Nya tillsynsregler!!!

Texaz

Trådstartare
Äntligen kommer nya regler och kommunen ska inte längre vara tillsynsmyndighet av stallar:banana:!!!

Det läggs över på länsstyrelsen och därmed försvinner också avgiften;)!!!

BRA, eller hur???
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Fast bara det är vara avgifter för de vanliga kontrollerna som ska ske med vissa mellanrum som försvinner.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Ja, vilka fler avgifter tar kommunen ut hos er???

Här är det "bara" dessa såvitt jag vet...
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Det gällde inte för kontroller för misskötsel eller hur det var formulerat i artikeln från SJV. Med den meningen så tror jag att det fortfarande kommer att kosta för den som blir anmäld av någon precis som idag. Den avgift man kommer att slippa är den som kommunen tar ut av alla baserat på antalet djurenheter.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

OK, ja det är ju lite dubbelt med avgift om man blir anmäld..... Borde vara så att man får betala OM det finns fog för anmälan.:idea:
Ja jag har då bara haft ett besök här under mina dryga tjugo år så det har ju knappast gnagt hål i plånboken, antar att det blir mer uppstyrt nu med länsveterinären bakom!!!
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Som jag tolkade det så ska kontrollerna nu samordnas med de övriga som länsstyrelsen gör för t ex EU-bidrag.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Fundera på hur tillsynen sak se ut för oss med mindre stallar, när det låg hos kommunen så var deras intentioner att komma varje år här hos oss, men att det fick gå som mest 3 år mellan tillsynsbesöken.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Äntligen kommer nya regler och kommunen ska inte längre vara tillsynsmyndighet av stallar:banana:!!!

Det läggs över på länsstyrelsen och därmed försvinner också avgiften;)!!!

BRA, eller hur???

Ja, du kan vara glad åt det i två år. I förslaget som nu antagits ligger att kontrollerna ska betalas av verksamhetsutövaren och då även riskbaseras från år 2011. Det blir alltid dyrare om det riskbaseras, man kan t ex se på livsmedelsbranschen där det görs sedan två år tillbaka, många har fått 4-5 ggr så höga avgifter. Sedan är det bara de vanliga inspektionerna som är kostnadsfria, har man en brist som behöver efterkontrolleras så tas det betalt för efterkontrollen, troligen med en högre taxa än vad många har i dag.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Fundera på hur tillsynen sak se ut för oss med mindre stallar, när det låg hos kommunen så var deras intentioner att komma varje år här hos oss, men att det fick gå som mest 3 år mellan tillsynsbesöken.

Det är Jordbruksverket som har bestämt kontrollintervallen, när det gäller vanliga häststall så är det var 3:e år om inget speciellt föreligger. Man har nu föreslagit en kontrollfrekvens på riskbasis, men när det kommer att tas fram vet jag ej.

Många kommuner har ej kunnat leva upp till de kontrollintervall som nu funnits, och jag vet ej hur det ska kunna göras av länsstyrelsen med mindre resurser i alla fall till "mitt" län än när kommunerna hade ansvaret. Dessutom kommer många som jobbar med djurskydd i dag ej följa med till länsstyrelsen, så initialt blir det en kompetens- och lokalkännedomsbrist, enligt en undersökning var det hälften som ej följer med i nuläget. Beroende på hur villkoren kommer att se ut för de anställda vid en övergång kan väl den siffran ändras något, men många är erbjudna att stanna kvar och arbeta med annat och många bor i dag i kommunen de arbetar i och har nära till arbetet, vilket jag tror spelar stor roll i valet mellan att arbeta på länsstyrelsen/kommuen. De flesta djurskyddsinspektörer arbetar i dag ej heltid med djurskydd, 50-75% är nog det vanligaste, många arbetar med miljötillsyn resterande del. Djurskyddet är ofta väldigt tungt att arbeta med, speciellt inom vissa områden som storstäder där man t ex har väldigt många omhändertagande av djur från missbrukare. Det kan därför vara bra att ha annat att arbeta med också för att orka med arbetet i längden, på länsstyrelsen kommer alla djurskyddsinspektörer enbart att arbeta med djurskydd. Nu blev det långt, men eftersom de som bestämmer ej har lyssnat på vad kommunerna och många andra tyckt i frågan så blev det en del här.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Äntligen kommer nya regler och kommunen ska inte längre vara tillsynsmyndighet av stallar:banana:!!!

Det läggs över på länsstyrelsen och därmed försvinner också avgiften;)!!!

BRA, eller hur???

Jag glömde kommentera att det ej kommer några nya regler vad jag vet, däremot ska tillsynen samordnas så att man får en mer likriktad tillsyn än i dag. De erfarenheter jag har från länsstyrelsen är att om man är tveksam på något som ska bedömas så blir det alltid den hårdare bedömningen därifrån då de ej ser människan på samma sätt som inspektören som träffar människorna, de går mer strikt efter de regelverk som finns, så min känsla är att det blir tuffare för djurhållare i kommuner med "snälla" inspektörer när länsstyrelsen tar över.
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Jag glömde kommentera att det ej kommer några nya regler vad jag vet, däremot ska tillsynen samordnas så att man får en mer likriktad tillsyn än i dag. De erfarenheter jag har från länsstyrelsen är att om man är tveksam på något som ska bedömas så blir det alltid den hårdare bedömningen därifrån då de ej ser människan på samma sätt som inspektören som träffar människorna, de går mer strikt efter de regelverk som finns, så min känsla är att det blir tuffare för djurhållare i kommuner med "snälla" inspektörer när länsstyrelsen tar över.

Här i Dalarna var visst förslaget att de kommunala inspektörerna skulle erbjudas att göra jobbet åt länsstyrelsen, får hoppas det eftersom vi har haft en duktig kille här på orten
 
Sv: Nya tillsynsregler!!!

Här i Dalarna var visst förslaget att de kommunala inspektörerna skulle erbjudas att göra jobbet åt länsstyrelsen, får hoppas det eftersom vi har haft en duktig kille här på orten

Alla som arbetar på en tillsvidareanställning med djurskydd 50% eller mer och har gjort det 9 månader före övertagandet erbjuds att följa med till länsstyrelsen enligt LAS 6 §. Kommunen kommer ej ha några djurskyddsinspektörer efter den 1/1 2009, men de flesta som arbetar med det i dag arbetar även med miljötillsyn i kommunen och många har fått erbjudande från kommunen att stanna kvar och arbeta med annat än djurskydd. Länsstyrelsen är beroende av att många av dagens djurskyddsinspektörer går över från kommunen till länsstyrelsen när djurskyddet flyttas, annars förlorar man mycket kompetens och lokalkännedom. Det gäller därför för länsstyrelsen att ha tillräckligt attraktiva erbjudanden till inspektörerna, som en undersökning nu visar så väljer många att stanna i kommunen då de ej tycker att villkoren som man ser i dag t ex längre resvägar och att enbart arbeta med djurskydd ej är så attraktivt.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 290
Senast: Freazer
·
Hemmet Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus. Spännande, och...
Svar
11
· Visningar
930
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp