Nyårsmat!

Problematisk

Trådstartare
Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?

Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.
 
Å ännu en mattråd :bow: :up:!

Jag är troligen själv (vilket är ovanligt har nog aldrig hänt tidigare) men jag ska smälta tenn. Och kanske öppna en flaska bubbel.
Maten blir troligen nått med kött och potatis med sås och sallad till. Vi får se men kommer vara hemma. Just nyår är svårt för mig att åka iväg isåfall behöver jag en ersättare hemma. Men jag trivs rätt bra så ändå det blir ett nytt år oavsett :).
 
Åker in och tittar på GP fyrverkerierna och sedan hem och ta in och förbereda inför 12 slaget för hästarna.

Åh, jag skulle också vilja se fyrverkeri, tycker det är så vackert och häftigt!
Såg nu faktiskt att det finns ett större fyrverkeri i min stad också, tidigt på kvällen. Kanske ska ta mig dit och titta, eftersom senare på kvällen måste jag vara inne med fyrverkerirädd hund.
 
Jag firar ensam. Det har blivit så nu några år. Lagar inget speciellt alls. Öppnar en bättre flaska rödvin bara. Har en flaska bubbel men jag somnar nog före 12-slaget så den dricks nog en annan dag.
 
Jag firar ensam. Det har blivit så nu några år. Lagar inget speciellt alls. Öppnar en bättre flaska rödvin bara. Har en flaska bubbel men jag somnar nog före 12-slaget så den dricks nog en annan dag.

Det låter rätt skönt. Byt ut rödvinet mot cola och det låter som ett nyår för mig.
Kommer förmodligen sova några timmar före tolvslaget jag också (ska upp tidigt morgonen efter) men eftersom ena hunden är rädd för fyrverkerier måste jag vara med honom runt tolv, så jag måste vakna igen då. Passar på att skåla med familjen då också, och skulle gärna vilja ha något lite roligare än pommac, champis eller bubbliz.
 
Vi firar inom familjen och äter tacos.
hur opretentiöst som helst...
åtminstone en av oss kommer stå över alkoholen också eftersom ena dottern firar med kompis på stan och vi vill vara tillgängliga vid behov.

Synd att tacos är vardagsmat hos oss, annars är ju det enkelt att göra och äta iallafall. Låter hur som helst trevligt!
 
Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?

Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.

För oss blir det skaldjur i olika sorter samt minst 2 sortes bubbel och något glas rött från Italien, himmelen! :love::d
 
Tanken var först att äta middag hemma men allt eftersom skaran av vänner tilltog så insåg vi att min sk "lägenhetsgarderob" (en tvåa med lite för mycket garderobs-feeling) inte skulle rymma alla festglada så bokade vi in oss på en restaurang och ska där äta nyårsmiddag!

Menyn blir som följande:

Fördrink, champagne med snacks

Förrätt:
Tartar av lätthalstrad pilgrimsmussla, blomkålscreme, avrugacaviar, brödcrisp, citronette och peperoncini

Huvudrätt:
Grillad oxfilé, tryffel - och parmesangratinerad maccheroni, hummer, tomat och marsala

Efterrätt:
Chokladterrine med hallon, pistage och maräng

Ett rejält göttigt vinpaket på det! :p
 
Tanken var först att äta middag hemma men allt eftersom skaran av vänner tilltog så insåg vi att min sk "lägenhetsgarderob" (en tvåa med lite för mycket garderobs-feeling) inte skulle rymma alla festglada så bokade vi in oss på en bättre restaurang och ska där äta nyårsmiddag!

Menyn blir som följande:

Fördrink, champagne med snacks

Förrätt:
Tartar av lätthalstrad pilgrimsmussla, blomkålscreme, avrugacaviar, brödcrisp, citronette och peperoncini

Huvudrätt:
Grillad oxfilé, tryffel - och parmesangratinerad maccheroni, hummer, tomat och marsala

Efterrätt:
Chokladterrine med hallon, pistage och maräng

Ett rejält göttigt vinpaket på det! :p

Jag fattar nog inte ens vad hälften av det där är :rofl: men det låter som en rätt lyxig meny iallafall!
 
Tanken var först att äta middag hemma men allt eftersom skaran av vänner tilltog så insåg vi att min sk "lägenhetsgarderob" (en tvåa med lite för mycket garderobs-feeling) inte skulle rymma alla festglada så bokade vi in oss på en restaurang och ska där äta nyårsmiddag!

Menyn blir som följande:

Fördrink, champagne med snacks

Förrätt:
Tartar av lätthalstrad pilgrimsmussla, blomkålscreme, avrugacaviar, brödcrisp, citronette och peperoncini

Huvudrätt:
Grillad oxfilé, tryffel - och parmesangratinerad maccheroni, hummer, tomat och marsala

Efterrätt:
Chokladterrine med hallon, pistage och maräng

Ett rejält göttigt vinpaket på det! :p

Låter underbart gott! Hade kunnat vara vi som bokat :love::D
 

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 277
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
800
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp