. Och då får vi automatiskt Stockholmsnyheterna.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Kollade nu på länken. Japp, var den jag såg på tv :)
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Är det en ny lag ska lagtexten naturligtvis gå att hitta. Gör den inte det, finns det troligtvis inte heller någon ny lag.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

jag läste i lokaltidningen en notis om denna nya lag, men där stod det även att hundägare kunnde bötfällas......:confused:

jag ska se ifall jag hittar länken
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Men så är det ju om man bryter mot en ordningsregel, att man kan få böter.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag ville minnas att det var du, men var inte 100 och ville inte hänga ut dig ;)

Så det var samma klipp? Hmm.... Kan det vara så då att det numera går att bötfälla hundägare, men förr gjordes det inte utan ägaren fick isf en reprimand enbart?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Är det en ny lag ska lagtexten naturligtvis gå att hitta. Gör den inte det, finns det troligtvis inte heller någon ny lag.

Jag tänkte också på just det du nämner nu. Men undrade också vilka lagsidor som är dom som uppdateras och dom som styrs av privata aktörer. När jag googlade så såg jag fler än en nämligen, det var därför jag nämnde vilken jag tog texten ifrån.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Hmm.... Kan det vara så då att det numera går att bötfälla hundägare, men förr gjordes det inte utan ägaren fick isf en reprimand enbart?

Nu hittar jag ju inte den förbaskade länken, ska kolla om jag hittar pappers tidningen.

Men det låter ju rimligt.

// Frej som fortsätter att leta
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

För att spinna vidare på det jag skrev så kan jag ju säga att det där med böter inte är någon enkel grej. På min arbetsplats råder det koppeltvång och upplockningstvång (kyrkogård), detta står tydligt skyltat och även i kommunens ordningsstadga. Vi har stora problem med hundägare som inte följer reglerna och dessutom antingen är otrevliga eller spelar dumma om personalen uppmärksammar dem på regeln. Polisen är inte intresserad, de har faktiskt bättre saker för sig, vilket jag förstår till 100%. Men vi kan inte bötfälla någon och vi kan ju inte heller be polisen bötfälla någon i efterhand.

Alltså en ganska verkningslös regel, så länge det inte är polisen som stöter på den lösa hunden...
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jösses :crazy:

Jag hade skämts ihjäl om jag hamnade i en situation där jag tvingas säga "det visste jag inte" till en person som gav mig en rättfärdig reprimand angående hur hundarna hålls. Det var lite mitt syfte med tråden, att jag inte vill stå där och ha noll koll på vad som gäller.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

nu hittade jag då denna artikel i pappers tidningen och i notisen står det då att den som bryter mot lagen som TS citerade väntar en ordningsbot på 1000 kr och syftet med lagen är att skydda vilda djur - såväl dägg djur som fåglar som föder ungar under perioden.

så det verkar inte vara någon ny lag utan den "förstärks" med böter?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag tycker det är väldigt bra att du tar upp ämnet i tråden, vi är skyldiga att veta som hundägare:)

Jag sa åt 2 tjejer med varsen phalene på jobbet för några veckor sen, hundarna sprang runt överallt, in och kissade på gravarna och for runt som om det vore en hundrastplats (jo, inhägnade platser i stan blir ju gärna det, men respekt för hel***e). Så jag stegade fram, hade dessutom mina två bestar i koppel och sa nåt i stil med "Hej, tycker ni inte att det är ganska ansvarslöst att hundarna springer runt inne på gravarna så som era gör??" Båda två höll med om att njao, det var ju kanske inte så bra. Så jag bad dem att koppla, men de gjorde ingen ansats till att varken kalla in eller plocka upp koppel.. "Jag tycker att ni ska koppla NU", men de påstod att de inte hade några koppel med sig, så jag var så fräck att jag bad dem gå ifrån kyrkogården, trots att jag inte har rätt till det. Men de vände och gick...:o

Men som sagt, böter är en ganska harmlös grej, för jag har hittills aldrig mött en polis där jag går med hundarna...
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

:bow::bow:

utan tvekan hade jag mer än gärna hjälpt dessa damer ut på gatan i nackskinnet tillsammans med hundar:devil:. otroligt respektlös
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag tycker det är väldigt bra att du tar upp ämnet i tråden, vi är skyldiga att veta som hundägare:)

Jag sa åt 2 tjejer med varsen phalene på jobbet för några veckor sen, hundarna sprang runt överallt, in och kissade på gravarna och for runt som om det vore en hundrastplats (jo, inhägnade platser i stan blir ju gärna det, men respekt för hel***e). Så jag stegade fram, hade dessutom mina två bestar i koppel och sa nåt i stil med "Hej, tycker ni inte att det är ganska ansvarslöst att hundarna springer runt inne på gravarna så som era gör??" Båda två höll med om att njao, det var ju kanske inte så bra. Så jag bad dem att koppla, men de gjorde ingen ansats till att varken kalla in eller plocka upp koppel.. "Jag tycker att ni ska koppla NU", men de påstod att de inte hade några koppel med sig, så jag var så fräck att jag bad dem gå ifrån kyrkogården, trots att jag inte har rätt till det. Men de vände och gick...:o

Men som sagt, böter är en ganska harmlös grej, för jag har hittills aldrig mött en polis där jag går med hundarna...

Men alltså :eek: Att någon ens kommer på idén att ha sin hund lös på kyrkogård! Jag själv tar alltid för givet att hundar är totalförbjudna på kyrkogårdar (och skulle aldrig bryta mot ett sådant förbud heller). Att då inte ens ha dem kopplade på de ställen där man faktiskt får ha dem med... *skakar på huvudet*
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Står det att det gäller lokalt eller för hela Sverige?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir så J*vla förbannad på grannen..... Var ute och gick med hunden igår, eftersom hon lyder mig har jag henne lös. Då får hon...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 616
Senast: Becca85
·
Q
Övr. Katt Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn. Samma regel gäller för katten...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp