Nybörjare i dressyr

Hej alla!

Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte dressyren. Jag är inte riktigt för dressyr men vet att den behövs och vill ändå kunna den i framtiden på L B/ L A nivå.

Lite frågor ni mer än färna får svara på:
1. Hur får man ner hästen i form (dvs trampa under sig) utan att såga etc. Vill kunna göra det helst i bara halsring men vet inte hur man gör. Gärna steg för steg om det går!
2. Behöver bättra min sits, något man kan göra för att få sin sits bättre? Vad ska man tänka på när man sitter på hästen?
3. Olika övningar som är roliga, hyfsat lätta men där jag ändå lär mig dressyren. Allt är svårt för en nybörjare som jag men tänker lite andra övningar än att gå på volt etc
4. Har ni några generella tips till en nybörjare som jag? Behöver verkligen alla tips jag kan få! Börjar tröttna på ridning pga detta....

MvH L
1, kort svar man driver hästen fram till handen. Dvs man driver på hästen och fångar upp energin med handen tyglarna, svårt att förklara. En riktigt duktig tränare borde även kunna visa praktiskt i verkligheten, det är en sak att veta det i teorin och sen ska utföra det i praktiken.

2, börja med att försöka hitta den lodräta sitsen och känna att bålen används. Här kan också en duktig tränare hjälpa till att påminna samt hjälpa så det blir rätt.

3, bog in (som även är en förberedande övning för öppna), man säger till hästen att nu ska vi gå in på en volt, men sen "ångrar" man sig och ser till att hästen går kvar på spåret även om det är ställd som att gå på volt, enklast kan vara att göra bog in när man precis ridit en volt.
Vi övar mycket på det nu.

4, en bra tränare kan väcka liv i de flesta. Har själv ridit för en bra tränare där jag fått känna hur det ska kännas att verkligen rida, samt alla aha-upplevelser. Det är nog de enda råd jag kommer på så här nu på kvälls/morgonkvisten.
 
Varför sluta pga tröttna på dressyr? har själv inte ridit dressyr på många år (sist tror jag var 2010) och planerar inte att börja.
Jag rider ut, intervall tränar och någon kurs då och då i polishäst träning, bruksridning eller liknande, innan var det även hoppning.

Dressyr är inte att sitta och nöta på en tom ridbana. Dressyr är att stärka upp hästen så den blir stark och håller.
 
Hej alla!

Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte dressyren. Jag är inte riktigt för dressyr men vet att den behövs och vill ändå kunna den i framtiden på L B/ L A nivå.

Lite frågor ni mer än färna får svara på:
1. Hur får man ner hästen i form (dvs trampa under sig) utan att såga etc. Vill kunna göra det helst i bara halsring men vet inte hur man gör. Gärna steg för steg om det går!
2. Behöver bättra min sits, något man kan göra för att få sin sits bättre? Vad ska man tänka på när man sitter på hästen?
3. Olika övningar som är roliga, hyfsat lätta men där jag ändå lär mig dressyren. Allt är svårt för en nybörjare som jag men tänker lite andra övningar än att gå på volt etc
4. Har ni några generella tips till en nybörjare som jag? Behöver verkligen alla tips jag kan få! Börjar tröttna på ridning pga detta....

MvH L

Jag tror det skulle underlätta för dig att försöka se dressyren ur en annan vinkel än att det är en svår gren/tävlingsform som känns traggligt och mystiskt :D

För mig är dressyr ridningen i sig självt, en förutsättning för att jag och häst ska kunna ta oss fram i skogen på ett säkert och hållbart sätt. Att jag inte felbelastar hästen och att den håller sig stark och smidig.
Därför rider jag för min tränare 1 dag i veckan för att underhålla och utveckla sättet jag framför hästen på, lite som friskvård typ. De flesta övningarna går sen att ta med sig i skogen och resten - sits, inverkan m m är det jag alltid ska ha, inte bara på banan/i ridhuset. Då tänker jag länge på LB/LA/procent eller liknande eftersom det inte är för tävling, utan för hästens skull.

Hitta en bra tränare som du litar på och kanske börja med sitsträning? Utan en vettig grundsits blir det väldigt svårt att ta sig framåt.
 
Det finns faktiskt olika vägar till form - för det finns olika typer av form! Och dessutomska hästen gärna arbetas i olika form under ett pass. Också beroende på vad man gör under passet, och vilka styrkor och svagheter hästen har, vad den behöver stärka och gymnastisera. Det verkar som att många tror att målet är en samlad häst. Målet är en sunt arbetande häst!

För att jämföra två extremer - en skolhalt eller terre a terre innebär en mycket kraftig samlig, medan en jogg i western kräver en helt annan typ av form. Den kraftiga samlingen som krävs för en korrekt terre a terre eller piaff är inget som hästen kan eller bör arbetas i konstant i mer än några steg. Vilken typ av form eller samling som är önskvärd beror på övningen.

Det är viktigt att hästen arbetar på ett korrekt sätt om den ska hålla länge. Det gäller både ute i skogen och inne på bana. Med det menas dock inte att hästen måste vara samlad. Den måste vara i balans för det arbete den utför. Är man ute på tur och joggar ska den arbeta korrekt med bål och rygg för att minimera belastningen på kroppen - musklerna ska hålla upp hästen, den ska inte hänga på sina leder. Och om man ska utföra en sluta på ridbanan så måste hästen arbeta korrekt för att övningen ska ge den effekt man önskar - dvs detta är en övning som tränar hästens styrka, koordination, balans och rörlighet om den utförs rätt. Samling kommer att krävas i viss utsträckning, och än mer vid en mer samlingskrävande övning dom tex piaff.

Rid inte dressyr för dressyren, det vinner varken du eller hästen nånting på. Rid dressyr utifrån vad din häst behöver just då.
 
Jag tror det skulle underlätta för dig att försöka se dressyren ur en annan vinkel än att det är en svår gren/tävlingsform som känns traggligt och mystiskt :D

För mig är dressyr ridningen i sig självt, en förutsättning för att jag och häst ska kunna ta oss fram i skogen på ett säkert och hållbart sätt. Att jag inte felbelastar hästen och att den håller sig stark och smidig.
Därför rider jag för min tränare 1 dag i veckan för att underhålla och utveckla sättet jag framför hästen på, lite som friskvård typ. De flesta övningarna går sen att ta med sig i skogen och resten - sits, inverkan m m är det jag alltid ska ha, inte bara på banan/i ridhuset. Då tänker jag länge på LB/LA/procent eller liknande eftersom det inte är för tävling, utan för hästens skull.

Hitta en bra tränare som du litar på och kanske börja med sitsträning? Utan en vettig grundsits blir det väldigt svårt att ta sig framåt.
Tror ingen som svarat i den här tråden tänkt samling faktiskt. Det är den sista punkten på utbildningsskalan och här pratar vi med en nybörjare.
 
Hej alla!

Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte dressyren. Jag är inte riktigt för dressyr men vet att den behövs och vill ändå kunna den i framtiden på L B/ L A nivå.

Lite frågor ni mer än färna får svara på:
1. Hur får man ner hästen i form (dvs trampa under sig) utan att såga etc. Vill kunna göra det helst i bara halsring men vet inte hur man gör. Gärna steg för steg om det går!
2. Behöver bättra min sits, något man kan göra för att få sin sits bättre? Vad ska man tänka på när man sitter på hästen?
3. Olika övningar som är roliga, hyfsat lätta men där jag ändå lär mig dressyren. Allt är svårt för en nybörjare som jag men tänker lite andra övningar än att gå på volt etc
4. Har ni några generella tips till en nybörjare som jag? Behöver verkligen alla tips jag kan få! Börjar tröttna på ridning pga detta....

MvH L
1. Ta hjälp av en tränare, man ska aldrig såga, det kommer inte få hästen att trampa under sig. Det handlar om att, kort sagt aktivera bakbenen. Rida fram till handen. Du kan inte rida med handen för att få hästen att jobba rätt. Så en duktig tränare kan hjälpa dig med det. Funkar inte riktigt att ett forum förklarar det. ;)
2. Vad menar du? Hur vill du förbättra den? Tränare kan hjälpa dig och påminna. Jag fokuserar för fullt på min sits(otränade magmuskler tehee) så det är alltid något jag tänker på och min tränare påminner om, haha. Förr hamnade jag alltid i stolsits, men nu börjar det bli bra. Tränare helt enkelt.
3. Det här med dressyr: att få hästen i form är ju inte dressyr, det är vanlig ridning tänker jag. Variera ridspåren med volt, serpentiner, halvvolter, så du inte fastnar på volten enbart och fokuserar för mycket på att den ska gå på tygeln liksom... Tränare här med får hjälpa dig.
Sedan kommer det ju rörelser när hästen kan bära sig själv och jobbar rätt bakifrån, och då blir det riktigt kul med nya grejer! Till exempel skolorna och enkla byten.
4. Ta hjälp av tränare, det är det som kommer få dig att utvecklas! Jättekul att du har mål och vill köra på LB/LA, fortsätt sträva efter det. Så ta hjälp av en bra tränare skulle jag säga är i princip det man ska/kan göra liksom.

Ps. En hästs form får anpassas efter utbildningsnivå också. Man kan inte kräva en GP-form av en unghäst. Det finns ju olika former; jag börjar mitt pass med "joggingform" och sedan tar jag upp den i högre form. Vissa pass rider jag bara i joggingform.
 
Mitt inlägg var till ts baserat på följande citat:

"Lite frågor ni mer än färna får svara på:
1. Hur får man ner hästen i form (dvs trampa under sig) utan att såga etc. Vill kunna göra det helst i bara halsring men vet inte hur man gör. Gärna steg för steg om det går!"
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 813
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 525
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp