Nya rön – nosgrimmor kan ge starkt tryck även om regler följs

Borde ju inte komma som en överraskning, jag kan inte riktigt förstå att folk fortfarande använder nosgrimmor egentligen då det finns träns som sitter bra även utan nosgrimma. Jag kan själv tycka att vanliga träns kan behöva nosgrimma för att bli lite stabilare men det finns ju massor av varianter av träns nu.
 
Jag har alltid funderat på hur nosgrimman ger ett tryck. Den sitter oftast inte fast i bettet och på vissa träns är det en egen rem runt nacken, som inte sitter fast i övriga tränset. Så hur fungerar det egentligen?
 
Jag har alltid funderat på hur nosgrimman ger ett tryck. Den sitter oftast inte fast i bettet och på vissa träns är det en egen rem runt nacken, som inte sitter fast i övriga tränset. Så hur fungerar det egentligen?
En häst rör ju på sina käkar och när den gör det så blir det givetvis ett tryck.
 
Jag har alltid funderat på hur nosgrimman ger ett tryck. Den sitter oftast inte fast i bettet och på vissa träns är det en egen rem runt nacken, som inte sitter fast i övriga tränset. Så hur fungerar det egentligen?
Det blir ju ett tryck runt nosen. Vet inte vad det har med bettet eller nacken att göra?
När hästen tex försöker öppna munnen, tiggar eller liknande så tar nosgrimman emot = tryck uppstår.
 
Det blir ju ett tryck runt nosen. Vet inte vad det har med bettet eller nacken att göra?
När hästen tex försöker öppna munnen, tiggar eller liknande så tar nosgrimman emot = tryck uppstår.

Jag har inte läst själva undersökningen som gjordes men är det verkligen det som åsyftas? Det är väl liksom självklart att det blir ett tryck då :confused:
 
Jag har inte läst själva undersökningen som gjordes men är det verkligen det som åsyftas? Det är väl liksom självklart att det blir ett tryck då :confused:
Jag läste bara snabbt men ja jag tror det. Och att det hade en koppling till hår hård ryttaren var i handen.
Aachen gav störst tryck, sen remont och minst tryck engelsk.
 
En häst rör ju på sina käkar och när den gör det så blir det givetvis ett tryck.
Ah, jo det förstås, tänkte inte på den biten. Tänkte mer att det hade något med bettet att göra då det stod i artikeln att trycket blev olika beroende på hur ryttarna använde tyglarna, så blev lite fundersam.
 
Det var bara 8 st med så inte världens största undersökning direkt... förra undersökningen så var bettlöst värst och sen var det en som var värre utan nosgrimma... alltså 🙄
Nej det är ju pytte. Går ju inte att dra slutsatser alls på så få!
 
Borde ju inte komma som en överraskning, jag kan inte riktigt förstå att folk fortfarande använder nosgrimmor egentligen då det finns träns som sitter bra även utan nosgrimma. Jag kan själv tycka att vanliga träns kan behöva nosgrimma för att bli lite stabilare men det finns ju massor av varianter av träns nu.

Det beror ju också på vilken sorts nosgrimma du har. Vissa nosgrimmor är ju till för att hålla bettet stilla vilket många hästar vill ha och mår bäst av.
Tänker då att det kan vara ett val mellan pest och kolera?
 
Det beror ju också på vilken sorts nosgrimma du har. Vissa nosgrimmor är ju till för att hålla bettet stilla vilket många hästar vill ha och mår bäst av.
Tänker då att det kan vara ett val mellan pest och kolera?
Det är väl lite det som är svårt att veta när det gäller hästar, bara för att dom i våra ögon verkar stabilare i munnen pga nosgrimman så betyder det ju inte att hästen faktiskt trivs. Bettet är ju stilla med nosgrimma mycket pga av bettet inte längre påverkas lika mycket av ryttarens hand.

Jag tänker lite att ett rätt utprovat bett med ett träns som hästen trivs med och är rätt inställt att hästen inte har behov av en nosgrimma för stabiliserandets skull.

Jag önskar att hästar som inte "trivs" med bettet utan nosgrimma trots ryttare som rider bra med stabil hand osv kunde få gå bettlöst istället. Vi måste börja se lite bortom det klassiska att hästar måste gå med bett till nästan varje pris. Trots allt så sitter ju inte ridningen i bettet.

Egentligen så tycker jag iallafall att man bör hålla sig borta från utrustning som begränsar hästens möjlighet att uttrycka sig övht, jag är annars för hjälpmedel i ridningen som vägleder hästen åt rätt håll men just nosgrimman har jag lite svårt att se har den funktionen. Där handlar det nog väldigt mycket om huruvida hästen trivs med ryttarens hand eller inte.
 
Det är väl lite det som är svårt att veta när det gäller hästar, bara för att dom i våra ögon verkar stabilare i munnen pga nosgrimman så betyder det ju inte att hästen faktiskt trivs. Bettet är ju stilla med nosgrimma mycket pga av bettet inte längre påverkas lika mycket av ryttarens hand.

Jag tänker lite att ett rätt utprovat bett med ett träns som hästen trivs med och är rätt inställt att hästen inte har behov av en nosgrimma för stabiliserandets skull.

Jag önskar att hästar som inte "trivs" med bettet utan nosgrimma trots ryttare som rider bra med stabil hand osv kunde få gå bettlöst istället. Vi måste börja se lite bortom det klassiska att hästar måste gå med bett till nästan varje pris. Trots allt så sitter ju inte ridningen i bettet.

Egentligen så tycker jag iallafall att man bör hålla sig borta från utrustning som begränsar hästens möjlighet att uttrycka sig övht, jag är annars för hjälpmedel i ridningen som vägleder hästen åt rätt håll men just nosgrimman har jag lite svårt att se har den funktionen. Där handlar det nog väldigt mycket om huruvida hästen trivs med ryttarens hand eller inte.
Jag håller helt med att ryttarens hand är helt avgörande. Jag tänker dock att även bettlösa alternativ ger tryck så ledordet är väl att altinera så att hästen slipper ha tryck på samma ställen.
 
Jag tänker lite att om ALLA nosgrimmor ger tryck (dock av varierande grad) som kommer definitivt även bettlösa göra det. De flesta nosgrimmor spänner man en gång, sen är de still, ett bettlöst alternativ rör man på hela tiden (med undantag för tex bosal) och speciellt då sådana bettlösa som har hävstångseffekt.

Men, nu är den här undersökningen ganska vek, med få testade hästar vilket inte är bra. Jag hade velat se mer fokus på vad det är som orsakar trycket. De nämnde att det fanns en korrelation mellan trycket i nosgrimman och något med tygeln, det behöver undersökas närmare. Och jag skulle även vilja se om olika typer av bett påverkar trycket i nosgrimman.
 
Ingen nyhet för mig iallafall.. Jag som rider reining är van vid att rida utan nosgrimma. Våra yngre hästar rids på snaffle bit (tränsbett) som är fastsatt så att hästen själv får lägga det där den vill ha det i munnen. Och lätt hand då så inget tryck uppstår.
Allra svårast har jag för remontgrimma (heter den väl? Den som sitter runt mulen) Tycker den låser fast munnen helt och hållet. Jag hade själv inte varit så trevlig om någon låst fast munnen på mig så jag inte kunde gapa. Får lite panik bara av tanken. :o
 
Det var bara 8 st med så inte världens största undersökning direkt... förra undersökningen så var bettlöst värst och sen var det en som var värre utan nosgrimma... alltså 🙄
Oj, det var ju inte mycket.

Trycket blir ju vad hand + häst drar/gapar. Ju mer hästen gapar, desto s+högre tryck?
 
Inte konstigt att resultatet blir så. Om hästen öppnar munnen så blir "gapet" större ju längre ner på nosen man kommer. Det innebär att en häst behöver gapa mindre för att en nosgrimma med två fingrars mellanrum ska börja trycka om remmen sitter långt ner jämfört med om den sitter högre upp.

Detta betyder dock inte att remontgrimmor är dåliga. Däremot behöver man knäppa dem lösare än engelska nosgrimmor. Fördelen är då att nosgrimman sitter lösare när hästen inte gapar.
 
om man tänker att bettlöst är bättre för att slippa tryck mot nosen, så kan man ju fundera på om hackamore ska användas överhuvudtaget. hackamorets effekt är ju att pressas samman runt nosen när man tar i tygeln...

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Själv har jag insett att om man spänner pullargrimman för löst så halkar nedre remmen fram under hakan och liksom kläms fast där... Ska leta reda på ett annat träns till min promenaddrake. :D
 
om man tänker att bettlöst är bättre för att slippa tryck mot nosen, så kan man ju fundera på om hackamore ska användas överhuvudtaget. hackamorets effekt är ju att pressas samman runt nosen när man tar i tygeln...

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Själv har jag insett att om man spänner pullargrimman för löst så halkar nedre remmen fram under hakan och liksom kläms fast där... Ska leta reda på ett annat träns till min promenaddrake. :D
En av anledningarna till att jag inte gillar hack! Jag brukar köra på sidepull istället.

Självklart kan det bli tryck av det med om hästen gapar, men jag har aldrig haft en häst som har gapat på det. Med undantag för en häst för många år sedan som hackade tänder oavsett, hade antagligen haft ont i munnen länge så min gissning var att smärtan fanns kvar i huvudet på honom. Detta var innan man började prata om att det behövdes specialutbildning för att ta hand om hästars munnar, så han gick nog ganska länge med smärta tyvärr.
 
om man tänker att bettlöst är bättre för att slippa tryck mot nosen, så kan man ju fundera på om hackamore ska användas överhuvudtaget. hackamorets effekt är ju att pressas samman runt nosen när man tar i tygeln...

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Själv har jag insett att om man spänner pullargrimman för löst så halkar nedre remmen fram under hakan och liksom kläms fast där... Ska leta reda på ett annat träns till min promenaddrake. :D
Nja, det är få hästar som får ett behov av att gapa ifall dom inte har bett i munnen. Hackamore med någon som kan rida är bättre än att ha bett till någon häst som inte uppskattar bettet. Det är ju inte trycket i sig bara det handlar om för även grimmor har ju ett trygg när man tar i dom, allting trycker ju nånstans på hästarna. Risken att hästarna går och spänner sig och gapar är ju dock otroligt mycket mindre bettlöst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp