Nyårstråden! (För oss som inte firar, firar och/eller bara hänger)

Här blev tolvslaget lugnare än vanligt. Satt med katterna i soffan och försökte att lugna dem och det gick riktigt bra. Nu är alla som vanligt igen så nu försöker vi gå och lägga oss och hoppas på att ingen smäller av något senare i natt.
 
Jag vet inte om de smällt färdigt här eller kommer att råsmälla helt plötsligt vid tolvslaget, men just nu är det knäpptyst och jag tänker lägga mig. Båda damerna sover ju i sängen ändå så man märker om de reagerar
Trevlig tråd och tack för sällskapet!
 
Detta filmat 00:00 till 00:01. Ha ljudet avstängt om ni har rädda djur.
Fy sådär illa var det första året jag hade uteboxar 10/11. Sen dess har det lugnat sig rejält och tack och lov även i år. Alliaria gick bara ett varv i år, Aconitum rörde till bädden men inget farligare. Bägge kändes kontaktbara hela tiden.
Jag tror inte att det är förbud mot pinnraketer som slår igenom här utan att folket i närområdet av stallet fått lite vett i kroppen. Det är många som har djur så jag gissar att grannsämjan kan bli rejält lidande om de envisas med att fortsätta skjuta trots att alla vet om problemen så väl numera.
Jag gissar dock att det small rejält inne i samhället för det var en 'fin' bakgrundsmatta av bomber :(
 
Zassa kunde inte bry sig mindre och ila ligger i kökssoffan med benet 😃
20191231_234028.jpg
 
Mycket lugnare här i år, och knappt några rispapperslyktor. Nu får vi bara se om vovven kommer till ro eller om den kommer att vanka av och an halva natten. Den har många hussar och mattar så jag tror att den är väldigt ovan att ha hundvakt. Gott nytt år och sov gott!
 
Mindre här än innan. Grannen t stallet brakade av några (konstigt nog har de hästar i stallet-alltså där jag står) och varje år smäller de mest.... Idioter.
Min hund var med för hon är lite orolig (ville inte lämna henne ensam hemma) och jag fick knappt henne att gå med hem (800 m). Men nu har hon fått ben och lagt sig i soffan för natten.
 
Tack och lov knappt en reaktion i stallet vid tolvslaget! Den hästen som hävde sig över dörren tror jag inte märkte nåt tack vare radion och att stallet är vänt åt det håll det är. Men radio och ljus får dom lov att ha på tills jag tar ut dom runt 6 tiden.
 
Fy sådär illa var det första året jag hade uteboxar 10/11. Sen dess har det lugnat sig rejält och tack och lov även i år. Alliaria gick bara ett varv i år, Aconitum rörde till bädden men inget farligare. Bägge kändes kontaktbara hela tiden.
Jag tror inte att det är förbud mot pinnraketer som slår igenom här utan att folket i närområdet av stallet fått lite vett i kroppen. Det är många som har djur så jag gissar att grannsämjan kan bli rejält lidande om de envisas med att fortsätta skjuta trots att alla vet om problemen så väl numera.
Jag gissar dock att det small rejält inne i samhället för det var en 'fin' bakgrundsmatta av bomber :(
Dom där riktigt höga smällarna var borta i år iallafall. Finns dom som tävlar om vem som har värst fyrverkerier.
 
Jag tycker ändå att folk verkat vara någorlunda duktiga här omkring. Visst, några sköt lite tidiga fyrverkerier under kvällen (vilket stökade till det för oss som hundägare som fick låta bli den sista hundrastningen) men annars så sköt de flesta typ prick 12. Det dök upp en hel del då, mer än förra året tror jag. Och efter bara typ 5-10 minuter så tystnade det helt, jag hörde inget mer iallafall.
25 minuter efter 12 kunde vi ta en snabbkiss med den rädda hunden.

Om alla kunde hålla sig till endast de där typ 15 minuterna så skulle jag inte ta illa upp av fyrverkerier alls. De minuterna kan jag undvara.
 
Nu är hästarna ute i hagen igen, allt är lugnt. Så lättad över att vi överlevt ännu en nyårsafton. Blev väldigt stressad häst precis vid tolvslaget, men hon lugnade sig ok inom en halvtimme.

Skålade med henne och kompis, nu räknas hon som tonåring. :nailbiting: Lilla ponnyn blir fyra år, fattar inte hur det gått till, hon var ju föl nyss?

Gott Nytt 2020 på er alla. Klackarna i taket, nu börjar det glada 20-talet (igen...). :D
 
Här har det faktist varit relativt lugnt. Nån enstaka smäll innan 12-slaget, men inte många alls. Vid 12-slaget så brakade det loss lite då jag har en stooor parkering något hus bort, och det var ett gäng där som köpt några rejäla doningar och sökt (och fått) tillstånd att skjuta där. Hunden skällde till en gång, sen återgick hon till att sova, jätteskönt!

Hade jag fått välja så skulle det inte skjutas en enda raket/bomb/tårta, men i år måste jag faktist säga att dom har varit duktiga här på byn. Tidigare år kan det ha smällt flera dagar innan, sen fortsatt långt efter 12-slaget. Nu har det varit knäpptyst sen 00.10 ungefär. Jag hoppas fler och fler tänker till, och jag hoppas att det fortsätter vara tyst nu.

Väldigt lyckad nyårsafton för övrigt, maten blev gudomligt god, barnen lekte och hade roligt, och hunden var nöjd. Jag har dock druckit alldeles för mycket Coca-Cola och kaffe så känner mig klarvaken.
Slipper iallafall vakna upp bakis i morgon!
 
Nu är hästarna ute i hagen igen, allt är lugnt. Så lättad över att vi överlevt ännu en nyårsafton. Blev väldigt stressad häst precis vid tolvslaget, men hon lugnade sig ok inom en halvtimme.

Skålade med henne och kompis, nu räknas hon som tonåring. :nailbiting: Lilla ponnyn blir fyra år, fattar inte hur det gått till, hon var ju föl nyss?

Gott Nytt 2020 på er alla. Klackarna i taket, nu börjar det glada 20-talet (igen...). :D
Häromdagen så såg jag någon skylt i ett köpcentrum där de skrev på ett sätt att jag tolkade det först som att de skulle ha ett (19)20-tals tema på nyårsafton 💃 eller något, fattade en stund senare att de menade att de skulle klä upp en inför (20)20-talet :rofl:
Är definitivt inte van än :D
 
Om alla kunde hålla sig till endast de där typ 15 minuterna så skulle jag inte ta illa upp av fyrverkerier alls. De minuterna kan jag undvara.

Ja, hade det varit så hade det underlättat enormt för min häst också. Hon avskyr ju att stå på box, men äta hösilage i en timme och stressa upp sig lite en kvart skulle inte vara så jobbigt. Nu fick jag försöka hålla henne lite hungrig till 12 och hon var less redan efter en halvtimme på box...
 
Nu blir det sängen här, va ovanligt lite raketer i år, sköt lite vid 12 å sen va de bra me det. Tidigare år har det hållt på å smällt till 1...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 362
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 546
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp