Nya reseavdraget

MissFideli

Trådstartare
Om nu det skulle gå igenom, kan nån hjälpa mig att räkna hur det skulle drabba mig? Jag är för korkad 🙈
Bor i Stockholms län, men på landet i en kranskommum. Jobbar i annan kranskommun i Stockholms län. Pendlar 8 mil om dagen med bil, att åka kollektivt är inte möjligt.
 
Om nu det skulle gå igenom, kan nån hjälpa mig att räkna hur det skulle drabba mig? Jag är för korkad 🙈
Bor i Stockholms län, men på landet i en kranskommum. Jobbar i annan kranskommun i Stockholms län. Pendlar 8 mil om dagen med bil, att åka kollektivt är inte möjligt.
Som jag förstår det så ska man bara få dra av max 8 mil, så jag som har längre till jobbet förlorar såklart på det. Vad värre är för din del är att flera av Stockholmskommunerna, om det vinner kraft, kommer inte att få göra några reseavdrag alls! Jag har inte koll på om Vallentuna är en av dem, har för mig att du skrivit att du bor i Vallentuna kommun?
 
Med en positiv tolkning kommer effekten i plånboken bli en tredjedel mot idag (alltså förlust av 70%) av avdragseffekten. Ännu ett sätt att istället för att erbjuda alternativ, sätta mer press på människor på landsbygden att överge den. Men det är också en slags politisk lösning.

Det svåra är att de lösningar som faktiskt finns för att drastiskt minska biltrafiken alltid blir dyrare än att köra bilen själv ändå. Eftersom kollektivtrafiken kostar hyfsade summor, samtidigt som många av oss inte har möjlighet att klara sig utan bilägande för att ta oss till denna kollektivtrafik. (Jag skulle kunna minska den dagliga bilsträckan med nästan 70%)

Men ett dieselpris kring 50 kr litern så kanske vi börjar nå break-even.
 
Senast ändrad:
Det blir intressant, ser en busshållplats hemifrån där det går bussar hela tiden. Men ta mig de fyra milen tur och retur med buss till kräver 4 byten och en åker 15 mil enkel väg. Och vara hemifrån 4.40-18.40

Jag ser ingen hållplats, det är 6 kilometer dit längs 70-väg och grusväg utan vägren. Tyvärr finns ingen parkeringsmöjlighet för vare sig bil eller cykel där. Men det som gör den mest bristfällig är att det nästan inte går några bussar, några få per dygn.

Jag har dock en annan på lite längre håll med pendlarparkering, och hade kalkylen ekonomiskt varit lockande eller åtminstone neutral hade jag använt den möjligheten så ofta som möjligt. (Vilket just nu inte är så ofta så länge barnen går i skolan och måste skjutsas till punkter längs vägen mot stan.)
 
Som jag förstår det så ska man bara få dra av max 8 mil, så jag som har längre till jobbet förlorar såklart på det. Vad värre är för din del är att flera av Stockholmskommunerna, om det vinner kraft, kommer inte att få göra några reseavdrag alls! Jag har inte koll på om Vallentuna är en av dem, har för mig att du skrivit att du bor i Vallentuna kommun?

Ja, det är det tillägget jag är lite rädd för. Att bara för att jag bor relativt nära Stockholm så tror folk att man har tillgång till kollektivtrafik dygnet runt.
 
Jag ser ingen hållplats, det är 6 kilometer dit längs 70-väg och grusväg utan vägren. Tyvärr finns ingen parkeringsmöjlighet för vare sig bil eller cykel där. Men det som gör den mest bristfällig är att det nästan inte går några bussar, några få per dygn.

Jag har dock en annan på lite längre håll med pendlarparkering, och hade kalkylen ekonomiskt varit lockande eller åtminstone neutral hade jag använt den möjligheten så ofta som möjligt. (Vilket just nu inte är så ofta så länge barnen går i skolan och måste skjutsas till punkter längs vägen mot stan.)
Jag har första pendlingsparkering 6km från jobbet :rofl:
 
Jag bor i en kommun som tillhör storgöteborg och hade jag haft mitt förra jobb kvar så skulle jag behöva åka kl 14:14 och tillbaka 05:01 (33km enkel väg) och då är inte tiden det tar att ta sig mellan tåg och hemmet med.

Ge folk möjligt att kunna ta sig till och från jobbet utan bil innan dessa idiotiska idéer kommer på tal.
 
Jag som bor i glesbygd tänker också på när jag hade betydligt krångligare arbetstider (handels) än vad jag har idag (kontor). Jag har drygt tre mil till stan. Köra bil tar 20 minuter vid icke rusningstid, bussen tar en timme oavsett när man åker. När jag jobbade i affär hade jag oftast arbetstid mellan 12 och 18.30 på vardagar, 10-14 helger.

Helgerna går det inga bussar alls i princip, så de kan vi strunta i direkt. Vardagarna hade jag fått åka hemifrån kvart i nio och byta buss två (!!) gånger för att börja jobba klockan 12, hemma hade jag varit cirka 20 på kvällen. Det är liksom inte rimligt att någon ska välja att åka kollektivt med de förutsättningarna om vederbörande har tillgång till bil.

Förra året fick jag inga avdrag för resorna på grund av hemmajobb under pandemin. Det har ändå tjänats in på att inte ha jämförelsevis så dyra bensinkostnaden, slippa parkeringsavgift inne i stan, billigare luncher och annat kopplat till att inte behöva vara på arbetsplatsen. Men skulle jag inte få avdrag för resorna och behöva jobba från kontoret dagligen/som förut, hade det blivit kännbart i plånboken. Och då har jag ändå en bra lön.
 
Jag höll på smälla av när jag såg den här månadens räkning, visserligen hade jag kört till fjälls för att fixa lite saker men 5000 kr! 😳😱 Där försvann den inköpta semestern! 🙄
Kul när priserna går upp och reseavdragen minskar/försvinner. :arghh:
 
Hur stor bedömer ni risken för att detta blir verklighet? Känns som det är typ klart, men blå sidan borde inte vara nöjda? Eller?
 
Även om man skulle uppfatta syftet som vällovligt i meningen att stimulera till alternativa resvanor med hänsyn till miljön... och inte bara för att dra in mer skatteintäkter... så går det inte att komma ifrån att beslutsfattarna rimligen är fullt medvetna om fördelningen av effekterna av de kontinuerligt [real]sjunkande reseavdragen. Och det i sin tur kan jag inte uppfatta på annat sätt än att landsbygdsboende helt enkelt ses som casualties, irrelevanta bondeoffer.
 
Jag läser att det är inte ett avdrag utan en skattereduktion som förslaget innebär. Det är så jag tolkar det iaf men upplys mig gärna om jag har fel.

Problemet blir väl dock större för de som bor nära storstäder. Beroende på hur man drar gränsen, vilket verkar vara osäkert.
 
Bor i kranskommun till Sthlm och jobbar i en annan kranskommun till Sthlm. Jobbar skift och helger. Med bil tar det
45min dörr-dörr enkel väg. Kollektivt 3h. På helg går det typ inte åka alls, för jobbar jag natt hinner jag inte hem och sova innan det är dags att vända tillbaka till nästa nattskift.
Nya förslaget skulle innebära att jag förlorar ca 13.000kr/år i skatteavdrag som jag kan göra nu.

Så, alla som bor nära storstäder och jobbar obekväma tider (i 99% samhällsviktiga yrken) kommer förlora. Men det är klart, vi får ju betalt i balkongapplåder istället💕
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 491
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp