Nyår 2021

Takire

Trådstartare
Fest eller skräck eller mitt emellan?

Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)?

Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt åt någon annans hundar?

Ja, jag är nyfiken bara. Kom och tänka på det då min väns hund som ska uppleva (genomlida?) sin andra nyårsafton tydligen får panik av raketerna.

Min egen hund har upplevt nyårsafton fyra gånger hittills och det har tack och lov gått bra alla år så kan bara hålla tummarna för att det fortsätter. Han blev dock berörd igår när det oväntat small till ordentligt såpass att jag också hoppade till. Tog emot godis men kunde inte göra några trick innan jag "lekt upp" honom någon minut.

Är vi vakna till tolvslaget så får han, om vi är hemma, troligen ett köttben en stund innan och/eller kanske lite godisregn/godissök tills smällandet klingat av.
 
Totte har aldrig brytt sig eftersom han är döv :D Jag brukar gå ut med honom och kolla fyrverkerier på kvällen när det anordnas.
 
Min ena hund var trygg i fem år innan hon blev skrämd av ett fyrverkeri på en kvällspromenad mitt i sommaren för några år sedan. Sedan dess är nyårsafton hemsk för henne (och oss). Numera firar vi den i bilen långt ifrån allt, då sover hon.

Det är alltså en hund som går som apportör på större andjakter varje år och aldrig har haft problem med skott eller andra rädslor tidigare i livet... så jäkla onödigt, detta smällande.
 
Våran ena hund var jätterädd för fyrverkerier, så vi startade pga det en tradition att resa till något lugnt ställe över nyår. Nu är hon borta, och andra hunden är inte rädd (han blir dock lite upprörd och skäller ibland när han hör dem). I vilket fall tänker vi fortsätta traditionen att fly fältet över nyår. Det är vidrigt att se sitt djur så rädd och jag vill inte riskera att nuvarande hunden ska bli skrämd. (För mig kan de gärna få förbjuda eländet helt. :meh:)
 
Min var inte ett dugg rädd förra nyår men vi bor lite avsides så smällarna var inte alldeles nära. Sedan var vi nere vid sjön i somras när ett gäng ungdomar plötsligt började skjuta raketer och då blev hon livrädd. Har aldrig annars sett henne sån, det var svansen mellan benen och så kröp hon upp i knät på mig och darrade. Så jag kommer då inte åka in till samhället på nyår i alla fall.
 
Jag har en något ljudrädd hund men förra året, vilket var första året för oss med honom så gick det bra. Å andra sidan, jag har aldrig gjort någon väsen av att det här skulle vara något att oroa sig över- inte lekt mer, inte gosat mer, inte givit mer uppmärksamhet. Jag har varit som vanligt, lekt lika mycket som jag brukar, gosat som jag brukar och pulat vidare här med mitt. Hundar har tittat på mig och reagerat på ljuden och när de sett att jag inte brytt mig har de sedan släppt det.
Nyår är en dag vilken som helst och jag kommer att bete mig som om det är en dag vilken som helst och så hoppas jag att det räcker för även den här hunden fortsättningsvis också. Eftersom det fungerade förra året gissar jag att det fungerar i år.
 
Våra hundar bryr sig inte om skott eller raketer men vi kommer vara hemma och hundarna kommer vara inomhus kring 12-slaget ändå. Min unghund visade ingen oro vid sitt första nyår förra året och jag räknar med samma detta året. Vi beter oss som vanligt, tittar på film och ligger i soffan. Även om någon hund skulle titta upp så ska det inte vara någon reaktion från människorna, hundarna kan titta på oss och se att allt är lugnt även om det låter.
 
Vare sig nuvarande eller tidigarevarande hundar har brytt sig nämnvärt i att det smäller och lever om, men några har ogillat de mest skrikande, vassa ljuden som vissa raketer gett ifrån sig när de åker iväg
Jag upplever också att det är visslandet som är det allra värsta... och så att det är så ihållande. Alla mina djur har varit helt okej med några smällar hit och dit, men efter fem - tio minuter ökar stressen. Eller när någon skjuter av en raket över skallen på dem förstås.
 
Mina hundar är totalt obrydda. Eller ja, om Ebrah är vaken så ställer hon sig i fönstret och tittar ut, tydligt road av allt som rör sig och låter.

Trots det så går vi INTE ut mer än till närmsta gräsplätt efter att det blivit mörkt, helst inte dagarna runt nyår heller. Vi tar långpromenaderna på morgonen/förmiddagen och vilar resten av dagen. En starkt bidragande orsak till det är alla idioter som medvetet skjuter fyrverkerier MOT folk. Det är någon eller några varje år. Det skjuts också i gångtunnlar, inne på bussterminalen m.m. Självklart försöker väktare och polis förebygga och undvika att det alls sker, men de kan inte vara överallt hela tiden.

Så, på nyår vaknar vi, går lååång promenad med massor av lösspring i lugnt område. Därefter vilar vi, äter gott osv. Jag själv tycker det är väldigt jobbigt med fyrverkerier, så jag försöker hålla mig sysselsatt. Helst åker vi till någon vän eller så som bor i lugnare område, men det är inte alltid möjligt.
 
Vår ena reagerar lite, kryper gärna undan i en säng t ex. Men vi håller oss hemma på landet, så jag räknar med att det är hyfsat lugnt. Har en ny häst i lösdriften, den får jag ha lite koll på, men det har aldrig varit problem tidigare ✊🏼
 
Fest eller skräck eller mitt emellan?

Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)?

Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt åt någon annans hundar?

Ja, jag är nyfiken bara. Kom och tänka på det då min väns hund som ska uppleva (genomlida?) sin andra nyårsafton tydligen får panik av raketerna.

Min egen hund har upplevt nyårsafton fyra gånger hittills och det har tack och lov gått bra alla år så kan bara hålla tummarna för att det fortsätter. Han blev dock berörd igår när det oväntat small till ordentligt såpass att jag också hoppade till. Tog emot godis men kunde inte göra några trick innan jag "lekt upp" honom någon minut.

Är vi vakna till tolvslaget så får han, om vi är hemma, troligen ett köttben en stund innan och/eller kanske lite godisregn/godissök tills smällandet klingat av.

På nyårskvällen är jag ofta borta och då ligger hundarna i bilen. I år funderar jag på att vara hemma, men undrar om de inte ska vara i bilen ändå. Skotträdda hunden är inte skotträdd i bilen nämligen utan då kan hon ligga och sova. Spelar ingen roll hur mycket det blixtrar och låter.

Inne blir hon orolig och skäller samt stressar runt trots två helt obrydda hundar som sällskap, musik på hög volym och nedfällda persienner.
 
Assar kommer förmodan inte reagera, och om så är det mer åt andra hållet av ren nyfikenhet han skulle reagera. :angel:
Så i år gör jag inget speicellt för att förbereda förutom att hålla mig borta från folk... bara idag var det ett gäng ungdomar som sköt och kastade smällare efter oss. :rage:

Hade ett helvete med Corinne som blev ljudkänslig med åren så ska bli skönt med lite omväxling med en orädd hund och slippa åka bil i flera timmar vid nyår.
 
Ville bryr sig inte, men jag brukar stänga in honom i tv-rummet med Tv:n på vid tolvslaget för att vara på den säkra sidan. I år kommer antagligen kompisar hit med en hund som är rädd för raketer. Skott bryr den sig inte om, utan det är just raketer. Så vi kommer gå långpromenad, låta hundarna leka och sen skåla tillsammans på 12 slaget. Närmsta grannen är också här och sen är det en halv mil till övriga grannar fågelvägen.
 
Qaxi får på sig sele och så går vi ut och kollar på när avlägsna grannar eldar upp pengar. Hon brukar mest bry sig om hon är inne när det visslar o pangar och hon inte ser vad det är som låter. Ska helst ut o skälla. I år ska vi fira hos sonen men det är byhåla det också så det blir väl samma procedur där också.
 
Det blir sjunde året vi bor här under nyårsafton och än så länge har inga grannar skjutit raketer någonsin. Så jag kommer utgå från att det blir raketlöst även i år. Ingen av hundarna är skotträdda så de få gånger i deras liv de har hört raketer på håll (en handfull gånger :p) har de inte reagerat öht. Älskar att bo på landet! :laugh:

När jag bodde i Malmö med Zvante var det ju lite annorlunda dock. Han fick en smällare kastad efter sig som ung och tyckte sen raketer var jobbigt några år. Han hade ju väldiga problem med rädslor överlag de första åren så det var trots allt konstigt (och tur!) att han inte reagerade mer än vad han gjorde. Under många år firade vi nyår med familjevänner som också hade hund och bodde i Malmö. Så vid 12-slaget fick hundarna något gott att tugga på, persiennerna rullades ner och musik sattes igång. Zvante låg gärna under en soffa precis när det brakade loss som mest, men kom fram igen så fort det värsta var över. Han blev dessutom mindre och mindre rädd med åren vilket var skönt!
 
Ammo ska nog vara med på jobbet, så vi får se hur det går. Han har börjat bli en surgubbe som tycker raketerna ska dra åt helvete när han är inne och hör dem, så risken är att han håller låda på jobbet - ute brukar han inte bry sig.
Han har blivit lite belastad något nyår (vankat lite typ) men inte mer än så. Förra året smällde några ungar en raket 10m ifrån oss (andra sidan gatan, på andra trottoaren) men fick ingen större reaktion, så det var skönt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pratade med min kusin om nyårsfirande nyss och tycker det skulle vara lite spännande att se hur andra hundfolk gör på nyår. Lämnar ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 537
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: Reykur
·
G
Övr. Hund Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem? Det...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 578
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp