Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Hazel

Trådstartare
Mina nya rosor för året är nu planterade :bump: jag räknade med att få dom i slutet på april så gissa hur förvånad jag blev när dom dök upp redan.. Jag har gett mig på att blanda egen jord i år och inte bara köpa rosenjord på påse. Så det här kan gå precis hur som helst :p

Nya rosor blev
Oranges & lemons
Silver Jubile och
Angel face

Tidigare rosor är
Gråsten
Claude Monet
Queen of Sweden
Rose Gaujard
Samt en hög med rosor som jag inte vet namnet på. Nu återstår endast att försöka låta bli att köpa ännu fler i sommar :cool:





Fler rosgalningar på forumet?
 
Sv: nya rosor 2008!

Den sista är en Claude Monet. Den är helt juvlig och varje blomma är annorlunda :love:
 
Sv: nya rosor 2008!

Var visst inte flera tosingar. Men det gör inget för jag kan fortsätta ändå :banana:

Blev ett par till från lidl och netto :angel: det är alltid spännande. Förra året köpte jag två stycken "billighetsrosor" och ingen av dom blev den som det skulle vara :p

Tillägg är iaf
Sutters gold
Diamond jubilee

Här är mina och mammas första planteringar (vi delar ju trädgård)

Ska försöka lägga ut bilder på samma rabatt sen när det börjar blomma. I den ingår Sutters gold, diamond jubilee, "goldilokks" samt en röd ros utan namn
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag älskar rosor och ser gärna bilder på dina vackringar!

Jag har inga egna rosor just nu eftersom jag bara hyr bostad och inte vet hur länge jag blir kvar. Den dag jag blir mer bofast ska trädgården fyllas av rosor, så hit med mer inspiration :bow: .
 
Sv: nya rosor 2008!

Ni som kan rosor - vad ska man tänka på om man vill ha en ros i en kruka på balkongen. (Hörn mot söder, varmt och soligt.)

Vilka sorter lämpar sig väl/mindre väl för krukboende?

Och jag antar att vi pratar krukan KRUKAN nu också, rejält med jord lär väl behövas?
 
Sv: nya rosor 2008!

Väl en ros som inte blir för hög. Kan inte rekommendera sådär rakt på efterom jag beställt från Danmark, men det finns helt klart rosor som är bättre anpassade för krukor. Rosenjord finns att köpa nästan överallt och den funkar bra. Rosengödsel går också bra att använda, samt peta ner lite bananskal om du käkar banan. Gödsla aldrig efter midsommar! rosen hinner inte ta upp gödslet ordentligt och blir mer frostkänslig

Försökt köpa en rejäl kruka, finns en på ikea som heter Rönnbär. Det är väl den minsta jag tar till rosor generellt.
 
Sv: nya rosor 2008!

Höjden kom jag på själv faktiskt, hade en :idea:-stund faktiskt. :D

Surfade sen runt på den danska rosposten och hittade fyra sorter som var härdiga för zon 5 (vilket jag antar krävs för att man ska ha ens en chans att övervintra den i balkonghörnet med rejäl inbäddning i fluff och skydd), och som dessutom var lämpliga för "potte" (älskar danska... :D).

Så nu funderar jag på om jag ska ha vita Winchester Cathedral eller nån av de rosa Mary Rose eller Redouté. (Även Cramoisi Picote skulle kanske funka, men den gillade jag inte färgen på.)

Fråga två: När kan jag köpa hem en planta? Direkt det känns tryggt och frostfritt, eller ska jag vänta tills nätterna är lite varmare? Har ju inget svalt utrymme att erbjuda som mellanlandning, utan det är rätt ut i verkligheten som gäller.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag beställer från rosenposten, därifrån kan du skriva vilken zon du bor i och sen skickar dom när dom anser det vara säkert. Hörde dock att dom redan levererat till stockholm.

När man ska plantera rosor i rabatt brukar man säga att jorden ska vara frostfri när man planterar. Men det gör inget om det kommer frost efteråt. Jag tänkte köpa Mary rose till kruka förra året, men avstod eftersom jag tyckte den blev för stor för kruka. Tycker höjden dom skrivit på rosenposten är lite i underkant :crazy:
 
Sv: nya rosor 2008!

Jo, när jag kollar runt lite mer nu så blir den 1.2*1.2, och är zon 3 på nåt annat ställe. Jag kikar vidare, annars får jag väl testa och se. Kanske den blir mindre om man glömmer ge näring? :D
 
Sv: nya rosor 2008!

Jo igentligen kan du ju ha nästan vad som helst i kruka om du klipper ner den ordentligt och så. Men jag kan tänka mig att dom ser ganska tråkiga ut i sånna fall. Jag ska fundera lite på vad man kan ha..
 
Sv: nya rosor 2008!

Den här kanske?

"Adelaide Hoodless" är en lågväxande, klasblommande buskros. Den producerar mängder med klasblommande halvdubbla röda blommar, ca 7cm. Introducerad för att hedra den kanadensiska "Women's Institute" 75 årsdag. Storlek: 1x1m. Zon VI.


Visserligen står det annorluna om den på rosenposten. Men jag litar mer på flora linnea här tror jag. Du kan kolla kanadensiska rosor på flora linnea, dom är dyrare är rosenposten dock.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag har faktiskt suttit i över två timmar och tittat på just kanadensiska, på just den siten (och några till)! Det ett antal som är ca 0.5-0.7m, de kanske vore bättre lämpade för balkong egentligen, så slipper jag leka rosdoktor och klippa och stå i?

Men oh my, vilka valmöjligheter som dök upp med de kanadensiska, de är ju framtagna för kyla, överlevnadschanserna ökade avsevärt!
 
Sv: nya rosor 2008!

1x1 funkar bra i kruka utan att man behöver klippa en massa. Men det är ju lite vad man hittar och vad man vill ha för färg. Kolla lite på friskhet, oftast står det om rosen är väldigt frisk. Det kan ju vara skönt att slippa börja med att försöka fixa en sjuk ros.

Jag har hört att inte alla kanadensiska gillar att stå i väldigt varmt läge (direkt sol i många timmar) så det kan vara värt att fundera på. Jag har ju dock inte kanadensiska själv så jag kan inte svära på det
 
Sv: nya rosor 2008!

1*1 ok, ska komma ihåg det.

Jag letar vidare. Såg också det där med friskhet, och många kanadensiska låg bra till där. Glömde dock kolla sol, får bli morgondagens check!
 
Sv: nya rosor 2008!

Hoppas du hittar nån du gillar :D tror dom kanadensiska är bra val om man bor såpass långt upp.
 
Sv: nya rosor 2008!

Så långt upp bor jag inte, men den måste kunna övervintra i kruka. Och då kräver vi nog några zoner utöver den faktiska.
 
Sv: nya rosor 2008!

Fler rosgalningar på forumet?

Jag älskar rosor! :love:

Har inte så många olika, men en som fanns här när jag flyttade hit för 12 år sen, och så har jag fått gamla fina rosa rosor (får kolla upp namnet) av min pappa. Från trädgården på släktgården.

Sen brukar jag sätta såna där små söta "minirosor" i lådor utanför stallet ... Så här:

rosor.jpg


(Nyplanterade och lite vingliga)

Alla mina rosor älskar hästgödsel (torvblandad, väl brunnen finns i massor här på gödelstacken ...) med extra kalk. Då växer de och frodas som galningar! :banana: Smårosorna tar jag in på hösten så får de övervintra inne i varsin liten kruka och flytta ut igen på våren.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag brukar med plantera ut "innerosor" jag är helt enkelt vansinnigt dåligt på att hålla dom vid liv inne. Men ute går det bra :D alla mina rosor som står i kruka över sommaren övervintrar i trädgårdslandet. Vi har ju så milda vintrar här nere
 
Sv: nya rosor 2008!

och så har jag fått gamla fina rosa rosor (får kolla upp namnet) av min pappa. Från trädgården på släktgården.

Nu har jag fått namnet: Rosa suenorum, Svearnas ros. Lär ha funnits på gårdstunen framförallt i Svealand ända sen bronsåldern enligt en bekants bekants bekant ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp