Nyårsmeny 2022

Siktar på:
Förrätt: Hummertrio
Varmrätt: Oxfile (alt entrecote för de som inte gillar oxfile...) med potatisbakelse och pepparsås.
Efterrätt: Färdigköpta glassdesserter på glas som älskas av många här ultra-lokalt :)

En Segura Viudas-cava till förrätten och sen hugger vi nog loss på varsitt glas av en Famille Perrin Cotes du Rhones Reserve från 2019 till huvudrätten. Magnum Pommac och massor av kranvatten kommer också gå åt.

Får se om det är värt att försöka vara vaken vid tolvslaget. Det gick hyfsat bra förra året, men i ganska många år innan dess har sömnen prioriterats högre. Brukar ju synas nåt enstaka fyrverkeri vid horisonten vid tolvslaget och vi brukar köra några tomtebloss själva nån gång under senkvällen.
 
Förrätt: gratinerad hummer. Champagne i glasen.

Varmrätt: Boeuf bourguignon. Rött vin, ej bestämt vad än.

Efterrätt: beställd från ett konditori i närheten, gräddfilsmousse med interiör av persikokompott och en blommig citronverbena omsluten av två plattor vit choklad och vispad vitchokladtryffel, champagnekaviar och atsinakrasse.
Dryck oklart. Kaffe till dom som vill troligtvis.
 
Jag har ingen aning! Här firas ju knappt nyårsafton generellt, men eftersom mor och far är över i år ska vi nog laga till något trevligt hemma. Får bolla med dem när de anländer imorgon.

Känner att varmrätten definitivt blir någon typ av rött kött och rödvin till. Mycket specifikt. :D

Sedan vet jag att de tar med ett paket crustader som vi ska fylla med ädelost av något slag och toppa med min körsbärs/hallonsylt... det kanske kan bli en förrätt?
 
Räkor (rökta, eventuellt kokta) med aioli och vitlöksbröd.
Chokladmousse (vit och ljus).
Ostbricka med ädelost, marmelad och vindruvor.

I glaset blir det något mousserande vin (har mousserande vitt, mousserande rosé samt champagne) eller cider beroende på vad jag känner för - sambon dricker inte alkohol. Kvällens alkoholfria alternativ blir ginger ale (gott till fisk och skaldjur!), bubbelvatten och Coca cola.
 
Jag fick den presenterat för mig igår. Kommer jobba, sova och sedan åka till stallet i god tid innan tolvslaget. Men däremellan ska jag hinna äta bland annat märgben, någon udda variant av äggula med tillbehör och olika små roliga saker formade som bollar 😁

Det var i alla fall vad jag mindes, tillkommer säkert ätbara grejer också även för en kräsen som mig 😆

Lät sjukt kul att göra de där bollarna iaf så hoppas jag kan vara med på det annars är bara att äta min uppgift på nyår.
 
Själv kommer jag nog att vara extremt tråkig och köra lite av en favorit i repris :p Dvs fisk och skaldjur i tryffelns tecken:

Förrätt:
Havskräftor (om det går att få tag på bra sådana till ett acceptabelt pris)
Räkor (ev rökta)
Tryffelmajonnäs

Huvudrätt:
Varmrökt regnbågslax
Gratäng med svartrötter, potatis och tryffelcheddar smaksatt med tryffelolja
Grönsallad på maché

Champagne i glaset rakt över.

Efterrätt har jag inte bestämt ännu... och resten kan ändra sig om jag blir sugen på något annat.
 
Gratinerad hummer (fylld med vitlök,citron, örter och västerbottenost)
Kalvfilé med karamelliserad jordärtskocka, smörad rödvinssås, friterad ostronskivling och frasig potatiskaka.
Choklad quenel med sockrade havtorn och vitchoklad crumble.

Ska dock inte laga det själv, vi har beställt från lokal restaurang.
 
Jag har verkligen ingen aning, vi vet inte ens vad vi ska göra ännu. Men nu blev vi bjudna hem till släkt som tyvärr inte kan ta emot hund på grund av allergi, och jag behöver givetvis vara med Bruce. Så funderar på att släppa iväg maken och barn och faktiskt fira ensam tillsammans med hunden. Ställer mig nog inte och lagar en 3-rätters till mig själv men något gott borde jag ju ordna! Utan champagne tyvärr då..
 
Jag är kluven... Kommer att vara i stallet från kl 20, men egentligen skulle jag ju kunna äta nåt riktigt gott innan dess. Normalt äter jag alltid meze i stallet, men nu bor jag inte där längre, utan lämnar min lägenhet runt 19.

Kanske är jag lat och köper nåt färdigt, men jag har inte riktigt hängt med på att det är nyårsafton om tre dagar. :nailbiting:
 
Även vi ska fira ensamma. De vi brukar fira med har ju flyttat till USA O_o och vår möjlighet till umgänge kring nyår blir ganska begränsat då det inte kan vara någon med barn eftersom Loppan behöver lugn och ro då hon drogas ner helt för att ens klara nyår.

Men jag blev plötsligt sugen på vitlöksfrästa räkor till förrätt 😋
 
Min grova planering är gratinerad hummer (det har vi en i frysen) till förrätt, någon godare köttbit (typ lamm eller vilt) med minihasselbackspotatisar (en nyårsfavorit :d) och någon god sås och grönsaks-tillbehör till varmrätt och sen crème brûlée till efterrätt.

Förmodligen bubbel (alkoholfritt sådant) middagen igenom bra för att det är nyår 🥂

Men jag läser ivrigt i tråden i hopp om ytterligare inspiration!
 
Det blir bara sambon och jag på nyår, precis som förra året, och min förhoppning är att han går med på att äta libanesiskt från min absoluta favoritrestaurang. :love: Det blir i så fall att hämta mat och äta tillsammans hemma i soffan med champagne och myskläder och gissningsvis någon Star Trek-serie på TVn. :D

#fullavflärd2023 :angel::rofl:
 
Vi blir hemma på kvällen i år och firar bara vi två och hundarna. Är bjudna på brunch hemma hos min pappa på dagen.

Har beställt en lyxig skaldjursplatå från fiskdisken till middag 🤤

Köpte precis efterrätt i form av olika ostar:
-Fyrtårnsost
-Brillat Savarin
-Rondele vitlök (Boursin fanns inte 😩)
-Tre varianter av cheddar som är över från julen
-Hårdost på komjölk med tryffel-proseccosmak

Till ostbrickan två olika marmelader, rågchips och tunnbrödchips.

Champagne hela dagen lång!
Har två olika Blanc de Noirs hemma och en vanlig Taittinger.
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 355
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 018
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 867
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp