Nyårsmeny 2015

Emiro

Trådstartare
Vad har ni planerat att bjuda på imorgon?
Här blir det okänd förrätt då gästerna skulle bjuda på den så det känns spännande.
Hade de inte erbjudit sig det så hade det blivit små skaldjurscheesecakes.
Till huvudrätt blir det Abborrfilé (om jag får tag på någon!)panerad med västerbottenost. Serveras med sparrisrisotto och något mer tillbehör som jag ännu inte har bestämt. Förslag mottages tacksamt.
Efterrätten kommer att bestå av avrunnen turkisk yoghurt blandad med lemoncurd, garnerad med granatäppelkärnor och kanderade nötter.
Något slags tilltugg ska det väl bli till välkomstdrinken. Funderar på gravlaxsnittar med Philadelphiaost smaksatt med pepparrot.
 
Det blir hemmagjord sushi här, 6 sorter, där min sambo (kocken) har gjort en mycket avancerad komposition, så hoppas det blir bra:nailbiting: Vi brukar göra egen sushi, men inte med alla dessa grejer han har tänkt sig.
Jag hade tänkt göra chokladtårta till efterrätt, men det blir en lyxig fruktsallad istället med mangosås och hemmagjord vaniljglass.
 
Det blir hemmagjord sushi här, 6 sorter, där min sambo (kocken) har gjort en mycket avancerad komposition, så hoppas det blir bra:nailbiting: Vi brukar göra egen sushi, men inte med alla dessa grejer han har tänkt sig.
Jag hade tänkt göra chokladtårta till efterrätt, men det blir en lyxig fruktsallad istället med mangosås och hemmagjord vaniljglass.
Spännande med egen sushi, det har jag aldrig provat. Grattis på födelsedagen! :)
 
Vi delar matlagningen med svärföräldrarna som vi ska fira tillsammans med. Dom fixar förrätt (hummer) och kött (oxfilé, de är hemskt traditionella...) och vi ska fixa potatis, sås och efterrätt. Tänkte först hasselbackspotatis, men snubblade över ett recept på potatisrosor som jag blev sugen på att testa. Och velar mellan murkelsås eller rödvinssås. Det blir troligen svampen.

Efterrätt funderar jag på någon typ av pannacotta eller chokladmousse.
 
Vi delar matlagningen med svärföräldrarna som vi ska fira tillsammans med. Dom fixar förrätt (hummer) och kött (oxfilé, de är hemskt traditionella...) och vi ska fixa potatis, sås och efterrätt. Tänkte först hasselbackspotatis, men snubblade över ett recept på potatisrosor som jag blev sugen på att testa. Och velar mellan murkelsås eller rödvinssås. Det blir troligen svampen.

Efterrätt funderar jag på någon typ av pannacotta eller chokladmousse.
Potatisrosor är jättegott och blir väldigt vackert på tallriken. :up:
 
Jag ska ha färsk hummer med parmesancreme och sparris i någon form. Tinar nog en ask Kalixlöjrom också och äter den på toast med creme fraiche och rödlök.

Efterrätt blir exotiska frukter fint uppskurna med något chokladigt till.
Å hummer med parmesancreme lät gott... Börjar nästa vela angående min abborre.. :d
 
Det blir hemmagjord sushi här, 6 sorter, där min sambo (kocken) har gjort en mycket avancerad komposition, så hoppas det blir bra:nailbiting: Vi brukar göra egen sushi, men inte med alla dessa grejer han har tänkt sig.
Jag hade tänkt göra chokladtårta till efterrätt, men det blir en lyxig fruktsallad istället med mangosås och hemmagjord vaniljglass.

Grattis på födelsedagen :banana:

När passar det att jag anländer imorgon? ;)
 
Vad har ni planerat att bjuda på imorgon?
Här blir det okänd förrätt då gästerna skulle bjuda på den så det känns spännande.
Hade de inte erbjudit sig det så hade det blivit små skaldjurscheesecakes.
Till huvudrätt blir det Abborrfilé (om jag får tag på någon!)panerad med västerbottenost. Serveras med sparrisrisotto och något mer tillbehör som jag ännu inte har bestämt. Förslag mottages tacksamt.
Efterrätten kommer att bestå av avrunnen turkisk yoghurt blandad med lemoncurd, garnerad med granatäppelkärnor och kanderade nötter.
Något slags tilltugg ska det väl bli till välkomstdrinken. Funderar på gravlaxsnittar med Philadelphiaost smaksatt med pepparrot.

Tycker att ångade eller snabbt förvällda sugar snaps med lite olivolja och havssalt på är ett bra tillbehör både till sparrisrisotto och fisk!

Själv har jag för första gången inga som helst planer imorgon. Eventuellt kommer en vän hit på kvällen, men inte säkert.
Jag kommer köpa sushi hem och äta! :p
 
Tycker att ångade eller snabbt förvällda sugar snaps med lite olivolja och havssalt på är ett bra tillbehör både till sparrisrisotto och fisk!

Själv har jag för första gången inga som helst planer imorgon. Eventuellt kommer en vän hit på kvällen, men inte säkert.
Jag kommer köpa sushi hem och äta! :p
Ja, det lät gott och fräscht. Tack!
 
Vi kör all in m klassiker. Förrätt m hummer (persilja, vitlök), oxfilé m potatisgratäng och konjakssås, avslutas m egen glass m körsbär i rom. Lite tillpassning för barn.
 
Vi är också lite traditionella gällande nyårsmenyn.

Förrätt: Gratinerad getostbrushetta med honung och valnötter.
Huvudrätt: Oxfilé i ugn med rostade rotfrukter. Till det kantarellsås och Rödvinsås (jag gillar inte svamp)
Efterrätt: Vit chokladmousse med färska bär :)
 
@Marty Vi verkar gilla samma smaker :D

Förätt: Toast med chevre, valnötter, honung och balsamico
Huvudrätt: Smördegsinbakad oxfilé med örter och potatistoppar
Efterrätt: Vit choklad-bakelser med hallonmousse och någon glutenfri efterätt som alternativ. (någon som har nåt tips?)
 
Jag tänker iaf vara supertraditionell vad gäller varmrätten eftersom jag haft en 8 hg oxfilé i frysen länge nog nu ;). Den ska marineras idag å sen helstekas. Serveras med potatisgratäng.

Till efterrätt funderar jag på vit chokladmousse. Men det kan nog ändra sig...

Vad gäller förrätt är jag helt lost å skittrött på toast Skagen å räkcocktail. Men vill gärna ha skaldjur. Hit me!
 
Jag tänker iaf vara supertraditionell vad gäller varmrätten eftersom jag haft en 8 hg oxfilé i frysen länge nog nu ;). Den ska marineras idag å sen helstekas. Serveras med potatisgratäng.

Till efterrätt funderar jag på vit chokladmousse. Men det kan nog ändra sig...

Vad gäller förrätt är jag helt lost å skittrött på toast Skagen å räkcocktail. Men vill gärna ha skaldjur. Hit me!
Låter mycket mumsigt!
Vi kör hummersoppa som förrätt i år. Mums!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp