Nyår - tussar i öronen

hanny

Trådstartare
Hej!
Nu är det snart nyår, vilket min häst inte gillar. Ljuset tycker hon inte om, så jag sätter för fönstret i boxen.. Men ljudet, särskilt spraket är ju inte heller så roligt. Funderar på att sätta tussar i öronen på kvällen och ta ut på morgonen, är det för länge för bomullstussarna att sitta i? Hon är inackorderad och de vill inte ha folk där på natten..
 
Prova med tussar i öronen och se hur hästen reagerar, min häst uppskattar det inte utan blir stressad av att inte kunna ha koll. På nyår tar jag in extra tidigt, ger rikligt med mat och sätter på radion. De bryr sig inte nämnvärt om smällarna.
 
Jag menade att min häst blir orolig av att inte höra, hon gillar varken tussar i öronen eller luva. Men jag vet ju inte hur din häst reagerar. Många tävlingsryttare använder ju luva när de rider på större arenor för att hjälpa hästen att skärma av störande ljud.
 
Har bomull i öronen på mina bla vid nyår.
Dom flesta hästar uppskattar inte bomull i öronen första gångerna.
 
Jag satte på fläkten i stallet på högsta varvtal, den låter högt och monotomt och dränkte mycket av ljudet
 
Hade inte valt bomull i öronen om det är så att hästen inte tidigare är van vid det. En del hästar gillar det inte alls, så om det sker i samband med annat stressobehag kan det öka stressen istället för att dämpa det.
 
Om du har möjlighet så sätt på radion väldigt högt. Ha fullt ljus i stallet och ge mat. Om det är fönster så täck dem om det är möjligt.

Ett dygn med täckta fönster är inte något problem. Att ha ljud och ljus in på natten är inte heller något problem då hästar inte drabbas av jet lag och inte sover som vi. De tar igen det på annan tid.

För det mesta är det långt före tolvslaget som det är raketer och smällare. Oftast har det tagit slut vid 1-tiden men inte på de stora ställena kanske.

Till nästa år så träna på smällare med CD om detta inte fungerar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp