Idag genomförde jag en arbetsintervju. Jag har lite svårt att bedöma om det gick bra eller dåligt men konkurrensen om jobbet är stentuff så jag räknar inte med något. Jag hade ialla fall två bra referenser till jobbet som jag lämnade. Hur som helst så dröjer det ett bra tag innan jag kan räkna med att få något slags svar på om jag fått jobbet eller inte. Jag har ju fler ansökningar ute och fem av dessa har jag inte fått något svar på. Jag måste få iväg ännu fler ansökningar, känner jag.

Jag såg här om dagen att ett av ställena jag praktiserade på söker folk, både trädgårdsmästare och folk till kassan. Jag har börjat fila på en ansökan dit, men känner att det är svårt. Jag kan ju inte heller riktigt formulera mig som om jag vore en okänd person för dem. Och sen vet jag inte vilket av jobben jag ska rikta in mig på. Min utbildning är ju ingen trädgårdsmästarutbildning så det kanske jag inte är kvalificerad för.

Det är en viss anspänning, både att få iväg ansökningar, men också att klara av intervjusituationen. Ändå måste man peppa sig själv att ta nya tag hela tiden, släppa det som varit och bara hoppas på det bästa.
 

Men det ska du väl inte göra heller? Du har ju en stor fördel - förmodar jag - i att de faktiskt känner till dig. Se till att du - i ditt personliga brev - beskriver vad du tyckte var roligt/intressant med att jobba på arbetsplatsen!
Nej, det vore ju konstigt. Men det betyder också att jag inte kan använda ett befintligt brev, utan jag måste skriva mycket från grunden.
 
Alltså, fasen vad jag är uppe i varv fortfarande efter intervjun.

Frågade f.ö. om arbetstiderna och om de hade flextid. Arbetstiden var från 7 till 16 och det fanns ingen flextid. Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop mitt liv med psykologsamtal, läkarsamtal, frisör och annat med ett sådant jobb. Och boendestödet måste jag i så fall klara mig utan.
 
Alltså, fasen vad jag är uppe i varv fortfarande efter intervjun.

Frågade f.ö. om arbetstiderna och om de hade flextid. Arbetstiden var från 7 till 16 och det fanns ingen flextid. Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop mitt liv med psykologsamtal, läkarsamtal, frisör och annat med ett sådant jobb. Och boendestödet måste jag i så fall klara mig utan.
Jag skulle vilja påstå att de flesta människor INTE har flextid på sina arbeten. Då får man ta obetald ledighet, komp, eller liknande när man ska gå till frisör, på läkarbesök, osv.
 
Kompensationstid som man samlar på sig om man jobbar extra. Som man sedan kan använda när man behöver vara ledig.
Ok. Lär inte få det. Och kan inte planera mitt liv efter eventuell komp.

Vete fan hur jag ska kunna fortsätta hos psykolog om jag får jobbet.
 
Nu ser du nog inte mitt svar då jag antar att jag ligger på ignore, men många arbetsgivare tillåter tand- och läkarbesök på arbetstid, frisörbesök däremot har jag aldrig hört att någon beviljar.
Vi har i princip bara mammografibesök på arbetstid (och corona-sprutorna också :) ), allt annat får vi göra på fritiden alternativt ta ledigt från jobbet utan betalning. Jag gillar att fixa sådana saker när jag är ledig, så jag var både på mammografi och hos tandhygienisten under min julledighet.
 
Alltså, fasen vad jag är uppe i varv fortfarande efter intervjun.

Frågade f.ö. om arbetstiderna och om de hade flextid. Arbetstiden var från 7 till 16 och det fanns ingen flextid. Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop mitt liv med psykologsamtal, läkarsamtal, frisör och annat med ett sådant jobb. Och boendestödet måste jag i så fall klara mig utan.
För sånna saker får man helt enkelt ta ledigt för. Mitt jobb har flex 6-7 och 15-16 så det hjälper ju inte så mycket ändå för ärenden utan då får vi ta ledigt (obetalt eller arbetstidsförkortning)
 
Frisören kan man gå till på helgen. Psykologen kanske kan tas över videosamtal/telefon strax efter att du slutat för dagen?
Vilken frisör jobbar på helgen? Jag vet ingen.

Videosamtalen med psykologen fungerar inte så bra. Det är något strul så jag hör knappt vad hon säger längre. Och telefonsamtal ger inte det jag kan få på plats.
För sånna saker får man helt enkelt ta ledigt för. Mitt jobb har flex 6-7 och 15-16 så det hjälper ju inte så mycket ändå för ärenden utan då får vi ta ledigt (obetalt eller arbetstidsförkortning)
Känns ju som om det inte skulle vara populärt så det törs jag inte fråga om.
 
Kanske har jobbet tillgång till en företagshälsa, där det finns psykolog. Kanske inte det första man tar upp som ny på jobbet dock.
Annars kanske du får ta ledigt en eftermiddag nån gång ibland för besöken.
 
@Wille jag tror att de allra flesta måste ta ledigt för att sköta frisör och sånt. Läkare brukar man ofta kunna få gå till under arbetsdagen. För vissa blir det inga minustimmar, medan andra får ta ledigt utan lön under läkarbesöket. Eller så tar de ut övertid. Men alla får ju inte övertid heller så då är det ledigt utan lön som gäller. Det är svårt.
 
Alltså, fasen vad jag är uppe i varv fortfarande efter intervjun.

Frågade f.ö. om arbetstiderna och om de hade flextid. Arbetstiden var från 7 till 16 och det fanns ingen flextid. Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop mitt liv med psykologsamtal, läkarsamtal, frisör och annat med ett sådant jobb. Och boendestödet måste jag i så fall klara mig utan.

Frisörer jobbar ofta sent, iaf till kl. 19 eftersom många som jobbar faktiskt inte har flextid. Så det behöver du inte oroa dig för. Kl.16 är dessutom en hyfsat tidig tid att sluta.
 
Beroende på kollektivavtal så kan det vara från att inte få ledigt från jobbet för läkarbesök/tandläkare/ psykolog/mm till att få ta ledigt utan betalning och att du kan gå på betald arbetstid. Finns inget ja eller nej utan beror på.
TS borde ju kunna mejla personalenheten på den aktuella kommunen och få ett svar. Jag arbetar också för en kommun, och det står tydligt i vår personalhandbok vilka regler som gäller. Vilka förmåner (som t.ex. mammografi på arbetstid) vi har osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp