NyårsÅNGEST!!!

Lena Furberg

Trådstartare
I villaområdet där vi bor, använder grannarna cirka en månadslön vardera varje Nyår på Raketer av diverse extrema sorter. Vid tolvslaget är det som att bo i en exploderande fyrverkerifabrik, ett inferno av bangar, tjut och ljussken, ett under att inget kommer in genom fönstret (peppar peppar!!!).
Min hund är INTE skotträdd, men ´jag är rädd att Nyårsaftonen kan knäcka honom. Han är 1 år och 3 månader då. När han kastrerades för inte så längesen (pga att han var krypt), fick vi med oss några mysko små sprutor med oss hem, som han skulle ha efter operationen. Att ges i munnen alltså. Vi gav honom en och efter 5 minuter for benen rätt ut som på Bambi i filmen och han nästan small av! Det var Plegisil, visade det sig! Vi gav honom ju inga fler, så nu har jag några kvar. Är det en bra ide att ge honom en sån strax före midnatt??
Eller ska jag hålla mig spik nykter, lasta in honom i bilen kvart i tolv och sen köra ut i skogen i 45 minuter?
Förra Nyårsafton var han 10 veckor gammal och sov som en stock genom hela infernot! Jag gick och la mig med honom, jag i vår säng, han i sin bädd nedanför. Jag hade handen hängande ner till honom och när det började smälla reagerade jag inte alls, bara gäspade och suckade då och då. Och han sov som sagt helt oberörd. Men i år misstänker jag att det blir annorlunda... Jag vill inte förstöra min fina skottfasta hund med en halvtimmas vansinne! Jag är jätteorolig!

Vad gör ni? Har nån av er provat Plegisil???????:confused:
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

HUUU ja jag är också livrädd för hur det kommer gå, våran hund är bara 4 1/2 månad, så det blir första gången :(

följer tråden och hoppas på bra tips :)
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Bra tråd, tänker följa denna med stort intresse.
Våran dam är då 11-12 veckor. Hon är ganska ljudkänslig, vi bor mitt i stan. Jag och sambon ska vara själva hemma, nyktra i våran lägenhet, men funderar precis som du på hur vi ska göra med Yda. Vill inte förstöra något som knappt har börjat..
Ja, det är ett göre :confused:
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Hur många har inte det? Något så djävulskt för de som har skotträdda hundar. Av alla jag haft, var det bara min golden som blev hysterisk. Måste vara hemma på nyårsafton senast kl 23.00. och ta hand om stackarn, hon kröp upp i knät och darrade och gnydde, det var hjärtskärande. Sen alla unga:devil: som börjar smälla på morgonen och även dagen efter. Skulle det inte bli förbud, eller var det bara snack det också? OK, skjuta mellan 24.00 -00.30 är väl en sak på nyårsafton, och dra sig ut utanför tätbebyggelsen.
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Ingen av våra hundar är skotträdda, men ska bli kul att se hur de nya hundarna reagerar.
Förra året så var alla hundarna med ute på trädgården(inhängnad) när vi och grannarna smällde av både raketer och smällare. (vi var utanför)
Ingen av dem brydde sig något vidare, en ville snarare gå in och lägga sej, tråkigt och kallt ute. Resten tykte det var småballt och stora tiken skulle fånga ljuset i luften(från sin sida av nätet!)
Vi stod ca 30 meter från trädgårds staketet.
(vill bara förklara så gott som möjligt, för att ingen ska missförstå)

Vi skrattade och gjorde ingen big deal av det alls.
Och har aldrig gjort när det är något som kan tänkas vara läskigt.
De litar på att matte ska kunna avgöra om något är farligt eller inte. (hoppas jag:D)
Eller så är de bara dumsnälla och vet inte bättre. :o

Jag kan rekomendera dig att du gott och väl kan fira nyår, med goda vänner hemma hos dig där hunden känner sig trygg (eller annan van plats.)
OM han reagerar, låtsas som det regnar, ömka honom inte, utan ge honom något gott att tugga på.
Gå gärna en sväng på dagen, när det smäller lite granna och lek med honom undertiden.
(gärna flera dagar tidigare med. )
Då på dagen lär du ju märka om han reagerar illa på oljudet.
På kvällen om han reagerar illa på allt omkring sig, och verkligen ser ut att lida, ge honom dunderpillret.
Annars tycker jag du ska testa och inte vara orolig alls, de känner om matte/husse är nervösa över något.
Skratta och var glada och bete er som vanligt.

Hoppas att lill killen inte är rädd, för jag vet att det finns hundar som är livrädda för ljuset och öjudet som blir, och det är inte roligt för vare sej hundägare eller hundar.
Men man ska ju inte ta ut olyckan i förskott. ;)
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Nej, jag hade inte provat plegacil.

Dra ner persiennerna och dra på musiken högt och sitt vid datorn som om det vore fullständigt normalt.
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Han bör inte reagera nämnvärt om han inte är skotträdd. Taxen jag hade sket fullständigt i att mamma och pappa var raketfantaster och liksom dina grannars ska vara värst med underhållningen.
Under ett tillfälle skulle jag gå in och hämta något när det smällde, när jag sedan gick ut stod det plötsligt en hund brevid mig och glodde som "jaha oj här var det livat och mycket folk" mitt i alla kalabalik av ljud och ljus :rofl:
Däremot är det inte kul om hunden ÄR rädd...jag äger en sån variant.:(
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Det viktigaste är trots allt om hunden inte redan är skotträdd är att vara precis som vanligt och blir hunden rädd så ynka absolut inte,precis som vid vilka andra rädslor som helst.Vet man att hunden reagerar mot ljus så visst ner med persienner och dra på musiken lite extra men annars finns ingen anledning till att göra någon stor affär av det hela.

Men jag skulle ju aldrig ta ut hunden runt tolvslaget eller däromkring just för att jag inte vill att en raket kommer på avvägar och träffar hunden eller smäller av i närheten.

Är hunden skotträdd redan så finns det lugnande att få från vetten.Jag hade Nozinan till min lapphund för många herrans år sedan.På den tiden de började smälla smällare till lucia och höll på till mitten av januari.Han verkligen led men nyårsnatten när det var som värst,låg han däckad i soffan.Anledningen till att han var hysterisk var att det var några snälla rara snorungar som slängde en stor smällare i huvuvdet på honom:crazy: och efter det var det totalkört.

Lycka till på nyårsafton!
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Plegicil ska jag INTE använda, det begriper jag nu efter goda råd från Kunniga - Plegicil påverkar nämligen hundens muskler, dvs den blir svag och får svårt att röära sig MEN sinnena är nästan opåverkade! Rena tortyren alltså!! Det hade jag faktiskt ingen aning om...:eek:
Nej, vi gör nog som förra året. Det är bara det, att våra grannar är verkligen extrema, i hela mitt långa liv har jag aldrig upplevt nåt liknande, det är en INFERNO! Bättre än så kan jag inte beskriva det!
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Eller ska jag hålla mig spik nykter, lasta in honom i bilen kvart i tolv och sen köra ut i skogen i 45 minuter?

Jag har ärligt talat tänkt å göra just det..
Lapphunden var inte rädd alls första året men sen har det blivit värre.. han har skällt och varit orlig när de skjutit på nyår och påsk..
och nu när vi har valpis som är jätte orlig för allt möjligt så är det den enda lösning jag kommit på.. :confused:
förstår verkligen inte tjusningen med raketer..
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Om man har en hund som inte bryr sigom gevär/pistolskott, men hatar det "vinande" ljudet i raketer?
en skiva ja.. känns som om jag inte hinner träna det på valpis innan nyår kommer.. :crazy:
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

ska nog ge min skotträdda lugnande och lämna honom hos mamma, på landet. Och den andra tänker jag ta med mig till någon med skottfast hund.

Träna med skiva känns lönlöst, eftersom det inte på långa vägar är samma sak. I alla flal inte för min skotträdda hund. Ljud från sterion och tvn skiter han i.
 
Senast ändrad:
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Jag bor i en stad där det provskjuts både det ena och det andra mestadels på tisdagar så jag innebär att min hund inte är skotträdd. Men jag tänker vara hemma på nyår och jag tänker spela musik för att överrösta lite grann.
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Men jag menade att nyår är snart här.. och de lär knappast vänja sig innan dess.
Det var därför jag startade tråden för över 2 månader sedan. ;)

Men det är aldrig för sent att börja!

LIA
 
Sv: NyårsÅNGEST!!!

Mina hundar, som är skottfasta, kommer att vara ensamma hemma på kvällen. Vi bor dock långt ute på landet, så det smäller bara på långt håll och inte särskilt ihärdigt här.

Bådas reaktioner på liknande ljud är mest att titta sig omkring litegrann, fundera på vart ljudet kom ifrån och sen är det klart. Min hane var 10 mån sitt första nyår, och då var han med ute och kollade på raketerna vid tolvslaget. Han tyckte det var lite konstigt till en början och ville mest gå hem, men efter några minuter var han helt som vanligt igen. Så det känns tryggt. Tiken bryr sig inte alls hon heller.
Hanen är van vid höga ljud, bullriga miljöer osv, så han tycker inte att det är något att bry sig om. Kommer köra samma "träning" med nya valpen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp