Nya riktlinjer kring UVI och antibiotika?

Milosari

Trådstartare
Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett sätt att hantera det med egna huskurer. Då och då blir det lite värre och sist (3 år sedan) så slutade det med njuebäckeninflammation. Efter det känner jag mig inte lika okej med att vänta och se hur länge som helst. Jag var väldigt lite påverkad länge, hade inte särskilt ont men fick för första gången i mitt vuxna liv feber och det stack direkt upp mot 41 grader. Så var hyfsat kass.

Sedan i fredags har jag en UVI som känns lite mer och annorlunda än vanligt. Ringde min nya vårdcentral Kry för att fråga om jag kunde lämna ett prov men de ville absolut att jag skulle boka telefonmöte med läkare. Döm min förvåning när läkaren funderade på att skriva ut antibiotika utan prov! Jag sa att jag tar ingen antibiotika utan odling och det hela slutade med att jag inte fick någon tid eftersom de hade slut på tider. Får betala dubbelt för nytt besök på ny VC men det gör jag faktiskt hellre än äter antibiotika som jag inte är säker på 1) behövs och 2) är rätt sort.

Någon som upplevt något liknande? Är det numera mindre strikt med utskrivning?
 
Senast ändrad:
När jag hade UVI för några veckor sedan skrev de ut antibiotika efter bara telefonkontakt. Så var det inte när jag hade återkommande UVI för 10 år sedan
 
Jag har aldrig fått antibiotika utan att först lämna prov. Men har däremot fått antibiotika trots att de inte hittar bakterier men om det är tydligt med blod i urinen, övriga symptom + historik av att ha fått ”hög” uvi tidigare. Ngt om att ngn viss bakterie eller vad det nu var inte alltid syntes på provet..
 
Jag har alltid fått lämna urinprov vid UVI. Tycker allt det är lite kymigt att det behandlas med UVI utan provtagning. Ska jag jämföra med djursidan tar vi alltid urinprov för att säkerställa att antibiotika behövs.

Jag har fått lämna a urinprov, ibland flera gånger, för att se om det går över, behövs sättas in medicin och sen om kuren fått bort allt...
Det enda rätta tycker jag. Varför behandla i onödan? Könssjukdomar, "blödande blåsa" etc kan man få trots fast partner osv.
Har man ofta uvi är det väl bra att det utreds? Kanske har man fel kissvanor eller inte kan tömma blåsan helt osv.
Jag har också fått göra bladderscan för att se att kisseriet fungerat som det ska.
 
Jag fick sist veta att det var lite hugget som stucket att lämna prov för UVI. Enligt prov, så har jag *alltid* UVI, men tydligen så är det rätt vanligt att kunna hitta bakterier i urinen och kunna odla på de, utan att man är sjuk/är helt symptomfri.
 
Jag fick antibiotika mot UVI via telefondoktor för 2,5 år sedan. Jag hade blod i urinen, vet inte om det gjorde skillnad.
 
Jag har fått antibiotika utan prov eller odling.
Har staplat in dubbelvikt på VC och det har aldrig varit någon tvekan om att det varit uvi.
 
Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett sätt att hantera det med egna huskurer. Då och då blir det lite värre och sist (3 år sedan) så slutade det med njuebäckeninflammation. Efter det känner jag mig inte lika okej med att vänta och se hur länge som helst. Jag var väldigt lite påverkad länge, hade inte särskilt ont men fick för första gången i mitt vuxna liv feber och det stack direkt upp mot 41 grader. Så var hyfsat kass.

Sedan i fredags har jag en UVI som känns lite mer och annorlunda än vanligt. Ringde min nya vårdcentral Kry för att fråga om jag kunde lämna ett prov men de ville absolut att jag skulle boka telefonmöte med läkare. Döm min förvåning när läkaren funderade på att skriva ut antibiotika utan prov! Jag sa att jag tar ingen antibiotika utan odling och det hela slutade med att jag inte fick någon tid eftersom de hade slut på tider. Får betala dubbelt för nytt besök på ny VC men det gör jag faktiskt hellre än äter antibiotika som jag inte är säker på 1) behövs och 2) är rätt sort.

Någon som upplevt något liknande? Är det numera mindre strikt med utskrivning?
Det är inget nytt. För ca 10 år sen hade jag problem med UVI. VC skrev alltid ut antibiotika vid samma besök som de tog en odling. Sen hörde de av sig när svaret kommit om jag skulle byta antibiotika.

Efter några gånger så började jag kontakta en sida på nätet som enbart jobbar med UVI. Där svarar man på frågor och om man bedöms ha uvi så skrivs det ut ett recept direkt. Då slapp jag vänta på en tid på VC och kunde börja behandla direkt. Där kunde man t.o.m. önska antibiotika om man tagit nån innan som funkat. Eftersom VC egentligen inte gjorde mer än så.
 
<snip> VC skrev alltid ut antibiotika vid samma besök som de tog en odling. Sen hörde de av sig när svaret kommit om jag skulle byta antibiotika.

<snip>

Sa har min lakare ocksa gjort. Fast egentligen, han skriver ut under telefonsamtal eller efter att jag skrivit en mail och skriver ut en radda prover som jag maste aka in och ta under de narmaste dagarna.
 
Jag avundas de som kan bota uvi med huskurer. Har aldrig kunnat göra det trots idoga försök, så jag har alltid tvingats att äta antibiotika till slut. Men hellre det än att infektionen klättrar upp i systemet.

Och jo, jag är utredd flera gånger. De kan inte komma fram till något annat än att jag är extra känslig.
 
Fick UVI för någon månad sen, blev då uppmanad att avvakta en vecka och försöka bota själv.
När det inte gick över fick jag lämna prov och efter odling skrev de ut antibiotika.
Känns oansvarigt att skriva ut direkt om det inte föreligger särskilda skäl...
 
Jag har alltid fått lämna urinprov vid UVI. Tycker allt det är lite kymigt att det behandlas med UVI utan provtagning. Ska jag jämföra med djursidan tar vi alltid urinprov för att säkerställa att antibiotika behövs.
Det har dock mycket att göra med att djur inte är verbala. För en okomplicerad UVI hos hund/katt behöver inte heller odling med resistensbestämning göras, men prov brukar tas för att bekräfta infektion och det finns riktlinjer gällande vilken antibiotika och hur länge som ska sättas in empiriskt vid okomplicerad UVI :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 417
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig ;). Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, men jag är nog duktigt...
2
Svar
31
· Visningar
6 037
Senast: Jen80
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 808
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp