Nya ridbyxor

ufot

Trådstartare
Efter tio långa år har mina älskade ridbyxor tvingat lämna in sin pensionsansökan :cry:

Det är bara att inse fakta, jag måste köpa ett par nya.

Problemet är bara att det finns en uppsjö olika märken, vilka är prisvärda, vilka är bra, vilka bör man undvika?

Smaken är ju som baken så alla gillar ju olika, men kära bukevänner, berätta om er viktigaste partner, ridbyxorna.

Vilket märke?
Pris?
Passform?
Kvalité?
Prisvärdhet?

Har tittat lite på Sharpmans hemsida, ska åka dit och till hööks, och fassnade såklart för pikeur eftersom mina gamla trotjänare innehar det märket. Andra märken som verkar intressanta är:

John Withaker
Mountain horse
kingsland (dyra!)

Andra märken?
 
Sv: Nya ridbyxor

Val av ridbyxor är inte helt lätt det håller jag med om!

Det handlar ju så mycket om personligt tycke och smak samt kroppsform.

Jag som är lång och pinnsmal föredrar Horze grand prix och KyraK.

Hööks byxor är ofta lite korta i benen till mig och dom kan variera rätt rejält i kvalitet. Jag har både haft tur och otur där, tex två par helskodda (något fuskmaterial) som jag slet helt genom på ganska kort tid :eek: Men sen har jag ett par jeansimitationer som har hängt med länge och är lika fina än.

Köper man Eurostar, Pikeur, KyraK, Anky mfl så är dom ju dyra men håller superlänge.

Mest prisvärda är nog ändå Börjes?! Helt ok ridbyxor till låga priser.
 
Sv: Nya ridbyxor

Prova flera olika är mitt tips. Pikeur passar mig jättebra så jag orkar inte prova andra. De är dock svinigt dyra (jag gillar inte att lägga pengar på kläder ;)), jag köper dem bara på rea eller begagnade.
 
Sv: Nya ridbyxor

Vill slå ett slag för Mountain Horse, jag tycker det är bra kvalité till rimligt pris. På mig sitter dom dessutom bra, men sånt är som bekant hemskt individuellt.
 
Sv: Nya ridbyxor

Jag har gett upp hoppet om andra ridbyxor, jag rider bara i Pikeur :love:
Förhållandevis dyra, men med tanke på livslängden på byxorna så blir det inte mycket ändå.
 
Sv: Nya ridbyxor

Euro-Star, Cavallo och Pikeur är favoriter.

Pikeur Candela sitter väldigt bra på mig, dock tycker jag att de är lite för dyra i förhållande till kvalitén tyvärr.
Men passform går före, det är ju liksom viktigt att de sitter bra och är bekväma :)

Hööks och Börjes ridbyxor har jag tokdissat, det blir hål vid sittbenen skitfort även på de helskodda byxorna + att passformen är inte efter min kropp iaf.
 
Sv: Nya ridbyxor

Jag gillar att variera mig och har istället valt billigare ridbyxor, främst från Gekås. I förhållande till priset tycker jag att de är bra. Har 4 par som jag varierar mellan.
Köpte ett par jeansridbyxor från Mountain Horse i somras när CityGross hade 50% rea. Tyvärr har jag gått ner väldigt mycket i vikt sen dess så de är för stora. Kvaliteten verkar dock vara bra!
 
Sv: Nya ridbyxor

Håller verkligen med DressyrBecca och slår också ett slag för Pikeur ridbyxorna då kvalitén är väldigt bra och de har lång hållbarhet. tappar inte lätt färg i tvätt. Ett tips är att inte bara fokusera på priset som står på prislappen utan "pris per år", för du kommer att ha dem i flera år!
 
Sv: Nya ridbyxor

Jag har inte haft så många par ridbyxor men de jag har nu och som har varit bäst är ett par Mountain Horse. Dom har ca 4 år på nacken och är fortfarande hela.
Jag tror dom kostade ca 800:- och har en normal midja, alltså inte superhög som sitter ovanför naveln men inte superlåga som visar halva röven när man sitter ner... :)
Dom är ganska tajta också, jag testade många byxor från bl.a Hööks men alla dom satt så löst runt höfterna och rumpan och var nästan i mjukisbyxor-material.

Jag har inte testat några dyrare märken då jag inte har möjlighet att köpa dom :)
 
Sv: Nya ridbyxor

Pikeur eller vissa modeller av Carat. Viktigt för mig är att dom sitter tight och har lite högre midja så dressyrtanten kan stoppa in understa tröjan ;) Och dom får absolut inte vara stela! Varken i skoning eller tyg. Gillar märken som har extra långa ben så man silpper ha piratbyxor i stallet... :)
 
Sv: Nya ridbyxor

Jag älskar mina Pikeur Ciara då de är relativt låga i midjan med bred linning (bekvämt), sedan är de snygga och har hållt sig nästan lika fina som när de var nya trots ett antal års användning. Helt klart värda sina ca 1700 kr

Har två par från Whitaker och de är ju något billigare, har bara haft dem ca 1 år så kan inte uttala mig om hur länge de håller sig fina men än är de det, och bekväma med. Tyget känns stabilt och bra stretch.

Även två par från Kingsland som jag inte heller haft så länge så vågar inte uttala mig om kvalitén, men vad jag sett/känt av dem så känns tyget mycket bra och de sitter finfint. Dyra förvisso -men kan ju hoppas att de håller ett bra tag.
 
Sv: Nya ridbyxor

Själv köper jag bara Hooks Horse Head dom passar mig perfekt som är lång och smal dessutom tycker jag att de är oerhört sköna att ha på sig.

Har innan alltid haft svårt att hitta tillräckligt långa ridbyxor men dessa kan jag varmt rekommendera.

Jag har provat många andra märken som pikeur, kyra k, crw, mountain horse m,fl men inte hittat några som jag trivs med både bekvämlighets mässigt och längd mässigt förrens nu.

Jag är inne på mitt andra par på en 6års period så ah anser att de är prisvärda.

Men det är det som passar mig, alla är vi olika.
 
Sv: Nya ridbyxor

Lite uppdatering.

Tack för alla svar.

Var till Scharpman idag och testade mig igenom hela deras sortiment :angel:
Nåväl iallafall uppemot 20 par ridbyxor i varierande storlek. Av alla dessa var det två som passade perfekt.

Ett par Pikeur Ciara som jag defenitivt hade köpt om de fanns i helskodd, men dessa var slut på rean.

Ett par Schockemöhle Ridbyxa Cora (har aldrig hört talas om dessa tidigare) som var nedsatt med 50%. Valet var enkelt, jag fick dessa för 699 kr. Pikeuren hade jag fått beställa och dessa hade kostat närmare 2000 kr.

Jag är mycket nöjd. Ridbyxan har bred skön midja, tajt passform och jättemjukt och följsamt tyg.

När jag väl var där fastnade jag för lite andra saker också :D

Min hjälm är i och för sig relativt ny (crw) men den sitter uselt och vill hela tiden ramla ner över ögonen. Köpte istället en Ami-Cell Transformed för 559
(30% rabatt) som satt perfekt.

Det blev även en ny vinterjacka till stallet (rea). Min gamla är över 10 år gammal och går inte att laga mer.

På det hela taget blev det en lyckad dag. Nu har jag stallutfustning för 10 år igen :D
 
Sv: Nya ridbyxor

Jag har ett par back2back som jag älskar. Har annars ganska svårt att hitta rätt passform då jag har breda höfter men är smal i övrigt. Alla andra märken jag prövat har blivit säckiga över rumpan och låren, när passformen varit ok i midjan.
Säckig rumpa på ridbyxor är INTE ok! ;0)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej kära Bukefalister! Jag är på jakt efter några par nya ridbyxor, men hittar inga som riktigt verkar passa mig :( Jag har en...
Svar
12
· Visningar
3 527
Utrustning Är på jakt efter nya ridbyxor, har förvisso inte råd att köpa några just för tillfället men ska investera i ett par stycken i slutet av...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Nomsan
·
J
Utrustning Dags för ett par nya helskodda. Helst skulle jag vilja ha tag på ett par med riktig skinnskoning men det verkar ju nästan omöjligt eller...
Svar
13
· Visningar
1 662
Senast: jeslin
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 612
Senast: .cissi.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp