Nya regler i dressyr 2005

Y

Ylva

Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är:

Tygel på träns får vara av läder, textil, fodrad (inte klädd) med tunt gummi (inte tjock gummitygel, bara tunt lager på insidan) samt gummivävtygel (som textiltygel med gummitrådar invävda). Tygel på kandar måste fortfarande vara av enbart läder.

Huvudlag, nosgrimma och pannband måste vara gjort av enbart läder. Pannband får vara av annan färg än huvudlaget. och får vara smyckat med diskret dekor (det sista är ingen ändring, men för tydlighets skull tar jag med det).

Ingen förändring vad gäller nosgrimma: Den ska spännas över eller under bettet. Även aachengrimma är tillåten. Pullagrimma är alltså fortfarande förbjudet

Tränsbett och bridongbett ska vara tvådelat eller tredelat (det ät alltså inte längre någon tvekan om att bridongbett får vara tredelat). Det ska vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial (alla bilder i TR på plast/syntetbett hade en metallkärna som 'tittade fram' i lederna). Själva materialet får alltså inte gå att böja. även bett klädda med gummi är tillåtan. Träns/bridongbett får ha fasta eller rörliga ringar. Alla bilder på bett med fasta ringar har dock runda eller ovala ringar, så det är osäkert om D-ringar är tillåtna (står inget om det i texten heller, det gjorde det förut)

Även kandarstången får vara av hård plast/syntet och får ha fasta eller rörliga skänklar.

Sporrar behöver inte bäras på lokaltäving, ej heller i LC och inte på framridning. Även hästryttare måste ha sporren rättvänd. Sporren ska fortfarande vara gjord av metall och ponnyryttare får fortfarande max ha 15 cm

Spöets längd får vara max 1,10 m på häst och max 1,00 m på ponny. Spö får fortfarande bara bäras på framridningen.

Ramlar man av eller går omkull under dressyrprogrammet så blir man utesluten och måste leda ut hästen/ponnyn (förut fick man 0 poäng på den bedömningsgruppen och fick fortsätta)

Sitter man av inne på banan utan att ha fått tillstånd så blir man utesluten. Detta gäller efter inridningen vid A t.o.m. utridningen vid A (du kan alltså sitta av inne på banan (om du får rida där före startsignal) för att ta av benskydd/lindor innan du startar, men så fort du börjat programmet får du inte sitta av förrän du lämnat banan.

Ungponnyavdelning i dressyr verkar vara avskaffat igen. Istället får överårig ryttare rätt att starta ungponny utom tävlan i vanliga ponnyklasser, under förutsättning att ekipaget är proportionerligt. Sådant ekipage ska starta sist i den kategori ponnyn tillhör och om bortlottning används så ska överårig ryttare lottas bort först.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Står det klart och tydligt att det endast får vara gummi på ENA sidan av tygeln???

Eller står det vara tunt överdragen av gummi???

Det står inget om pullargrimmor??
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag minns inte exakta ordalydelsen, men det stod 'fodrad' inte 'klädd', alltså får det bara vara gummi på insidan. Gummilagret ska dessutom vara tunt.

Regler om nosgrimma är inte ändrat. Det gäller fortfarande att den ska spännas över eller under bettet samt att även aachengfimma är tillåten. Pullagrimma är alltså fortfarande förbjuden.

Jag har nu även lagt till denna information i originalinlägget
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya regler i dressyr 2005

är det inga nya kvalregler till nationell tävling?? har hört nåt om det..
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

jo, det var visst lite ändringar ang kval till elit- och nationell tävling också, men jag tog bara med det som jag tror de flesta här är intresserade av.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Men vilken diskreminering den sista regeln är, hur f*n ska man kunna få fram bra dressyrponnysar om de knappt får tävla?? (tex i kat B hur många småtjejer finns det som kan utbilda en sådan?)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Fast i praktiken blir det väl ingen skillnad eftersom många arrangörer ändå 'lottade bort' hela ungponnyavdelningen när de hade många anmälda. Trist men tyvärr sant.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ylva skrev:
jo, det var visst lite ändringar ang kval till elit- och nationell tävling också, men jag tog bara med det som jag tror de flesta här är intresserade av.

men om du vet dom .. har d8u lust o skriva dom här då? :p

Åh, ja blir så trött på "sporr-reglerna" Ja behöver inga sporrar på min häst.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Vill bara checka av en sak...om pannband endast får vara av läder....får man då inte ha mässingsutsmyckning (eller ngn annan metall) på det...eller det kanske räknas som diskret dekor???? De flesta har ju sådana.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag kommer inte ihåg kvalificeringsreglerna, troligen för att jag inte har behov av dem själv just nu. TR ligger hemma.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det står inget om materialet på utsmyckningen så det är väl en tolkningsfråga(utsmyckningen behövde inte vara läder förut). Jag tror att de bara ville göra det tydligt att pannband i form av ett metallbett eller en metallkedja inte är tillåtet utan att det måste vara läder som är själva pannbandet, sedan kan det vara smyckat med en diskret kedja eller ett litet bett. Ordet att lägga på minnet är: 'diskret'
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Och hur har de tänkt att man ska kunna kvala ponnyerna till breeders? :mad: idioter!

Är också intresserad av kval till nationella o elit tävlingar! (stor häst) :)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

På begäran kommer här de nya kvalreglerna.

kval till nationell och elittävling kan ske under föregående eller innevarande år. Ryttare/målsman är själv ansvarig för ekipagets kvalifikation

Kvalifikation sku anges vid anmälan till tävling

Kval kan ej ske i kürklasser

De 62% som ska uppnås gäller totalresultatet, inte enskild domare.

Ponny:
För att få starta nationell och elittävling i klasser som innehåller öppna, sluta och enkla byten krävs minst 62% på regionaltävling i klasser där de rörelserna ingår.
För att få starta övriga klasser på nationell och elittävling krävs minst 62% i LA-klass på regionaltävling.

Häst:
Kvalreglerna till nat/elit i Msv B och Msv A/S:t Georges gäller ej juniorer och unga ryttare.

till nationell tävling:
För LA krävs minst 62% i LA eller högre på regionaltävling.
För Msv B krävs minst 62% i Msv B eller högre på regionaltävling.
För Msv A/S:t Georges, Intermediaire I och Svår B:1 krävs minst 62% i Msv A/S:t Georges på regionaltävling.
För Intermediaire II och högre krävs minst 62% i Svår B:1 eller Intermediaire I.

till elittävling:
För Msv B krävs minst 62% i Msv B eller högre på nationell tävling.
För Msv A/S:t Georges, Intermediaire I och Svår B:1 krävs minst 62% i Msv A/S:t Georges eller högre på nationell tävling.
För Intermediaire II och högre krävs minst 62% i Intermediaire I eller högre.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

På pannbandet kan nog vitt foder räknas som diskret dekor. På nosgrimman däremot är det väl mer tveksamt eftersom det står 'läder'
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Vitt foder på nosgrimman måste man ju få ha? :confused:
Det har ju typ alla..?!
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

okey. så om jag har förstått det rätt så måste jag ha ridit en LA:5, en LA:P1 eller en FEI´s inledande på regional nivå med minst 62% för att få rida en LA:5 eller LA:P1 på en nationell tävling? :confused:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

men det borde ju va konstigt, känns som om nästan alla har träns med vitt foder på dressyr.. hur ska man ta reda på detta nudå?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

det vita fodret är ju oxå läder, bara i en annan färg väl.
detsamma om det är silver eller guldfärgat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp