Bukefalos 28 år!

Nya vaccinationsrutiner?

K

knoppan

Jag skulle boka tid för att vaccinera min vovve idag, men vet sa att det är nya rutiner nu.
Det räcker med vartannat år om hunden träffar mycket andra hundar, annars vart tredje år.
Jag känner mig lite tveksam till detta, men vill ju heller inte spruta henne i onödan.
Vi tävlar en del i agility, och jag vill inte bli stoppad för att jag inte vaccinerat. Men är det nya rutiner som gäller borde väl alla arrangörer vara informerade, eller?
Nån som kan hjälpa mig att reda ut begrepen?
 
Sv: Nya vaccinationsrutiner?

Är det verkligen INGEN som hört något om detta? :cry:
 
Sv: Nya vaccinationsrutiner?

För tävling räcker vart 4:e år efter grundvaccinationen. Dvs 1 spruta vid ca.8 veckor, en till 4 veckor senare och en tredje vid 1 års ålder. Sedan behövs det bara påfyllning vart 4:e år för att få tävla.

Mvh
Duvan
 
Sv: Nya vaccinationsrutiner?

Det är precis så som duvan säger, men min vet rekomenderade ialla fall att vacinera vart annat år för säkerhets skull. Vi träffar oxå mycket olika hundar så det har känt bäst för oss.
 
Sv: Nya vaccinationsrutiner?

De kliniker jag har kontakt med rekommenderar
valpsjuka och parvo vartannat år. Tidigare har
man vaccinerat mot parvo varje år, men undersökningar
visar att detta ej är nödvändigt.
Om man träffar många andra hundar kan det vara bra
att vaccinera mot kennelhosta och detta görs varje år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 646
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 477
Senast: s957
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 968
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp