Nya riktlinjer kring UVI och antibiotika?

Det är beklämmande att vi ”slösar” så med antibiotikan här i väst. När bakterierna har blivit resistenta kommer folk börja dö. Det spelar liksom ingen roll vad som står i omsorgsplaner eller hur riktlinjerna ser ut, resistenta bakterier är ett faktum.

För mig med återkommande allvarliga njurbäckeninflammationer som två gånger resulterat i sepsis där jag varit nära att dö känns det olustigt att antibiotika skriva ut så lättvindigt som det ibland fortfarande görs trots all kunskap vi har kring resistens.

Men det är ju inte de enskilda läkarnas eller patienternas fel, problemet ligger högre upp i systemet. Läkarna följer som sagt riktlinjerna, det är riktlinjerna är galna.

Utskrivning av antibiotika till människor i västvärlden är väl inte en särskilt bidragande faktor till antibiotikaresistensen? Det stora problemet är väl antibiotikan inom djurproduktionen i stora delar av världen t ex i USA och Indien. Har jag fått för mig i alla fall.
 
Utskrivning av antibiotika till människor i västvärlden är väl inte en särskilt bidragande faktor till antibiotikaresistensen? Det stora problemet är väl antibiotikan inom djurproduktionen i stora delar av världen t ex i USA och Indien. Har jag fått för mig i alla fall.
Jag var inte tydlig när jag formulerade mig där, skulle lagt till djurindustrin också. Den är såklart det absolut största hotet. Jag skrev lite för snabbt så fingrarna hann visst inte med 🤦‍♀️
 
Testat positivt på både vita och röda blodkroppar och fått antibiotika nu. Väldigt tacksam över att de tog emot mig med kort varsel och dessutom löste det så att jag träffade en sköterska som ställde diagnos och i sin tur konsulterade en läkare för recept = gratis för mig.
 
Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett sätt att hantera det med egna huskurer. Då och då blir det lite värre och sist (3 år sedan) så slutade det med njuebäckeninflammation. Efter det känner jag mig inte lika okej med att vänta och se hur länge som helst. Jag var väldigt lite påverkad länge, hade inte särskilt ont men fick för första gången i mitt vuxna liv feber och det stack direkt upp mot 41 grader. Så var hyfsat kass.

Sedan i fredags har jag en UVI som känns lite mer och annorlunda än vanligt. Ringde min nya vårdcentral Kry för att fråga om jag kunde lämna ett prov men de ville absolut att jag skulle boka telefonmöte med läkare. Döm min förvåning när läkaren funderade på att skriva ut antibiotika utan prov! Jag sa att jag tar ingen antibiotika utan odling och det hela slutade med att jag inte fick någon tid eftersom de hade slut på tider. Får betala dubbelt för nytt besök på ny VC men det gör jag faktiskt hellre än äter antibiotika som jag inte är säker på 1) behövs och 2) är rätt sort.

Någon som upplevt något liknande? Är det numera mindre strikt med utskrivning?
Det verkar som att det är enklare att få antibiotika nu än för några år sedan. Jag har fått det både via MinDoktor.se och via Urinkollen.se - utan provtagning eller fysiska besök.

Jag har haft uvi ett tjugotal gånger i mitt liv.
 
Även för 15-20 år sen gick det att få antibiotika enbart utifrån symptom, i väntan på odling, ifall snabbtestet inte visade bakterier. Hände mig ett par gånger under den period när jag hade ideliga uvi:er. Jag var tacksam över det, för det var plågsamt och gick aldrig över av sig själv om jag väl haft det ett par dar (Jag avvaktade alltid lite och körde huskurer först).

Jag har inte haft en enda uvi eller ens släng av det de senaste tolv åren. Kanske kan vara en tröst till andra -det kan bli bättre.
 
Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett sätt att hantera det med egna huskurer. Då och då blir det lite värre och sist (3 år sedan) så slutade det med njuebäckeninflammation. Efter det känner jag mig inte lika okej med att vänta och se hur länge som helst. Jag var väldigt lite påverkad länge, hade inte särskilt ont men fick för första gången i mitt vuxna liv feber och det stack direkt upp mot 41 grader. Så var hyfsat kass.

Sedan i fredags har jag en UVI som känns lite mer och annorlunda än vanligt. Ringde min nya vårdcentral Kry för att fråga om jag kunde lämna ett prov men de ville absolut att jag skulle boka telefonmöte med läkare. Döm min förvåning när läkaren funderade på att skriva ut antibiotika utan prov! Jag sa att jag tar ingen antibiotika utan odling och det hela slutade med att jag inte fick någon tid eftersom de hade slut på tider. Får betala dubbelt för nytt besök på ny VC men det gör jag faktiskt hellre än äter antibiotika som jag inte är säker på 1) behövs och 2) är rätt sort.

Någon som upplevt något liknande? Är det numera mindre strikt med utskrivning?
Jag har fått långtidskurer med selexid utskrivet flera gånger trots prov och odling som inte visar på någonting. Urologen menar på att ibland syns inte bakterierna. Antibiotikan får önskad effekt - symptomen försvinner åtminstone.

Men om det bara är symptomlindrande så fattar jag varför jag behöver käka antibiotika konstant... hur blir man av med skiten på riktigt undrar jag?
 
Jag skulle aldrig kontakta nätläkare vid uvi-symtom. Nu har jag inte haft uvi på länge men tidigare hade jag det flera ggr/år och då två resistenta bakterier så jag måste lämna prov för odling.
Att bara få antibiotika utan att det odlas är big no-no för mig.
De bakterierna gav mig inte heller sveda. De är luriga.
Blev av med de återkommande uvi-erna genom att ta stora doser c-vitamin (4-5 g/dag) vid första symtom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 421
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig ;). Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, men jag är nog duktigt...
2
Svar
31
· Visningar
6 037
Senast: Jen80
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 808
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp