Bukefalos 28 år!

Nyårsraketer?

gul_zebra

Trådstartare
Ja, om drygt en vecka är det ju raketdags. För Göte blir det första gången. Hur är det om en katt blir rädd, vad gör man? Hur ska jag bära mig åt för att göra det till en så positiv grej som möjligt så jag undviker att han får spendera framtida nyårsaftnar i skräck?

Här har det blivit en och annan smäll redan och det är ingen big deal, han bara kollar lite på vad som låter. Men när klockan väl slår 12 på nyårsnatten står de och smäller massor alldeles utanför så det blir ju en helt annan grej än enstaka smällar på mer avstånd.
 
Sv: Nyårsraketer?

Mina erfarenheter säger att katter inte brukar bry sig speciellt mycket. Med hundar kan det vara värre.

Jag var hemma med förra katten och sov, är dålig på att hålla mig vaken. Hade hon gjort något eller blivit rädd hade jag definitivt vaknat.

Mitt råd är att vara hemma. Ha fönster och dörrar stängda och inte göra det till någon grej. Se till så att katten kan gå och gömma sig om han vill.
 
Sv: Nyårsraketer?

Första nyårsaftonen med min katt kom min mamma hem till mig eftersom jag blivit bortbjuden. Hon kollade på tv och myste med honom och när väl tolvslaget kom så brydde han sig inte. Han tyckte mer det va spännande med alla ljus i skyn.
Andra året va jag hemma eftersom jag va sjuk, han brydde sig lika lite då och låg till och med och sov i fönstret.
 
Sv: Nyårsraketer?

Tack för svaren!
Hemma blir jag, och fönster och dörrar hålls stängda. Här skjuter de som dårar så jag litar inte på de utan räknar med att det kan komma raketer flygande annars. Gömställen finns det gott om, när han blev rädd som bebis gömde han sig helst under sängen och den står ju kvar tex :)
 
Sv: Nyårsraketer?

Gör ingenting! Var hemma, var precis som vanligt, ha på tv eller lite musik så att ljuden blandas upp lite grand. Om han blir rädd, låt honom bara vara och prata som vanligt med honom.

Mina katter var skräckslagna första åren, sedan vande de sig. Den ene kunde sitta i fönstret och titta på fyrverkerierna, den andre var dock fortsatt lite orolig. Jag lämnade dem dock aldrig ensamma på nyår ens när det börjat lugna ner sig för dem.
 
Sv: Nyårsraketer?

Jag har också funderat på detta och dessvärre har vi gäster hos oss vid nyår iår, min förra gömde sig hela tiden och min lilla skrutta är fortfarande lite osäker vid gäster ... Tänker iallafall låta henne vara så får vi se hur det går :nailbiting:
 
Sv: Nyårsraketer?

Bete er som vanligt, gör ingen stor grej av det, vill katten gömma sig så låt den göra det, dra inte fram den eller så. :)
 
Sv: Nyårsraketer?

Isola är och har alltid varit helt obrydd, vilket är konstigt eftersom hon är en väldigt skvätträdd katt annars. Vissa år har hon snarare varit väldigt intresserad och sprungit mellan fönstren för att titta på alla konstiga blinkande ljus.
 
Sv: Nyårsraketer?

Min väninnas kissar sitter i fönstret och tittar :meh: de tycker det är jättespännande.

Mina kan hoppa till lite om det är någon raket som smäller högt men jag ser till att inte förstärka deras reaktion utan bete mig som vanligt och då lugnar de ner sig fort.
 
Sv: Nyårsraketer?

Mina har inte heller reagerat nämnvärt, mer än att de tittat/ryckt till vid extra höga smällar.

Det är konstigt egentligen eftersom de sägs ha mycket bättre hörsel än hundar som blir så rädda av raketer?
 
Sv: Nyårsraketer?

Jag tänkte precis som dig, att katter också borde vara rädda! Men tydligen inte..
Våran katt låg och sov i mitt knä, bara några månader gammal, hos mina svärföräldrar. Grannungarna smäller av en raket/smällare på vägen 20 meter bort (mitt i sommaren... jag sitter alltså ute) och katten reagerar knappt. Tittar bara upp lite och fortsätter sova middag.

Samma sommar slog blixten ner i ett äldreboende runt 500 meter från våran lägenhet. Vi hade fönstret öppet och jag lyfte säkert två meter i sängen. Katten (och sambon, HUR kan man inte ens vakna??) reagerar inte ens.

De har skjutit raketer här i stan idag, det pågår en hätsk diskussion på facebook då massa hundägare är vansinniga, men katten här hemma har inte brytt sig över huvud taget..
 
Sv: Nyårsraketer?

Älsta katten här hemma brukar ligga och titta på alla fina färjer utan för fönstret, själva smällen bryr hon sig inte om. Just vid 12 brukar hon gå och lägga sig i min säng under täcket och sova... antar att hon kör med: ser inte - finns inte, eller nått sånt :sneaky:
Lill fia har jag ingen aning om, det blir hennes första nyår så vi får väll se hur det går. Men jag misstänker att om gammel damen inte bryr sig gör inte lill fia det heller.
 
Sv: Nyårsraketer?

Som tidigare skrivit så är det bästa att göra absolut ingenting alls. Helst ska du inte ens reagera själv på raketerna. Katten läser av dig väldigt lätt, och om du börjar ojja dig, då måste det ju vara nåt farligt som man bör bli rädd för...

Vi hade ju Bellis första nyår förra året. Vi satt hemma o tittade på tv, hade persiennerna fråndragna och låtsades som att vi inte hörde nåt alls. Hon hörde smällen, tittade på oss... ingen reaktion, tittade på färgerna, tittade på oss, ingen reaktion... då somnade hon. Inte en reaktion efter det. Nu när det började smälla lite för ett par dagar sen satt vi på balkongen. Hon hajjade till, tittade på mig som låtsade som att det regnade, och när jag inte blev rädd, så la hon ner huvudet o gosade vidare med sin kattmynta-råtta. sååå skönt! :D

Det värsta man kan göra är att börja försöka locka fram kisse, förklara hur INTE farliga pangarna är, ojja sig, dutta o ha sig. Självklart förstår ju katten då att det inte är nåt normalt, att du försöker "lugna" och drar slutsatsen att skiten är livsfarligt.

Inte ordagrant, men du hajjar konceptet =)
 
Sv: Nyårsraketer?

Som tidigare skrivit så är det bästa att göra absolut ingenting alls. Helst ska du inte ens reagera själv på raketerna. Katten läser av dig väldigt lätt, och om du börjar ojja dig, då måste det ju vara nåt farligt som man bör bli rädd för...

Instämmer, jag vet en person som gjort flera av sina hästar åskrädda pga sin egen åskrädsla :meh:
 
Sv: Nyårsraketer?

KL

Kan man göra nått för lindra en katt som är skotträdd? Vi har en katt hon kryper ihop och blir rädd redan vid ett skott mår inte alls bra. Medans dem andra 2 sitter och tittar på fyrverkeriet i fönstren.
 
Sv: Nyårsraketer?

KL
säger som övriga - vill de gömma sig så låt dem göra det, då blir de tryggare direkt bara av att gå och gömma sig på ngt mysigt tryggt ställe de gillar allmänt.

mina katter har aldrig öht brytt sig, som flera skriver, de kollar gärna på fyrverkerierna utanför fönstret.
 
Sv: Nyårsraketer?

Katterna här gömmer sig under sängen/bakom soffan när det är som värst, smällaren bryr de sig inte om utan just fyrverkerierna. Nu var det ju brutalt där jag bodde senast så vet inte hur det är där jag bor nu.
 
Sv: Nyårsraketer?

*kl*

Det bådar gott för min lilla Alice! Första gången för henne också, igår kväll var det ett par smällar och nu smällde det till några gånger med färg. Hon reagerade lite på ljudet ett par gånger men ligger lugnt kvar där hon är, duktigt! :love:

Tycker att det nästan är praktiskt med några som smäller för tidigt så att hon vänjer sig med lite i taget först :D
 
Senast ändrad:
Sv: Nyårsraketer?

kl

Här hemma ligger Göte under sängen. Men han verkar inte rädd utan mest lite "ahmen jag kanske ska ligga här ifaaaall det hoppar fram ett monster eller nåt" sådär alldeles vid sängkanten fortfarande nyfiket tittande på raketerna istället för längst in som de gånger han faktiskt har varit rädd för nåt. Innan satt han på fåtöljen ett bra tag och spanade och reagerade bara på de där susande jävlarna.

Så ja, jag är nöjd, de smäller ändå typ 4-5 meter från mitt fönster liksom. Då tycker jag mer synd om syrrans hund som nog ligger och försöker krypa ur skinnet inne i deras badrum nu :(

Ooooch precis nu när jag skriver kom han och satte sig i sin fåtölj igen :D
 
Sv: Nyårsraketer?

*kl*
Malla blev lite rädd när det drog igång som värst, gick runt här med flygplansöron och stirrig blick. Bonnie blev mest fundersam på varför hennes mamma gjorde det. Avledde Mallas rädsla med lite lek, så det gick prima bra ändå tycker jag. Det var ovanligt mycket smällande här i år, så vi får väl se om det blir lika nästa år. Hoppas ha en till katt då, så vi får se.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 216
Senast: LenaH
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 048
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp