Nyår 2019

cello

Trådstartare
Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha alla era tips på hur man ska förbereda sig inför nyårsafton, plus lite specifika tips på hur jag ska hantera en av mina som är fullkomligt livrädd. :(

Hästen är ett av mina russ. Första året hos mig (2017) stod hon inne i samma box som sin kompis och stod intryckt i ett hörn och skakade sönder. :cry: Men det blev inte mer än så, hon fick nog trygghet av kompisen som var något lugnare. :heart Förra året var båda dräktiga och då vågade jag inte ha dem i samma box. Hon var jättestressad och hoppade ur boxen när jag gick för att titta till hästen i boxen bredvid. :( Allt gick bra, tack och lov, men har haft ångest sen dess över hur jag ska göra i år.
Nu har hon sitt föl och det komplicerar ju lite + att jag inte vill att hon ska smitta honom med alltför mkt stress.

De alternativ jag kan komma på är:
- Box + sätta upp brädor så att hon inte kan hoppa ut. Är lite orolig dock att hon ska stressa runt massa där inne och det blir stökigt med fölet.
- Ute i hagen (går på lösdrift) med longerlina funderade jag lite på. Hon brukar bli lugnare av att man är med henne, men det hjälper ju inte om hon ränner fritt och flyr iväg.
- Lugnande?
- Träna - några bra tips? :)
- Mer? :bow::bow:
 
J-a skitfyrverkerier! :(

Jag har inget bra svar, men skulle inte ha en sån häst ute på nyårsnatten i alla fall. Även om en del upplever att hästarna är lugnare ute så finns det ju gott om exempel på hästar som rymt.
 
Jag skulle inte våga ha ute inne med lite lugnande skulle jag ha gjort. Finns ju lugnande som bara tar bort den värsta udden.

Fy vad hemskt för dig
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 696
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp