Nyår och lösdrift?

Jag stängde in mina hästar i lösdriften från typ 16 på nyårsafton till nyårsdagens fm. Men krävs ju stor ligghall och en grundtrygghet i flocken.
 
Fyrverkerier är inte enda anledningen till att jag har hästarna inne på nyår, det skickas även upp en hel del lyktor och har hittat skelettet från dom mer än en gång i hagarna.
 
Här finns både skjutbana och jakt så det kan smälla olika tider under året, åska är heller inget problem men fyrverkerierna stressar. Jag tycker man läser varje år om djur som får nödslaktas eller avlivas pga smällare och fyrverkerier. :cry: När jag bodde i Sthlm låg krutröken så tät att det var dimmig ute på gatorna + massor med glaskross efter att de ställt raketerna i flaskorna vid avfyrning. :crazy: Det är många djur som får sina liv förstörda av skiten, jag fattar inte att det förbjuds! :mad:
https://www.tidningenridsport.se/?s=fyrverkerier
 
Fyrverkerier är inte enda anledningen till att jag har hästarna inne på nyår, det skickas även upp en hel del lyktor och har hittat skelettet från dom mer än en gång i hagarna.
Ja lyktor med ståltråd är inte heller så bra, de är iofs lättare att hitta och rensa upp i hagarna.

Övriga hästar går tydligen ute över nyår, både avelsston, föl, unghästar och tävlingshästar. och det har tydligen inte varit några problem hitintills.

Trygga flockar, helt platta hagar och trästaket så det går förhoppningsvis bra med min också.

Jag tycker inte om när det smäller och ska verkligen inte vara i närheten av häst eller annat djur vid varken åska eller fyrverkerier, då jag bara stressar upp dom och mig själv :(. Så hade ändå inte kunnat stå och hålla hästarna över 12slaget :(.
 
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?

Klart du ska åka och fira! Ha det super roligt :)

Är mitt och hästens första år på lösdrift också, de är 3 st hästar där nu. Den en kommer få stå i stallet då han antagligen blir lugnare på mindre yta. Min + fölet kommer vi stänga in i lösdriften samt sätta bomull på båda. :) samt massa mat, ägaren är hemma och har koll. :)
 
Ja lyktor med ståltråd är inte heller så bra, de är iofs lättare att hitta och rensa upp i hagarna.

Övriga hästar går tydligen ute över nyår, både avelsston, föl, unghästar och tävlingshästar. och det har tydligen inte varit några problem hitintills.

Trygga flockar, helt platta hagar och trästaket så det går förhoppningsvis bra med min också.

Jag tycker inte om när det smäller och ska verkligen inte vara i närheten av häst eller annat djur vid varken åska eller fyrverkerier, då jag bara stressar upp dom och mig själv :(. Så hade ändå inte kunnat stå och hålla hästarna över 12slaget :(.
Är det så många som är vana och lugna under nyår så ser jag inte det som ett problem att låta dina vara ute med dom, som du är inne på så smittar lugn av sig.
 
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?


Hade tagit in dom i lösdriften och stängt. Har inte haft de ute på nyårsnatten.
 
Islänningarna går ute, min halvblod tas in vid 23 och släpps ut vid 01 igen. Mitt gamla sto är ganska ljudkänslig och det har blivit värre med åren. Vi är alltid någon i stallet på nyår, trots att det är ett par kilometer till närmsta samhälle och raketer.
 
Min har gått på lösdrift de senaste åren och har inte brytt sig, hon är väldigt cool i sig själv så jag har inte varit orolig. Det har dock inte skjutits så mycket runt omkring vilket såklart påverkar. Nu står hon på en ny lösdrift långt ute i skogen med en sjö som närmsta granne :D
 
Ja lyktor med ståltråd är inte heller så bra, de är iofs lättare att hitta och rensa upp i hagarna.

Övriga hästar går tydligen ute över nyår, både avelsston, föl, unghästar och tävlingshästar. och det har tydligen inte varit några problem hitintills.

Trygga flockar, helt platta hagar och trästaket så det går förhoppningsvis bra med min också.

Jag tycker inte om när det smäller och ska verkligen inte vara i närheten av häst eller annat djur vid varken åska eller fyrverkerier, då jag bara stressar upp dom och mig själv :(. Så hade ändå inte kunnat stå och hålla hästarna över 12slaget :(.

Om stallägaren har det så, så är det nog ingen större fara.
 
Har samma rutiner som vanligt, hästarna (och övriga djur) är lika lugna på nyår som vilken dag som helst.

Hade jag haft lösdrift hade jag haft de där då oxå
 
Jag är så kluven till hur jag ska göra. I fjol var de ute, inga problem alls. Mitt sto som är rädd för raketer var förvisso lite stressad, men hon åt iaf med de andra. Jag lät dem medvetet vara utan foder timmarna innan, så de var rejält hungriga vid tolv.

Men i år har jag möjlighet att ta in dem på stall. Stoet som är rädd av sig ogillar att stå på stall och sist jag hade möjligheten blev hon stressad av att höra raketerna och inte kunna springa. Samtidigt skjuter de mindre här än på förra stället.

Skulle hon bli helt panikslagen ute och dra iväg, då kommer jag ju aldrig förlåta mig själv för att jag lät dem vara ute. :arghh:
 
Jag är så kluven till hur jag ska göra. I fjol var de ute, inga problem alls. Mitt sto som är rädd för raketer var förvisso lite stressad, men hon åt iaf med de andra. Jag lät dem medvetet vara utan foder timmarna innan, så de var rejält hungriga vid tolv.

Men i år har jag möjlighet att ta in dem på stall. Stoet som är rädd av sig ogillar att stå på stall och sist jag hade möjligheten blev hon stressad av att höra raketerna och inte kunna springa. Samtidigt skjuter de mindre här än på förra stället.

Skulle hon bli helt panikslagen ute och dra iväg, då kommer jag ju aldrig förlåta mig själv för att jag lät dem vara ute. :arghh:

Men om hon panikar inne och slår sönder sig i boxen kommer du heller aldrig att förlåta dig. Det är verkligen inte självklart vilka beslut som är de rätta.
 
Jag brukar ta in mina på box och släppa ut igen senare på natten.

Grannarna missade att ta in sina för några år sedan och det tog tre dagar innan hästarna hittades.
 
Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda.
Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel del över typ 3 dagar..

Hästens ägare har ingen större koll på hur hästen kommer reagera då hästen bara stått uppstallad tidigare.

Har inte frågat stallägaren än om deras rutiner men räknar med att de ska vara ute då det inte finns boxar till alla samtidigt.

Kan ev ta hästen till mitt stalljobb men då får jag ju vara där och ta hem hästen morgonen efter.

Detta hade inte varit så stressigt för mig om jag hade varit hemma över nyårsafton, men ska iväg på mitt första firande på 10år :/ (varit den ständiga häst och hundvakten innan då jag inte är så glad i nyår.)

Hur hade ni gjort? Och hur gör ni med lösdrifts hästar?

Jag tar in. Har ett par rädda men de flesta är lugna men jag vill inte riskera ngt i onödan. Har ett dräktigt sto som gärna eldar upp sig själv och jag tycker det känns bäst att kunna ha lite mer koll på alla inne. De har det tänt och lite extra hö att tugga på och sen släcker vi ner helt när smällarna slutar att smälla.
 
Men om hon panikar inne och slår sönder sig i boxen kommer du heller aldrig att förlåta dig. Det är verkligen inte självklart vilka beslut som är de rätta.

Nä, alltså så hysterisk blir hon inte. ;) Hon vänder allt inåt. Så det "värsta" som händer är att hon står och vibrerar (syns knappt, men jag känner ju henne väl efter 11 år ihop), men det känns onödigt om hon istället skulle vara helt lugn ute i lösdriften. :crazy:
 
Ja lyktor med ståltråd är inte heller så bra, de är iofs lättare att hitta och rensa upp i hagarna.

Övriga hästar går tydligen ute över nyår, både avelsston, föl, unghästar och tävlingshästar. och det har tydligen inte varit några problem hitintills.

Trygga flockar, helt platta hagar och trästaket så det går förhoppningsvis bra med min också.

Jag tycker inte om när det smäller och ska verkligen inte vara i närheten av häst eller annat djur vid varken åska eller fyrverkerier, då jag bara stressar upp dom och mig själv :(. Så hade ändå inte kunnat stå och hålla hästarna över 12slaget :(.
Då hade jag låtit den gå ute utan att oroa mig. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 905
Senast: Tilde789
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 617
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp