Nyårsfesten (Ulvlek)

Idahoe

Trådstartare
Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och heffaklumpen! Vi ska äta god mat, dansa natten lång, se på fyrverkerier och såklart tävla om den finaste maskeraddräkten!
--- Men vänta nu, riktigt såhär många gäster tror jag inte att vi har bjudit in... Några objudna gäster har tagit sig in i lokalen med målet att sabotera festen eftersom de inte fick någon inbjudan. Med alla gäster utklädda är det minst sagt svårt att lista ut vilka de objudna gästerna är innan det är för sent...


LL: Idahoe & heffaklumpen

Deltagare:
1. Niyama
2. cirkus
3. LenaH
4. Artline
5. fio
6. Qitis
7. hemlig
8. Ceta
9. Karamell
10. Hedinn
11. Snurrfian
12. Klara
13. Madalitso
14. Elo
15. Sasse


Goda roller:

Ängel
– kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siarlärling 1 - får udda nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 1.
Siarlärling 2 - får jämna nätter veta en deltagares roll, väljer själv vem den vill sia. NattDL fr.o.m. Natt 2
Häxa - Ska varje natt förhäxa en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta! Får ej förhäxa samma deltagare två nätter i rad. NattDL
Besserwisser - Besserwissern får ställa totalt tre påståenden till LL, max 1 per natt. Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. Frågorna får bara involvera en person. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. NattDL
Jägaren - tar med sig en person in i döden. Måste varje natt skicka PM om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste. NattDL
Välsignad – Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hen attackeras igen.
Bybor - övriga goda deltagare.

Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.

Onda roller:
Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL
Ulv i fårakläder - en ulv i lyan som även har en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i PM till LL och det är rösten i detta PM som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! DagDL

Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.

Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på heffaklumpen". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.

*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)

*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.

DagDL1 imorgon 21.30
NattDL1 onsdag 08.00


Obligatorisk fråga:

Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton? :d


Alla roller bör vara ute nu, hojta om ni känner er bortglömda! :)
 
Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton? :d
Säger som jag alltid gjort

Något gott och för mig betyder det inget kött
Något grönt och något med vitlök i och gott bröd och goda ostar -då tycker jag det är gött gött i gött gött
Se där. Något att ”bita i” för alla i leken

Game on :p
 
Obligatorisk fråga:
Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton? :d
Jag var mycket förtjust i vår meny, kräftskagen till förrätt, hjortkött med hasselbackspotatis till varmrätt och choklad och vaniljpannacott till efterrätt.
 

Bifogade filer

  • 20211231_222909.jpg
    20211231_222909.jpg
    203 KB · Visningar: 12
Säger som jag alltid gjort

Något gott och för mig betyder det inget kött
Något grönt och något med vitlök i och gott bröd och goda ostar -då tycker jag det är gött gött i gött gött
Se där. Något att ”bita i” för alla i leken

Game on :p
Snacka om att lägga ut sig själv för att kunna få enkla röster. Och ja, jag räknar med att nån kommer påpeka att jag påpekade just det :p.
 
Vad gäller mat tar jag det gärna enkelt. Som detta nyår, mammas stek med sås och potatis :d :d :d. Det blev ingen efterrätt för vi var så proppmätta ändå.
 
Jag kommer antagligen rösta tidigt imorgon.

Ang mat.


Rödvinssås, Rödvinssås och ännu mer Rödvinssås. Sedan potatis i ugn och kött.
 
Kalkon, kalkonsås, brysselkål och potatis. Världens godaste. Och såklart dessert efter! Och före :angel:

Förövrigt extremt svårt att lyckas med citera inlägg från mobilen. Jag har försökt få det rätt (att skriva mitt inlägg under LLs) i flera minuter och orkar inte göra om. Det blev inte bra att skriva över heller, som synes under. :arghh:

Obligatorisk fråga:
Vad för mat skulle du välja att äta på nyårsafton? :d
 
Åratal sedan jag var med och lekte sist, ska bli spännande det här. :D

Angående nyårsmenyn så är inte varmrätten så himla viktig, det är efterrätten som är viktig för mig. :laugh: Och där vill jag ha något onyttigt, med bra smaker. Det här nyårets citronmarängpaj var perfekt. Inte för söt, inte för sur, och med en stor klick grädde.
 
Hittat hit 😊

Gällande nyårsmeny så är jag av samma åsikt som @Klara , efterrätten är viktigast :D Jag är mer åt chokladhållet dock. Iår gjorde jag en chokladkolapaj, den blev fantastisk :d
 
Det har blivit lite av en tradition att äta ren på nyår.

I år bestod förrätten av blinier (är det rätt plural????) med smetana, lök och caviar. Huvudrätt var renfilé med potatisgratäng och en sallad med fetaost och granatäpple. Efterrätten var panacotta med hallon.
 
Först och främst - Äntligen! Både på nya året (2021 var ett uselt år för mig) och att det blir lek!

Nyårsmenyn i år bestod av förrätten pilgrimsmusslor där den ena fick en lime/mango salsa och den andra fick jortärtskockspuré + rökt sidfläsk. Jag är mest av allt en förrättsmänniska så den är viktigast. Varmrätten var lammleg som gått hundra år i ugnen. Efterrätten var nötkolapaj med vispgrädde
 
Kul att det blev lek nu!

Till förrätt har jag gärna toast med räkor. Till huvudrätt gärna något klassiskt. Fisk kanske och gärna potatis och självklart sås till.
Till efterrätt gärna något med choklad, maränger eller pannacotta.
 
Jag gillar kött, gärna vilt men det mesta slinker ner. Förutom det älskar jag skaldjur. Gärna tillagade. Och efterrätt. Choklad och kola och nötter liksom. Förrätt är också superviktigt. Löjrom eller sikrom funkar. Mat öht funkar.... Ja, jag är hungrig! :laugh:
 
Det har blivit lite av en tradition att äta ren på nyår.

I år bestod förrätten av blinier (är det rätt plural????) med smetana, lök och caviar. Huvudrätt var renfilé med potatisgratäng och en sallad med fetaost och granatäpple. Efterrätten var panacotta med hallon.
Ledarvargs-hint? :cautious: Vargar äter iofs fler djur än ren men med tanke på allt prat som varit om det nu. Känns dock nästan för uppenbart?
 
Obligatorisk fråga:
Jag är rätt öppen för förslag när det kommer till mat, dålig på att laga själv (och tycker det är skittrist), men har en sambo som är desto bättre! Det här nyåret bestod middagen av potatisgratäng, vegetarisk schnitzel och hummer.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 681
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 451
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 255
Senast: Lobelia
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp