Nybliven kaninägare

Mrslövgren

Trådstartare
Vi i familjen har precis köpt en dvärgvädurskanin. Framförallt till min 4-åring. Kaninen är en hane och är 8 veckor.
Hur ska vi göra för att han ska sluta vara så rädd för oss?
Vi har honom i bur inne, och han får springa omkring i korta stunder då vi egentligen inte har ett kaninanpassat hem 😅
 
Se till att buren står i ett lugnt hörn så den inte blir skrämd av barnen när de busar etc. Hantera den mycket, både i knät och bara genom att sitta vid buren och läsa eller liknande.
 
Jag skulle sätta kaninburen i den lugnaste vrån i det rum familjen vistas mest i, liknande @Jenka nämner.
Har själv alltid låtit nya kaniner "bo in sig" i några dagar och bli trygga i sin bur innan jag börjar att klappa, lyfta upp, lyfta ur buren etc.

Att bara sitta bredvid buren och låta kaninen vänja sig vid mänskligt sällskap brukar vara lagom de första dagarna. Sedan små steg framåt - vänja kaninen vid att man har en hand inuti buret, förstärka att händer innebär positiva saker ex. mha pellets/grönsaker o.s.v.
Det bästa är att klappa och lyfta upp kaninen många gånger per dag men i korta stunder, då blir det enklast en rutin för alla inblandade.

Sedan som @Bufera redan sagt; se till att utrymmet kaninen ska vistas i är säkert innan ni släpper ut den.
 
Gör en hage runt buren innan ni hunnit kaninsäkra, den den kan vara användbar senare också. Du kan bara sätta dig i hagen och låta kaninen själv söka kontakt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 442
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp