Nyår 2021

Efter att ha haft en ljudberörd hund och vet hur jobbigt det är tar jag alltid det säkra före det osäkra på nyår, även om de senaste hundarna inte haft problem. Vid tolvslaget brukar vi alltid ha tv eller radio på med hög volym och se till att ge ben eller liknande. Här är det numera inte lika illa som det var ett år, när rutorna nästan skallrade, men å andra sidan så smällde det i år från olika håll under hela kvällen. Det började redan vid fyratiden, då vi tog vår sedvanliga fackelpromenad i skogen, och sedan kom det salvor från nya ställen då och då ända tills efter midnatt. Jag tycker väldigt synd om de som har rädda djur!
Jag är väldigt glad över att nuvarande vovve inte har några problem. Hon gav ifrån sig ett skall när det plötsligt började smälla i närheten men var i övrigt helt oberörd av ljuden under kvällen. Vid tolvslaget hade hon fått en frusen kong. Hon tittade upp från den som hastigast bara när grannen körde igång raketer och vi insåg att vi inte dragit för gardinerna som planerat. När det var gjort och det bara lät hade hon fullt fokus på sin kong igen.

Den hund jag hade som var berörd visade det f ö genom att rusa mot ljudet och skälla hysteriskt. Det finns säkert en hel del hundägare som inte har så bra koll som tolkar den typen av beteende som att hunden är tuff och inte har några problem med fyrverkerier. Men för min hund handlade det ju bara om att han hade ytterligare egenskaper utöver obehaget och stressen han kände som fick honom att bli utåtagerande. Det var fortfarande plågsamt att se.
 
Efter att ha haft en ljudberörd hund och vet hur jobbigt det är tar jag alltid det säkra före det osäkra på nyår, även om de senaste hundarna inte haft problem. Vid tolvslaget brukar vi alltid ha tv eller radio på med hög volym och se till att ge ben eller liknande. Här är det numera inte lika illa som det var ett år, när rutorna nästan skallrade, men å andra sidan så smällde det i år från olika håll under hela kvällen. Det började redan vid fyratiden, då vi tog vår sedvanliga fackelpromenad i skogen, och sedan kom det salvor från nya ställen då och då ända tills efter midnatt. Jag tycker väldigt synd om de som har rädda djur!
Jag är väldigt glad över att nuvarande vovve inte har några problem. Hon gav ifrån sig ett skall när det plötsligt började smälla i närheten men var i övrigt helt oberörd av ljuden under kvällen. Vid tolvslaget hade hon fått en frusen kong. Hon tittade upp från den som hastigast bara när grannen körde igång raketer och vi insåg att vi inte dragit för gardinerna som planerat. När det var gjort och det bara lät hade hon fullt fokus på sin kong igen.

Den hund jag hade som var berörd visade det f ö genom att rusa mot ljudet och skälla hysteriskt. Det finns säkert en hel del hundägare som inte har så bra koll som tolkar den typen av beteende som att hunden är tuff och inte har några problem med fyrverkerier. Men för min hund handlade det ju bara om att han hade ytterligare egenskaper utöver obehaget och stressen han kände som fick honom att bli utåtagerande. Det var fortfarande plågsamt att se.
På det viset reagerade vår tollare också. Hon blev liksom förbannad på speciellt tjuten. Men det hade säkerligen grunden i rädsla.
 
Valpen var helt oberörd under nyår vilket var väntat men obeskrivligt skönt. Vuxna hunden tog det också bra, vankade lite men kunde sen lägga sig och tugga ben och vara lugn. Vi hade tvn på men har inga gardiner uppe pga takhöjd, men det funkade fint ändå.

Jag har också haft en hund som agerade utåt mot raketerna, skällde och vid något tillfälle hoppade hon även mot dem. Det är ju inte helt ovanligt men betyder tyvärr inte att de är oberörda.
 
Här var det som vanligt väldigt lugnt. Nån smällde något, förmodligen bara en smäll, under eftermiddagen vilket fick Indigo att gå igång och skälla som han alltid gör när han hör något som låter ute. Han är inte det minsta rädd för smällare/skott/raketer men har alltid gått upp lite i varv av oljud, skapar gärna oljud själv genom att dänga omkring på metallföremål etc. Dessutom vaktar han när han hör ljud som han tycker är "skumma", dvs som skulle kunna vara nån buse som kommer och smyger runt huset, eller nån som knackar på dörren. Hans skällande fick Dunit att reagera och det var först när jag såg att Dunit stod i soffan och tittade ut genom fönstret mot baksidan (mot byn till) som jag fattade att det hade smällt. Griseo (valpen) reagerade inte alls, han verkade inte fatta varför det skälldes.

Sen var det lugnt fram till kl. 18, då drog närmaste grannen av sitt fyrverkeri... det var vi ju inte riktigt förberedda på - jag hade nog gissat att de skulle skjuta av fyrverkeri men kanske inte kl. 18.... hundarna var dock i köket med mig och väntade på mat så jag kunde rätt snabbt få tyst på Indi och de andra reagerade inte alls denna gången.

Vid 12-slaget tuggade de märgben och ingen av dem brydde sig om smällandet från byn överhuvudtaget. Det small en del i totalt kanske 20 minuter med lite pauser här och där. Väldigt skönt att se att varken valp eller unghund var det minsta brydda. Det var faktiskt mindre stökigt när det sköts så mycket än de där enstaka smällarna tidigare på dagen, mycket för att Indigo inte går igång på det lite mer intensiva skjutandet, precis som han inte heller går igång på skjutfältet när de skjuter för fullt.

Vi hade förvisso tv:n på men inte extremt högt eller så. Väldigt skönt också att inte längre ha en jätterädd hund som måste medicineras... även om jag saknar Sigge massor så saknar jag verkligen inte den biten.

När vi sen rastade framåt 1-tiden kom det en smäll nånstans från byn till, men ingen av hundarna brydde sig det minsta. En lugn och skön nyårsafton, tack och lov, är så glad att vi bor på ett så pass lugnt ställe.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pratade med min kusin om nyårsfirande nyss och tycker det skulle vara lite spännande att se hur andra hundfolk gör på nyår. Lämnar ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 546
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget...
2
Svar
22
· Visningar
2 439
Senast: Reykur
·
G
Övr. Hund Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem? Det...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 588
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp