Nyårstråden

Mirre

Trådstartare
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Tell me everything!
Jag behöver inspiration.
Vi ska vara hemma, pappa kommer hit och sedan får vi se om någon mer kommer också. Är bara yngsta hemma av barnen, de andra är hos sin pappa. Tror vi gör liknande som förra året, äter något extra gott och spelar spel. Vi har hur mycket sällskapsspel som helst, så blir något barnvänligt först och sedan mer vuxenspel (det lät fel haha) när dottern sover.
 
Vad ska ni äta? vet inte men chips iallafall någongång under kvällen. Kanske tacos förresten?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Nej
Vad ska ni göra? Äta chips, antagligen se på nån gammal DVD-rulle. Sen gå till stallet.
Vad ska ni ha på er? Troligtvis fleecetröja och mjukisbyxor
Hur dukar ni bordet? Som vanligt
 
Vad ska ni äta? vet inte men chips iallafall någongång under kvällen. Kanske tacos förresten?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Nej
Vad ska ni göra? Äta chips, antagligen se på nån gammal DVD-rulle. Sen gå till stallet.
Vad ska ni ha på er? Troligtvis fleecetröja och mjukisbyxor
Hur dukar ni bordet? Som vanligt
Du, det där låter rätt underbart faktiskt.
 
Säkert fel person att svara, men det blir nog inget speciellt eftersom jag ligger helt själv på soffan... :) Jag tänkte köpa mig en mini-flaska bubbel, och förmodligen försöker jag väl äta något lite mumsigt, men annars blir det nog inte så mycket av något. Tror att jag ska spela bingolotto för att hålla mig vaken till tolvslaget när jag måste vara med djuren... :)
 
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Tell me everything!
Jag behöver inspiration.
Vi ska vara hemma, pappa kommer hit och sedan får vi se om någon mer kommer också. Är bara yngsta hemma av barnen, de andra är hos sin pappa. Tror vi gör liknande som förra året, äter något extra gott och spelar spel. Vi har hur mycket sällskapsspel som helst, så blir något barnvänligt först och sedan mer vuxenspel (det lät fel haha) när dottern sover.
Vi kör en 3-rätters (en av de få kvällar det blir 3) och årets meny är klassisk hummer- och räkcocktail, oxfilé o rödvinssås med primörer och friterad potatiskaka och sen buffé med minidesserter = creme brulee, pannacotta med hallon, chokladmousse.

Lite glitter och ljus och sen tomtebloss utomhus vid tolvslaget. Hoppas innerligt på att fyrverkerier uteblir som vanligt. Ibland smäller det 3 km bort hos andra och det gillas inte av djuren. Eller människorna som bor här. Fyrverkerier borde inte förekomma hos privatpersoner, blir lika less varje år när man hör om all idioti.

Kanske sällskapsspel, dock blir vi inte så många i år utan 4 deltagande.

Efter att ha lagt mig runt 22 i runt 10 nyårsaftnar så har de senaste varit med till tolvslaget och sen i säng.
 
Förra året blev vi hemma bara min man och jag, ett framgångsrikt recept så vi fortsätter på det spåret även i år. :) Trerätters med vin och bubbel, gissningsvis slocknar vi i soffan framför en film tillsammans med katter och hundar innan tolvslaget. :D
 
Sedan barnen fortfarande är små firar vi bara oss hemma, lättast så ✨🥂

Vi ska äta kalkon, osäker på tillbehör, jag vill nog ha nått med räkor/rom också. Säkert lite chips på dom andra och dessert blir antagligen något med choklad eller glass/pannacotta med varma hjortron. Har även lite bubbel som ska drickas nån gång ila av kvällen.

Kanske vi upprätthåller norsk tradition och går julbock med barnen efter middagen. Sen spelar vi nog lite spel och tänder tomtebloss. Jag & mannen ser på fyrverkerier om vi håller oss vakna men har inte nån stor förhoppning till det,.. dom senaste åren har vi alla sovit innan tolvslaget 🥳😅

Jag ska ha på mig paljetter och kul smycken och klär upp barnen i fina kläder. Vill ha vita blommor på bordet, har köpt fina servetter och matchar med ärvt porslin 🌟
 
Vi ska äta fasan, lite risky business eftersom jag varken ätit eller tillagat det tidigare. Men har lite reservmat att ta till om det skulle bli oätligt. (Om någon har tillagningsförslag mottas det tacksamt!)

Det juliga pyntet är kvar, men själva matbordet kommer att bli i vitt, blått och silver - lite krispigt bland allt det röda.
 
Tyckte att det behövdes en sådan.
Vad ska ni äta?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma?
Vad ska ni göra?
Vad ska ni ha på er?
Hur dukar ni bordet?

Tell me everything!
Jag behöver inspiration.
Vi ska vara hemma, pappa kommer hit och sedan får vi se om någon mer kommer också. Är bara yngsta hemma av barnen, de andra är hos sin pappa. Tror vi gör liknande som förra året, äter något extra gott och spelar spel. Vi har hur mycket sällskapsspel som helst, så blir något barnvänligt först och sedan mer vuxenspel (det lät fel haha) när dottern sover.
Jag, sambon och hundarna åker till stugan på landet. Kommer ha mjukiskläder och äta snacks, mat är inte bestämd än.
 
Grannarna kommer hit (om jag inte råkar få bebis just exakt då) och vi kommer äta middag.

Hjortfilé och oxfilé med hemmagjord bea och grönpepparsås. Hasselbackspotatis till. Kanske en sallad? Förrätt var onödigt sa grannen så vi skippar nog den, middagen kommer vara när hon kommer från jobbet ungefär så rätt tidigt.
Barnen får något annat, oklart vad ännu.
Pannacotta med apelsinsås till efterrätt. Kommer nog dricka Richard Juhlins alkoholfria vita bubbel. Osäker på om vi kör det hela kvällen eller har annat till maten (alkoholfria tips tas emot!).

Grannens häst är skotträdd så någon behöver nog vara vaken till tolvslaget och passa dem lite.

Vill helst klä upp mig och duka fint :)
 
Min mans syster och hennes sambo kommer till oss.
På dagen ska vi göra ett escape room och på kvällen (ganska tidigt) går vi på restaurang och äter nyårssupé. Efter det åker vi nog hem och kanske spelar spel eller nåt sånt. Ingen av oss är värsta utemänniskorna så det blir bara en lugn och trevlig nyår.
 
Som vanligt tillbringar jag nyår i stallet. Stallägaren säger att det är lugnt med raketer i området, men jag vågar inte lämna min rädda häst ifall det stallägaren menar är lugnt inte är samma som jag menar.

Pga magproblem kan jag inte heller äta efter 19, så jag kommer ha ätit nåt gott innan jag åker ut till stallet. Funderar på att beställa hem lite meze kanske. Efterrätt är traditionsenligt plommonsufflé, men jag får se om jag hinner göra den på nyårsafton eller om det blir av först på nyårsdagen.

Vid tolvslaget får hästarna hösilage och jag kommer stå redo med mäsk till min oroliga häst. Drömmen vore att allt var lugnt så jag kanske kan fira ett riktigt nyår nästa år. Har inte gjort det sen 2014 när stoet stod på box nattetid en period.
 
Blir inte mycket till firande här eventuellt bokar vi bord på en restaurang på eftermiddagen men tveksamt om jag orkar med det. Är en restaurang där vi varit tidigare på nyår de har ingen fast meny utan man kan välja enskilda rätter så det är bra. . Men vet heller aldrig hur smärtan är från dag till dag och är rätt trött på dagarna av alla mediciner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 256
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 944
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 699
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp