Nyår och lösdrift?

Tar alltid in mina, antingen på box, håller eller lösa med hö i ridhuset.
Har aldrig sett de reagera mer än att de blir lite oroliga, vill ha koll. De är inte så brydda på nyårsnatten, men eftersom de står inne i byn och det är ett par extremt skjutglada grannar så chansar jag inte med tåget 500 meter bort.
Har däremot aldrig haft hästar som reagerar på åska, skjutbans/ när det jagas har de alla vant sig otroligt snabbt.
 
Men om hon panikar inne och slår sönder sig i boxen kommer du heller aldrig att förlåta dig. Det är verkligen inte självklart vilka beslut som är de rätta.
Spinner vidare, vissa boxar har väldigt dålig utformning eller krubbor /vattenkoppor som är som gjort för att hästar ska skada sig!
 
Min gick på lösdrift för ett gång år sen. De hade en lada som hyrdes ut som festlokal just vid lösdriftshagen. Det hände att det sköts fyrverkerier. Min gick då i en stor flock med ca 30 polohästar. De var stencoola med allt. Så de visade min då unghäst att det var lugnt. Han brydde sig alltså inte nämnvärt. De gick tom fram lugnt och kikade närmre staketet/ladan etc. Jag var lite nojig innan jag såg dem.
Jag är alltså inte orolig för att han ska bli skraj, ute som inne efter att ha sett hur de reagerade.
 
Min gick ute och det ska ha gått lugnt till :). Hennes hagkompis gick tyvärr bort i förrgår så hon fick gå ensam med fölen :(, men allt verkar ha gått lugnt ändå :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: Tilde789
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp