Nyår och lösdrift?

Buck

Trådstartare
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?
 
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?
Jag tar in mina nyårsnatten. Jag har testat för två år sedan att vara ute med dem vid nyår men de blev stressade även om de inte toksprang, jag har dem hellre inne med mat och ljuset tänt och jag går alltid till dem vid 12-slaget och då är de lugna och äter.
 
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?
Jag hade inte vågat chansa på att låta den vara ute.
 
Mina är inne.
S bryr sig inte och T är så rädd att hon försöker hoppa ut ur boxen vid 12 slaget, hästarna ser inte varandra när dom är i boxarna så i 2 år så hade jag S i grimma och grimskaft och vi var utanför Ts box men föra året fick S och T vara i samma box och fick det bästa resultatet hittills.
 
Jag är ute hos mina.
Valacken behöver jag hålla i en halvtimme runt tolvslaget, stona klarar sig själva, sen är det lugnt.

Nyår har jag aldrig firat borta :)
 
Våra tre är ute! Första året de var ute på lösdrift hade jag koll på dem, men de brydde sig inte ett dugg. Det skjuts iofs inte så nära.
 
Tar ni också in vid åskoväder? (Gjorde det när jag hade eget då jag är åskrädd men nu kommer jag inte köra ut så fort det mullrar :/.
De brukar ju vara tryggare i flock och så är det trä staket i alla hagarna..
 
Mina är ute. Har 1 km till närmsta granne och tror ingen skjuter speciellt mkt. Är visserligen inte hemma på tolvslaget men tror det är lugnt!
 
Hade helst velat ta in alla den 31:a men har inte tillräckligt med boxar och även om vissa skulle kunna dela box är det svårt att få till det rent praktiskt.
De som blir kvar ute får extra halm och ett extra mål ute innan tolvslagen. Står utanför hagen mellan ca 11:30-12:30/13:00. Det har varit *peppar peppar* väldigt lugnt under de år jag bott här men man vet ju aldrig. Några km längre bort smälls det mer.
Kommer ha ute de mest coolaste hästarna men som sagt hade gärna haft alla inne om det gått.
 
Mina två är ute. Grannen (max 150 meter från hagen) har barn som skjuter halva dagen. Mina hästar brukar stå och titta på, helt lugna. Första året på lösdrift tog jag in dom typ 23 och släppte ut dom igen 01, men dom senaste 2-3 åren har jag gått ut till dom strax före tolvslaget, kollat läget och gått in och firat nyår igen :)
 
Våra två blir rätt rädda och mest min. Så jag är där och håller i honom vid tolvslaget. De var MYCKET lugnare förra året första gången på lösdrift på samma ställe mot när de stått i box. Hade inte grannarna precis intill skjutit runt 00 (de är dock snälla o förvarnar och håller sig just till 00) så tror jag inte ens jag behövt hålla i min faktiskt. De stod mest o spanade och gick runt lite och sedan höll jag i min typ 30 min, fångade honom 20 min innan för att vara säker.

Min är världens lättaste att hålla och den andra springer inte utan honom och inte heller på honom så det kändes som säkraste att hålla dem lugna. Tror han drog i grimskaftet lite lätt typ en gång och tyckte annars det mest var jobbigt att han inte kunde ha koll åt alla hål samtidigt. De gick o betade innan 00.30 igen.

Föredrar helt klart att hålla dem ute mot att ställa in dem på box. Jag hade ändå inte vågat bara låta dem vara själva inne utan hade velat kolla till dem åtm efter tolvslaget så det gör varken från eller till för mig.
 
Jag har slltid haft hästen ute, men de 4 lösdrifter vi stått på i ca 15 år har ingen legat vid ett bostadsområde. Däremot har det skjutits i närheten. Om stallägaren haft sina hästar ute i flera år där och det alltid gått bra, hästarna springer inte etc, och jag inte hade en häst som var rädd, så hade jag nog låtit den vara ute med övriga. Men det beror ju på hur stort de har, hur länge hästen stått där etc.
 
Haft både inne och ute. Inne så sprang den ena sig blå och sprejmåla väggarna med diarre för att den var just instängd, inte för att det var nyår. Dessa hästarna går ute i väder och vind alla dagar om året och så även vid åska.
 
Jag har fem hästar på lösdrift i två flockar för tillfället. Jag kommer ta in två hästar i stallet - bla den nya "projektponnyn" - som visat sig väldigt otrygg i sig själv och nervös - framförallt för ljud och allt nytt :p, jag har bara haft den hemma en knapp månad. Kommer få stå inne i box med den trygga gammelmannen med ljus och mat. De tre andra hästarna kommer få gå ute, en av dem har varit med innan och har då stått stilla och bara tittat - de brukar inte smälla så mycket alldeles i närheten - så hoppas de håller sig lugna iår oxå. två har inte stått här tidigare år ena är ganska cool och den andra kan växla ;) - de kommer få extra mat strax innan tolvslaget.
 
När jag bodde på landet var jag ute med dem. Men hördes knappt raketer då. Sen inackorderad på lösdrift så första året var de ute men hade sprungit. Så sen togs de in på natten vid nyår, sista april osv.

I år installad men de har flyttat kommunens fyrverkeri så stallet berörs. Så alla hästar går in klockan 15 (kommunen kör sitt kl 16) och står inne sen. Finns flera konvalescenter som inte ska springa.

Hellre stressade inne än det går över styr ute och de kommer lös.
 
Jag har haft lösdrift de senaste 10 åren och är alltid lika orolig. Vågar inte åka hemifrån utan går ett varv i hagarna runt tolvslaget. Varje år har alla hästar stirrat fundersamt på mig och undrat vad f-n jag gör där mitt i natten. Aldrig har någon varit orolig!

Jag har haft en häst en gång som helt freakade ur, det var nog runt påsk tror jag. Då var hon i hagen på dagen och grannarna började smälla smällare. Jag fick tag på henne efter 45 minuters panikslagen galopp runt runt och hon blev inte sig själv på ett halvår igen, så jag har väldigt respekt för att de kan få panik. Men faktum är att det inte hänt sen dess.
 
Jag har haft lösdrift de senaste 10 åren och är alltid lika orolig. Vågar inte åka hemifrån utan går ett varv i hagarna runt tolvslaget. Varje år har alla hästar stirrat fundersamt på mig och undrat vad f-n jag gör där mitt i natten. Aldrig har någon varit orolig!

Jag har haft en häst en gång som helt freakade ur, det var nog runt påsk tror jag. Då var hon i hagen på dagen och grannarna började smälla smällare. Jag fick tag på henne efter 45 minuters panikslagen galopp runt runt och hon blev inte sig själv på ett halvår igen, så jag har väldigt respekt för att de kan få panik. Men faktum är att det inte hänt sen dess.

Lägger till, det rör sig varje år om 15-20 hästar i olika flockar och det är alltid minst 5-8 stycken "nya för året". Men jag tänker att det finns en stabil grund i de som varit med förut och de präglar resten.
 
Här finns både skjutbana och jakt så det kan smälla olika tider under året, åska är heller inget problem men fyrverkerierna stressar. Jag tycker man läser varje år om djur som får nödslaktas eller avlivas pga smällare och fyrverkerier. :cry: När jag bodde i Sthlm låg krutröken så tät att det var dimmig ute på gatorna + massor med glaskross efter att de ställt raketerna i flaskorna vid avfyrning. :crazy: Det är många djur som får sina liv förstörda av skiten, jag fattar inte att det förbjuds! :mad:
 
Skjuts inte så mycket nära här utan det är mest längre undan men jag tar in mina ändå. Har just nu fyra hästar och två boxar. Två får stå inne i stallet och två tillsammans i ena ligghallen. Ingen har varit brydd innan men jag vågar inte chansa på att få skrämda hästar vid minsta lilla konstiga ljud sen så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Firar alltid nyår hemma numera och är ute i stallet från 12 slaget och ca 45 min framåt.

Åska tar jag inte in för. Det bryr dom sig inte om som tur är.
 
Min shettis går på lösdrift med två andra ponnyer, de kommer få vara ute på natten. Känner ingen större oro då gården är belägen ute i skogen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 906
Senast: Tilde789
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp