Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Vet inte!
Vi står bara för varmrätt och lokal.
Troligtvis blir det en köttbit av något slag.

Vi delar alltid upp middagen så att någon står för fördrink, någon för snacks, någon fixar förrätt, en annan gör varmrätt, efterrätt gör ytterligare någon, sen får man synka så att den som fixar dricka till förrätt/varmrätt vet vad förrätten/varmrätten är.
 
Smördegsbakelse med skagenröra, helstekt entrecote med mandelpotatisstomp, gorgonzolasås, päron- och valnötssallad. Till efterrätt semifreddo med lime, hallon, blåbär och vit choklad.
Lät inte dumt!
Bara det är fin entrecote. Kan ju vara en riktigt tråkig köttbit om man inte får av bra kvalitet.
 
Jag tänkte festa loss på lutfisken här i min ensamhet. Den har fått stå kvar eftersom jag haft så mycket annat att äta. Bjöd vänner på tacos (det som ligger längst bort från julmat i min värld :) ) häromkvällen och det som blev över har jag varierat i ett par dagar nu.

Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
:D
 
Pga av Belgiskt besök lutar det åt musslor kokta i vitt vin och "fritten" med hemlagad majonnäs vid sidan + Belgiskt öl.

Som naddamad gratinerad hummer.
 
Vi fick plankor som man gör plankstek på av mamma i julklapp. Kanske skulle inviga dem. Har riktigt fint kalvkött i frysen.
 
Jag jobbar (som pers ass) men det kommer att bli älgfilé med rösti troligtvis alternativt klyftpotatis och nån god sås till.
 
Jag har nästan klar med min meny, bara efterrätten jag inte riktigt fått ihop ännu.
Förrätten blir heta ostgratinerade räkor och till huvudrätt blir det unggrillad nötrulle med antingen en potatisbakelse eller en potatisgratäng och rödvinssås till. Borde väl försöka få till nå grönt också får se hur jag gör med det.
Som sagt vet inte riktigt hur jag ska göra med efterrätten än, men det kommer väl. :p

Blir bara jag själv och djuren om jag inte hittar nån som vill ha lite god mat och sällskap. :sneaky:
 
Hos oss blir det rödlökspannacotta och ostron med champagne till förrätt. Till huvudrätt hummer thermidor med en bra bourgogne. Efterrätt blir créme brulée med god frukt och en dessertvin av någon typ. Inte helt bestämt mig ännu. Som lunch på nyårsafton blir det gulasch efter förmiddagens fiske.
 
Sitter också själv, har inte funderat på vad jag ska äta ännu. Ska handla imorgon får se vad som ser gott/billigt ut.

Tycker det är jobbigt att jul och nyår ligger så nära varandra, orkar inte riktigt uppbåda energi för att fira båda.
 
Vet inte.
Förra året satsade jag storstilat på en Wellington, köpte fin dyr oxfilé och allt, väcktes av sambon som hackat upp den och stekt den till döds :rofl:

Men någon fin köttbit med potatis blir det nog, äter så lite numer att det inte ens blir dyrt :D
 
Har bjudit in mig och sambon till mina föräldrar och räknar kallt med att pappa bjuder på något riktigt smarrigt :d Vad är han dock lite förtegen om, jag är helt övertygad om att han planerat det i någon månad men för oss blir det en överraskning där och då. Han är i alla fall riktigt duktig på att laga mat, brukar bjuda på ordentliga lyxmiddagar även i vanliga fall och gillar att stila till det lite på nyår så jag är rätt nöjd med att ha bjudit in oss dit :angel::up:

Förra året var det i alla fall jag och sambon som lagade middag och bjöd in ett par vänner och då blev det gratinerad hummer med riesling till förrätt, älgstek med lingongräddsås och ugnsrostade rotsaker och något rött vin (vad har jag dock glömt) till varmrätt och en cheesecake i glas och ett gult dessertvin till efterrätt. + petit chouxer med gräddfil, rödlök och kaviar till champagne som välkomsttugg och medan vi lagade maten. Det var jag också himla nöjd över, blev väldigt gott alltihop :bump:
 
Blir nog helstekt entrecote, som är bland det sista som är kvar på höstens ko. Kravmärkt, uppfödd i Roslagen, och alla andra delar har varit helt fantastiska. Så helt klart har jag inga problem med kvaliteten. Men är lite osäker på hur många som vi blir. Blir det få så blir det att åka över till grannen och köpa några skivor fint kött istället :)

Före och efter är inte bestämt. Creme brulee hade vi efter juldagens kalkon, annars hade det varit en bra dessert. Har en del ungerska delikatesser i frysen och skåpen som kan passa.
(orkar inte sätta ut accenter på rätt ställen när jag använder laptopen)
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
676
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
122
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
251
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp