Nybörjare-försäkring

Hippocampus

Trådstartare
Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring....
Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår i Agria med 10 000 kr och 120 000 vet vård, försäkringen gäller från dygn 45 till fölets 30 e levnadsdygn.
Eller 6000 kr för levande föl utan försäkring.

Någon påstår att 45 dygn är bättre än levande föl då försäkring ingår. Någon säger att jag ska ta levande föl men även teckna försäkring.
Jag har bara tänkt, nybörjare som jag är, att levande föl låter bra....

Stoet har idag en galopp veterinärvård som försäkring hos Agria.
 
Jag väljer alltid att försäkra på 45 dygn + betala 90 om det alternativet finns. Sen försäkrar jag in fölungen med egen försäkring innan den är 30 dygn
Dels för att det blir lite billigare men också för att dela risken mellan sto och hingst.
 
Jag väljer alltid att försäkra på 45 dygn + betala 90 om det alternativet finns. Sen försäkrar jag in fölungen med egen försäkring innan den är 30 dygn
Dels för att det blir lite billigare men också för att dela risken mellan sto och hingst.
det finns inte, alternativ är betala 45 dygn eller levande föl. Så även om jag väljer levande föl borde jag köpa försäkring från 45?
 
Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring....
Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår i Agria med 10 000 kr och 120 000 vet vård, försäkringen gäller från dygn 45 till fölets 30 e levnadsdygn.
Eller 6000 kr för levande föl utan försäkring.

Någon påstår att 45 dygn är bättre än levande föl då försäkring ingår. Någon säger att jag ska ta levande föl men även teckna försäkring.
Jag har bara tänkt, nybörjare som jag är, att levande föl låter bra....

Stoet har idag en galopp veterinärvård som försäkring hos Agria.
Och jag hade alla dagar i veckan valt levande föl-avgift... Hade dräktigt sto som skulle föla i år, allt såg bra ut på ultraljud vid 90 dagar och avgift till hingsthållaren betalades. Något har hänt och stoet har trots allt resorberat någon gång i vinter. Men efter självrisk är betald så har ju ändå försäkringspremie och självrisk kostat en del och jag får inte ut i närheten av vad det kostat att tillverka fölet.

Med den erfarenheten så kommer jag nästa gång välja en hingst med levande föl avgift. Däremot kommer jag ändå teckna en foster- fölförsäkring men med ett lägre livvärde kanske.
 
Tack för svaren. Om jag nu sett rätt så ingår det 10 000 i liv för fostret. Om vi nu hittar på att jag betalar på 45, 5000 + moms = 6250 kr.
Fostret försvinner. Då har jag betalat 6250 + 2500 stationsavgift + 625 samling + 1250 i bokning + x antal gånger i frakt (nu är jag uppe i 2 så kanske 1500?) = typ 12 000 kr.

Betalar jag sen självrisken på försäkringen på 3500 plus 25%?

eller hur ska jag räkna?
 
Och jag hade alla dagar i veckan valt levande föl-avgift... Hade dräktigt sto som skulle föla i år, allt såg bra ut på ultraljud vid 90 dagar och avgift till hingsthållaren betalades. Något har hänt och stoet har trots allt resorberat någon gång i vinter. Men efter självrisk är betald så har ju ändå försäkringspremie och självrisk kostat en del och jag får inte ut i närheten av vad det kostat att tillverka fölet.

Med den erfarenheten så kommer jag nästa gång välja en hingst med levande föl avgift. Däremot kommer jag ändå teckna en foster- fölförsäkring men med ett lägre livvärde kanske.

Det är just det här som får mig att inte välja levande föl :D
Varför ska hingstägaren bli utan sin del när hingsten gjort sitt? Stoet var ju dräktigt. Nu är det ju inte så i ditt fall, men varje år så förloras föl pga slarv och det tycker jag inte hingstägare ska stå för
Du kan ju lägga ett livvärde som täcker alla kostnader för fölet så att du inte förlorar ett öre.
 
Tack för svaren. Om jag nu sett rätt så ingår det 10 000 i liv för fostret. Om vi nu hittar på att jag betalar på 45, 5000 + moms = 6250 kr.
Fostret försvinner. Då har jag betalat 6250 + 2500 stationsavgift + 625 samling + 1250 i bokning + x antal gånger i frakt (nu är jag uppe i 2 så kanske 1500?) = typ 12 000 kr.

Betalar jag sen självrisken på försäkringen på 3500 plus 25%?

eller hur ska jag räkna?
om fostret försvinner så får du 10000 kr, du behöver ej betala någon självrisk...
 
Jag skulle valt 45 dygn med försäkringen. Då får du tillbaka mer än 45-dygns-avgiften om något händer under dräktigheten och dessutom är fölet försäkrat från första sekund det föds.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 703
Senast: Picky
·
Hästvård Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel. Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 452
Trav Hur gör ni andra B-tränare med försäkringar på era avelsston? Vi har Agria Aktiv Veterinärvård åt vårt sto, tecknade separat A1 till...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Sonic76
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 568
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp