Nybliven "mamma" undrar...

Lillsillen

Trådstartare
hur man får valpen att lära sig var tomtgränsen går.....

Hittills har det varit läskigt att gå för långt ifrån matte när vi är ute på gården, men nu börjar det bli längre o tuffare sträckor på egen hand.

Hur ska jag hantera situationen när han går för långt bort?
Oftast har han något VÄÄÄLDIGT intressant på gång, så matte existerar inte ens vid dessa situationer. M a o så hör han inget, ser inget och är heller inte det minsta intresserad av godismutor....

Jag är lite sugen på att smyga runt honom och skrämma in honom på gården men tror inte att detta är rätt sätt..

Valpen i fråga blir i dagarna 12 veckor och är en basset griffon.
Vi bor på landet och har nästan ingen trafik i närheten.
Någon som har någon bra ide?
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

Det lättaste är om man har någon form av "avdelning" där tomten slutar. En rabatt, staket eller liknande är lättare för hunden att lära sig som tomtgräns än ingenting alls.

Vi började när vår hund var valp. Så fort den kom i kontakt med vår "gräns" sa vi nej och lockade sedan in den till oss längre in på tomten istället och berömde. Läste också i en bok att man kan gå med valpen/hunden i koppel runt tomtgränsen och så fort den stiger utanför eller nuddar staketet eller liknande säger man "nej" och lockar in den på tomten igen. Detta måste man göra varje dag, det tar tid men är helt klart värt det.

När hunden sedan är större och har förstått tomtgränserna kan man sätta krav på den att bli kvar. Vi har kört mycket med sk störningar för att öva. Vi har gått ut från tomten och låtit hunden vara kvar. Först bara ett steg utanför och sedan gått in och berömt och sedan ökat på sträckan. Därefter hoppat och studsat utanför. Bett kompisar gå förbi både med och utan hund osv. Skulle hunden hoppa ut är det bara att säga "nej" och sedan lyfta in den direkt in på tomten.

Det är viktigt att den omedelbart får et nej när den går ut så att den inte hittar egna sätt att belöna sig på utanför tomten. Detta innebär ständig koll på hunden så att man har chans att korrigera den med en gång om den sticker. Drar den iväg och hinner komma tillbaka utan att du märker lär den sig detta mycket snabbt. I början är det extremt viktigt med passning för då får den intrycket av att du kollar den hela tiden. Vi stod i fönstret hela första tiden och när den satte tassen utanför öppnade vi dörren och sa "nej". Nu tror hon nog att vi står vid fönstret hela tiden... ;)

Olika raser har olika lätt för att förstå, men att öva med störning ger bra förutsättningar att den stannar kvar även om något "jätteroligt" händer utanför tomten. Belöna mycket i början så förstår hunden att den tjänar på att stanna innanför tomtgränsen.

Det var lite hur jag tränade... Lycka till! :)
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

Vår hund var redan tre år när vi flyttade till gård och var inte sådär jättevan vid att vara lös. Vi släppte henne och varje gång hon gick utanför gräsnen ropade vi på henne och visslade till. På så sätt lärde hon sig att hon inte fick. Tidigare i hennes liv lärde hon sig att lyssna på våra visslingar. En lång vissling betyder kom hit och en kort betyder att hon ska ändra riktning. Nu är hon lös på tomten varje dag, men vi har henne under uppsikt. Fortfarande kan hon få för sig att jaga bilar så det gäller att ropa henne till sig när det kommer en bil. Nu har hon också testat att gå ut på grusvägen fast då ropade vi henne tillbaka. Tror vi får befästa tomtgrändserna igen och bättre denna gången. När jag och barnen är ute så får hon följa med fast i lina, för jag vill slippa ha koll på henne också. Det kommer att tränas det med, men vi tar lite i taget.
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

Verkar vettigt! Problemet är bara att han redan INNE på gården hittat nåt JÄTTEINTRESSANT som leder ut utanför tomtgränsen, och då FINNS inte matte längre.
Hör inget, ser inget och är helt inne i sitt "spår"...
Annars funkar NEJ jättebra i andra situationer.
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

Min vovve har aldrig fattat vart gränsen går och kan inte ha lös honom=( För när han fått syn på något intresant då far han iväg och finns inget i världen som får honom tillbaka. Är en stor vovve med nu (i trotsåldern) så är inte så bra att träna, grannarna blir inte så glada. Visst han är i närheten av gården men det funkar inte. Och när man ska försöka få in honom så vill han leka "jaga" istället. Och det är det dummaste, att försöka jaga honom.. humm ja. och grejen är den när han ser något då försvinner han i sin lilla kupa och lyssnar inte för fem öre. vad gör man då?
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

har hittat en "tuta" som funkar jättebra! Det är nån jaktgrej och när jag blåser i den så släpper han ALLT han gör och kommer i 180 knick!! :)

Och i samband med detta så visslar jag också, och nu kommer han på stört även när jag visslar :):)

MEN....inbillar mig att han GÄRNA GÅR FÖR LÅNGT,,,,
för då kommer matte att vissla å då får han godis....
ÄR DE SÅ SMARTA??

VAD GÖRA??
 
Sv: Nybliven "mamma" undrar...

Då basset griffon är en drivande jakthund hade jag nog inte räknat med att den kommer att hålla sig inom tomtgränsen om en intressant doft dyker upp..... :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 183
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 367
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp