Nya sadlar - vilka tycker ni ?

cactuspower

Trådstartare
Eftersom jag blev av med min hoppsadel i samband med en stöld för ca två veckor sedan så är det dags att börja fundera på vad jag skulle vilja ha för en ny.

Kommer även så småning om att byta ut min dressyrsadel har jag tänkt. Egentligen var den en större prioritet från början men eftersom att hoppsadeln blev stulen så blur det ändå prio nr 1 känns det som, för hästen behöver ha en sådan också.


Jag slänger in litet urval med bilder på hur hon ser ut, inga bilder är dock egentligen tagna ur det syftet så tyvärr ser man kanske inte så mycket, men de kanske ger lite idéer i alla fall.. även fast man så klart går på hur den ligger etc. sedan .


http://s31.photobucket.com/albums/c396/landora01/?action=view&current=landora2.jpg

http://s31.photobucket.com/albums/c396/landora01/?action=view&current=Kopiaavlandoras003.jpg

http://s31.photobucket.com/albums/c396/landora01/?action=view&current=landoraszvaigznite005.jpg

http://s31.photobucket.com/albums/c396/landora01/?action=view&current=landoraszvaigznite007.jpg



Egentligen är jag ute efter tips i alla möjliga prisklasser, men tänker man lite realistiskt har jag egentligen ingen lust att lägga mer en ca 10 000 kr för en sadel, kanske jag kan tänka mig att lägga ut 12-13´
om den är helt sprillans.. Dock tror jag att det är svårt att hitta en bra beg . sadel, behöver ha en som åtminstone är 17,5" och jag är ju inne på att jag vill ha en Prestige (favoritmodellen är en Paris D :d ) men då måste man ju ha en 18" , om den modellen skulle passa hästen eftersom Prestige väll inte finns i halvstorlekar.

Men behöver ha tips på flera sadlar. Vill ha en med hyfsat mycket stöd, skön och bekväm sadel som kan tänkas passa hästen. Jag vill ha en vanlig svart .


Gillar Paris D som är i kalvskinn men behöver en svart 18" i så fall och det lär inte vara så lätt att få tag i på begagnat marknaden tyvärr . Och ny är den tyvärr alldeles för dyr i dagsläget .




Även dressyr är jag på jakt efter men tror det blir en med flairstoppning som jag kommer att köpa genom en tränare i så fall , men har ni fler konkreta tips så kom gärna med dom också . Har en med ganska små stöd just nu och trivs bra med denna (Bates ) , har just inte ridit i modeller med så mycket stöd men skulle vara intressant att prova och jämföra..



Vill alltså bara ha lite tips så här rakt av, ska ändå försöka söka upp någon bra sadelutprovare innan jag bestämmer mig .
 
Sv: Nya sadlar - vilka tycker ni ?

Svårt att se när bilderna var tagna ur en dålig vinkel, men vad jag kommer ihåg av dom gamla bilderna så har hon väl en rak rygg? Och då passar ju inte Prestige..
Prova Crown...
 
Sv: Nya sadlar - vilka tycker ni ?

Prestige finns väl visst i halvstorlekar? Jag har en 16,5 om jag inte är HELT ute och cyklar.
 
Sv: Nya sadlar - vilka tycker ni ?

De modellerna jag är intresserade av finns i alla fall bara i hela tum storlekar vad jag kan se på deras hemsida.
 
Sv: Nya sadlar - vilka tycker ni ?

Ok, tack . Har dock haft en albion dressyrsadel på henne och den låg inte så bra, dock har det väll antagligen även med modell och bomvidd att göra också . Men ska ha de märkena i åtanke dock .
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: Luem
·
Utrustning Min mor har fått hem en ny häst som behöver sadel. Dock har hon en rygg som vi inte har en aning om vilka märken kan passa. Tanken är...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Wonderwoman
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Buck
·
Utrustning Någon som har lust att slå ett getöga på följande bilder och skriva vad ni ser? :) Prestige modena, 34. Dominus. Ordo...
Svar
19
· Visningar
3 559
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp