Nyårshundar!?

T

Tippan

Hur går det för era telingar nu under nyår?

Storasyster i vår familj är helt van vid båda raketer och smällare. Hon tittar upp i luften och beundrar luftprakten. När hon tycker att hon fått nog av smällande så går hon in.

För Lillan så är det första nyår. De har börjat att smälla och skjuta raketer här lite smått. Till skillnad från så många andra så uppskattar jag det. Hon hinner vänja sig och jag hinner se hur hon reagerar. Hitills har hon inte reagerat alls. Det trappas upp och skjuts lite mer och mer. efter att de dragit av en rejäl salva så tittade hon lite frågande på mig. Jag bara stod kvar helt neutral och ändrade inte en min och gjorde ingen "onaturlig" rörelse. Då bara gick hon vidare och nosade lite på snön. Skönt. Jag tror att nyår kommer att gå bra även för henne. Vi kan alltid hoppas. Första nyår så funderar man så klart alltid lite extra.

Hoppas att det går bra för er andra!

GOTT NYTT ÅR!

Jag hoppas att vi får ett lika roligt 2004 med massor av diskussisoner och utbytande av erfarenheter. Jag skall FÖRSÖKA att lova att inte retas ibland bara för att höja diskussionerna lite :angel:
 
Båda mina är skottfasta, men Doris kan tycka att raketer är lite läskiga då det blir ljus och ljud på samma gång. Fast här på landet finns nästan inte en enda raket. Vi ska prata med de nya grannarna så att de tänker på att inte skjuta åt vårt håll då hästarna inte uppskattar nyårsraketer.

Annars såg jag i vår järnvaruhandel att de sålde SMÄLLARE!!! Inte de klassiska kinapuffarna och sånt utan smällare som hetter "snorungar", "brakfisar" och liknande. Är det inte lag på att man inte får sälja smällare längre utan bara raketer???
 
Vår ena vovve är fullkomligt livrädd så han går på lugnande.
Lillen är inte det minsta rädd, han brukar sitta i fönstret och titta med oss :D
 
Våran tok tror att det liggar skjutna rådjur överallt så han är i extas... Men är man lite hård på honom och säger till att han ska stanna och sitta still så brukar det "bara" bli ivriga gnällningar... Vilket kan vara påfrestande för ens nerver men inte för vovven... ;)
 
det har gått jättebra alla (3 :D) gångerna *peppar, peppar ta i trä*
Sista promenaden brukar gå fort men inne är han ko-lugn :)
 
Vi har inte haft nåt nyår tillsammans, men hon har inte brytt sej dom här dagarna och inte heller tidigare när det skjutits raketer.. Så jag hoppas att det blir en lugn natt! :)
 
Min vovve tycker det är helt ok med smällare.. Hon ligger lugnt i sin hundsäng eller tittar ut genom fönstret, när de smäller av fyrverkerierna..
 
Dom har smällt både smällare, s.k bomber och raketer här i någon vecka eller två nu. Dom första gångerna vi stötte på det ute så reagerade X och försökte springa iväg, men jag höll bara stadigt i kopplet och gick på som om inget hänt. Nu bryr hon sig knappt. Hon kan titta lite om det är någon konstig smällare, som smäller massvis på en gång, eller om den kommer väldigt nära ovanför oss. Första "bomben" reagerade hon också på (Inomhus) men nu tittar hon inte ens upp från det hon gör.

Det kommer nog gå fint här också, så länge som jag är med henne och hon ser att jag inte bryr mig :)
 
Skönt!

Det låter som många här har allt under kontroll! :) Men jag vet att det finns många som mår dåligt av det också :( Hoppas att det går förhållandevis bra ändå...
 
Ser ut att bli ett lungt nyår i år, dom två vi har hemma rör inte en fena för smällare-raketer. Men brukar åka på att passa syrrans collie och den är livrädd... Men i år så har dom bestämt sig för att vara i sverige och ta med sig hunden upp till stugan. Så jag hoppas hon får en lugnt smällfritt nyår i år!
 
Till alla med "smällrädda" hundar.
Varför inte "utbilda" dom på smällare och raketer? Jag har i en tidigare tråd visat ett förslag på hur man kan gå tillväga.
Själva har vi lagt av med raketer. Dels har dom blivit hutlöst dyra, och dels började vi mer och mer att tänka på brandfaran. En snedflygande raket in på skullen vore ingen trevlig syn.

Gott Nytt År till er alla, med eller utan raketer.

LIA
 
Tyvärr är jag en av dom alla som får nyår förstört pga smällare pch raketer.

"stora" hunden var redan i söndags nervös och hamnar som i chock när det smäller. Han kan heller inte äta lugnande pga överkänslighet.

Är personligen (var även det innan jag fick denna hund) trött på allt smällande dagarna innan och efter nyår :mad:
Dessutom är smällare totalförbjudet och för raketer krävs tillstånd som kostar 2000:- per hushåll...synd bara att inte detta är prio ett för polisen :(

Nä som sagt...jag är less på allt smällande :crazy:
 
Jag har inte hört några smällare än :confused:, ungarna här uppe i norr är kanske lite sega... :D Mina hundar är nu hos mina föräldrar som bor i en liten by, där samlas folk och skjuter ett par raketer under ordnade former. Sen är det slut på skjutandet. Så det blir inga smällar precis utanför huset i alla fall. Mina "telingar" :D är ännu unga alloihopa och ingen av dem visar någon rädsla för dessa oljud. Vi har alltid både tv och radio på hemma vid nyår och valborg och hittills har det gått bra.

Själv ska jag partaja inne i stan hela natten lång, jobbar hårt nu på detta med att hitta en framtida "hundvakt", hehe. För de som inte förstår vinken så står hundvakt för pojkvän :D :D :D, fast inte på fullaste allvar förstås.

Mvh Ishtar
 
Här smäller de som tokiga hela nyårsveckan och jag är glad över att hundarna inte bryr sig ett smack. De tittar lite om de ser någon som smäller när vi är ute och går, men mer är det inte.

På nyårsafton ska vi vara på klubben och ha fest så då får hundarna hänga på. Det smäller lite mindre där.
 
Alfonz är lite känslig, jag vet inte vad det beror på men det är inte ljudet som skrämmer honom utan ljuset. Så det är inte så där jättejobbigt som många har det. Zimon reargerar inte på något så jag tror inte det här ska vara nått heller, förra året när han var liten bebis brydde han sig inte.
Alfonz har jag tränat ljudet på under hela året för att han ska förknippa smällandet med godis och det har funkat väldigt bra så förhoppningsvis går det här året bättre än förra och förrförra. Förra var en stor förbättring sen första året.

Gott Nytt år allihopa!
 
Jag körde första året med att kasta en vante efter smällandet. Ibland blev det nämligen en rejäl salva lite plötsligt och jag hade ju ganska nyligt fått min hund och hon var lite påverkad av miljöombyte och sånna saker.
 
Jag brukar kasta upp en näve riktigt gott godis när det blir så där och det har funkat, nu har jag torkat blodpudding hela dagen så nu har jag iallafall så får vi se vad som händer. Blodpuddingen var främst tänkt till klickertränigen men det räcker gott och väl som aktivering i morgon så han håller sig i skinnet.
 
Gamvovven tror att det har utbrutit massinvasion av rådjur och att det ligger rådisar i mängder ute på tomten eftersom det smäller så förbaskat. Lillen är bara 9 månader så vi får se hur det går. Han verkar inte skotträdd för enstaka smällar, så jag tror och hoppas att det ska gå bra. Men vi får se. :crazy:
 
För första gångne har jag skaffat lugnande till hunden.
Ifjol gjorde vi en tabbe och la oss före 12slaget. Vi visste inte att vår granne plötsligt fått för sig att skaffa raketer...
Hunden blev så fruktansvärt rädd. Han hyperventilerade och betedde sig på ett sätt jag aldrig sett förut. Tidigare har det räckt att man spelat musik och han fått leta godis. Det hade blivit bättre år från år så jag trodde att nu var det lugnt....värre än någonsin blev det...
Så nu får vi se hur det går med några piller i kroppen. Det blir en del folk och en icke skotträdd hund som sällskap.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp