Nyårsmeny

Problematisk

Trådstartare
Med mindre än en vecka kvar på 2018 (var tog tiden vägen :eek:) känns det som att det är dags att fundera på årets nyårsmeny. Har ni planerat vad ni ska äta, om ni äter nåt särskilt på nyår? Brukar ni äta samma sak varje år, eller är det olika?

Jag skulle vilja komma på någon rolig mat, men det är tvärstopp i huvudet. Är rätt kräsen med vad jag äter och inte och vill att det ska vara lättlagat, så det är svårt att komma på nåt som känns lite "lyxigare" men ändå inte "konstigt" :crazy: Så alla tips uppskattas! :)
 
Jag brukar äta någon form av skaldjur/fisk... men jag tror min kropp behöver lite kött (är lite sliten och nergången) så det blir inbakad oxfilé. Jag tänkte blanda St Agur och Philadelphiaost som "fyllning" i smördegsknytet. Eftersom jag tycker det blir stabbigt med potatis OCH smördeg blir det ingen potatis utan lite diverse tillbehör, förmodligen stekt svamp (blandad skogssvamp tänkte jag) och mina ljumma grönsaker: Sparris eller sockerärtor, rödlök och halverade minitomater som alla snabbt steks på i en kastrull. Strö över stekt rökt skinka eller bacon samt någon god smakrik hårdost (parmesan eller Västerbotten typ). Kanske något mer om jag kommer på något skoj.

Förrätt blir diverse röror som man får kombinera ihop själv med kex eller bröd, ugnsbakade oliver och någon soppa. Väldigt informellt mao.

Efterrätt har jag inte bestämt ännu faktiskt.
 
Har inte bestämt mig om vi ska prova beställa avhämtningsmeny från resturang eller laga själva.
Vartannat år lagar vi fondue med olika tillbehör och goda såser till huvudrätt.
Får fundera lite vad som kan bli godast i år.
 
Jag brukar äta någon form av skaldjur/fisk... men jag tror min kropp behöver lite kött (är lite sliten och nergången) så det blir inbakad oxfilé. Jag tänkte blanda St Agur och Philadelphiaost som "fyllning" i smördegsknytet. Eftersom jag tycker det blir stabbigt med potatis OCH smördeg blir det ingen potatis utan lite diverse tillbehör, förmodligen stekt svamp (blandad skogssvamp tänkte jag) och mina ljumma grönsaker: Sparris eller sockerärtor, rödlök och halverade minitomater som alla snabbt steks på i en kastrull. Strö över stekt rökt skinka eller bacon samt någon god smakrik hårdost (parmesan eller Västerbotten typ). Kanske något mer om jag kommer på något skoj.

Förrätt blir diverse röror som man får kombinera ihop själv med kex eller bröd, ugnsbakade oliver och någon soppa. Väldigt informellt mao.

Efterrätt har jag inte bestämt ännu faktiskt.
Hur lagar du oxfilén i smördeg? Skulle gärna laga något sådant men är sämst på kött, det blir alltid segt, torrt, oätligt... :meh: Har du någon sås till? :)
 
Hur lagar du oxfilén i smördeg? Skulle gärna laga något sådant men är sämst på kött, det blir alltid segt, torrt, oätligt... :meh: Har du någon sås till? :)

Jag har faktiskt aldrig gjort inbakad filé själv :D Jag tänkte ge den stekyta lite snabbt i en het panna, flambera med konjak och sedan in i ugnen med smördegen. Jag tänkte använda en termometer för att kolla när köttet är färdigt, jag vill ha det medium-rare.

Finare nötköttbitar ska helst inte stekas igenom, de blir inte roliga då. De behöver ju inte vara blodiga men iaf rosa. Enklast är att kolla med en stektermometer (digital, de analoga är hopplösa).

Har inte funderat klart över sås ännu, det blir ju lite såsigt med osten. Ev en rödvinssås med tryffelolja.
 
Med mindre än en vecka kvar på 2018 (var tog tiden vägen :eek:) känns det som att det är dags att fundera på årets nyårsmeny. Har ni planerat vad ni ska äta, om ni äter nåt särskilt på nyår? Brukar ni äta samma sak varje år, eller är det olika?

Jag skulle vilja komma på någon rolig mat, men det är tvärstopp i huvudet. Är rätt kräsen med vad jag äter och inte och vill att det ska vara lättlagat, så det är svårt att komma på nåt som känns lite "lyxigare" men ändå inte "konstigt" :crazy: Så alla tips uppskattas! :)

Till förrätt blir det löjrom med jordärtskocka, gurka och knaperstekt bacon. Rätten är testad förr och är fantastiskt god: https://alltommat.se/recept/lojrom-med-jordartskocka-gurka-och-knaprigt-bacon/.

Till huvudrätt blir det lammracks med jordärtskocksgratäng och rödvinssky med mycket rosmarin i. Egentligen hade jag tänkt något vilt, men vi hade ett parti lammracks i frysen sedan i somras som behöver gå åt.

Till efterrätt blir det vaniljglass med varma hjortron som vi plockade i somras.
 
Hur lagar du oxfilén i smördeg? Skulle gärna laga något sådant men är sämst på kött, det blir alltid segt, torrt, oätligt... :meh: Har du någon sås till? :)

Som @athena_arabians säger så ha stektermometer, låt inte köttet bli genomstekt och låt det vila före servering. Om du inte vill ha det allt för blodigt, så ta ut köttet senast vid 55 grader, linda in det i några varv folie och låt det vila i 10 minuter (temperaturen fortsätter att stiga ett par grader i folien). Vill du ha det rödare så tar du ut det vid 52 grader och för blodigt vid 48 grader.

Men det viktigaste är att köpa bra kött. Välj bort reakött som oxfilé för 149 kr/kg. Mitt tips är att få till den manuella köttdisken och be om att få fina köttbitar och fråga också om tillagningsråd.
 
Med mindre än en vecka kvar på 2018 (var tog tiden vägen :eek:) känns det som att det är dags att fundera på årets nyårsmeny. Har ni planerat vad ni ska äta, om ni äter nåt särskilt på nyår? Brukar ni äta samma sak varje år, eller är det olika?

Jag skulle vilja komma på någon rolig mat, men det är tvärstopp i huvudet. Är rätt kräsen med vad jag äter och inte och vill att det ska vara lättlagat, så det är svårt att komma på nåt som känns lite "lyxigare" men ändå inte "konstigt" :crazy: Så alla tips uppskattas! :)
Den menyn jag hade på lillejulafton kan passa på nyår:

Räkcrostini med korinaderamajo
Indonesisk kycklinggratäng
Chokladpavlova

Allt var jättegott och mycket gick att förbereda i förväg. Kycklinggratängen kan stå plastad i kylen tills det är dags att gratinera den, och marängbottnen till pavlovan kan man göra dagen innan.
 
Förrätt: pilgrimsmusslor och hummer ska kombineras på något sätt. Sambons bästa kompis har någon plan! Hummer brukar vi gratinera och ha wb-ost till, så gott!
Huvudrätt: hörde något om en älgfilé som skulle gå i sous vide..

Och en till förrätt! Gravad älgfilé, sjuuukt gott!

Efterrätt är minst viktig i min värld, kanske köper lite glass.
 
Några vänner och jag firar nyår med just matlagning. Uppgiften att tänka ut en meny cirkulerar. I år är det min tur. Det bör vara ett tema, gärna ett som de övriga får gissa. Årets tema blir Göteborg.

Vid ankomst blir det någon sorts drink med havstema. Partner jobbar på den. Algchips till.

Sen lagar vi en halv specisl med smak av de nordöstra förorterna. Typ libabröd med hummus och någon sorts korv, tex turkisk.

Sålunda grundade tar alla itu med huvudrätterna. Jag har tänkt ut hummerrisotto, tångsoppa och räkmacka.

Alla rätter ganska små.

Desserten får gärna koppla till fotboll. Den skapande processen pågår. :D
 
Förrätt: pilgrimsmusslor och hummer ska kombineras på något sätt. Sambons bästa kompis har någon plan! Hummer brukar vi gratinera och ha wb-ost till, så gott!
Huvudrätt: hörde något om en älgfilé som skulle gå i sous vide..

Och en till förrätt! Gravad älgfilé, sjuuukt gott!

Efterrätt är minst viktig i min värld, kanske köper lite glass.

Vill du lyxa till glassen lite utan större ansträngning rekommenderar jag att göra romrussin: Russin, rom, en skvätt vatten och lite socker som får stå varmt (jag ställer mina på bänken bredvid vedspisen) och goa till sig. Gör dem redan nu för de blir godare om de får stå ett tag. Jättegott till vaniljglass och suveränt till Sias Lusseglass :up:
 
Behöver komma på ett vegetariskt alternativ när de andra äter oxfilé med hasselbackspotatis. Är lite inne på något man kan baka in i smördeg (älskar smördeg :p).
 
Behöver komma på ett vegetariskt alternativ när de andra äter oxfilé med hasselbackspotatis. Är lite inne på något man kan baka in i smördeg (älskar smördeg :p).
Du är väl rätt bra på vegetariskt, har jag för mig? Vi pratar vegetariskt, inte vegant?

Jag funderar på någon sorts grönsakspaté? (Vegkött blir antingen väldigt b jämfört med oxfilé, eller gjort på typ nötter och grädde och då blir det väldigt energitätt och mättande.)
 
Vill du lyxa till glassen lite utan större ansträngning rekommenderar jag att göra romrussin: Russin, rom, en skvätt vatten och lite socker som får stå varmt (jag ställer mina på bänken bredvid vedspisen) och goa till sig. Gör dem redan nu för de blir godare om de får stå ett tag. Jättegott till vaniljglass och suveränt till Sias Lusseglass :up:
Romrussin - de ENDA russin jag gillar.... :D
 
Någon slags vegansk soppa, gott bröd, fruktsallad och vad de andra 6-7 personerna tagit med sig att bjuda på.

Har du funderat på att göra pumpasoppa? Jag gör en soppa på butternutpumpa, buljong (jag kör kyckling men det är ju bara att ta ett veganskt alternativ), lök och chili. Skär pumpan i bitar och koka dem mjuka i buljongen med lök och chili. Mixa allt när de blivit mjuka och smaka av med chili/salt/buljong samt späd med vatten om den är för tjock. God och värmande som den är men kan ju lyxas till med olika toppingar.

Edit: Glömde, det ska vara en skvätt citron i också för annars blir den lite jolmig.
 
Inte planerat så mycket till nyårsafton men det blir en trerätters oavsett. Skagen toast till förrätt, en klassiker. Förmodligen klyftpotatis och rökt vildsvin med sås.
Efterrätt vet jag inte, kanske en cheesecake.

Har jättesvårt för koriander. Det förstör en hel maträtt så skulle aldrig bjuda det till andra även om många gillar det.
 
Jag pallar inte laga mat på nyår så vi ska gå ut och äta detta:

1743C193-9A69-4D9E-AE75-0B6C8B552DBD.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 730
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 684
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 045
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp