Nybörjare som gått på en nit

moon

Trådstartare
Hej allihopa

Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett problem som jag vet ni kan hjälpa mig med.
Efter 19 år vill jag ta tag i min gammla hobby ridning, då barn blivit äldre & kan vara utan mig.
När jag letat på annons torg, så har mina sökningar varit begränsade till ett maxpris på 10 000:-
Hittade ett halvblod för 3 500:-, tyckte det var billigt, det var en 13 årig valack (lB/lB nivå). Men reagerade inte mer då man ser annonser dagligen på billiga hästar av diverse anledningar. Sedan så har jag inget begrepp om idag hur mycket en häst "ska" kosta. Låter kanske helt idiotiskt, men jag har ingen aning .......:eek:
Vilket fall som helst så prov red jag, han var stökig & ägaren var rädd att rida honom. Men jättesnäll att hantera i stallet.Hon longerade först så han fick bralla av sig, som hon sa. Då jag söker mig en billig promenadhäst så räknar jag med att den kan ha olater, så det var inget jag noterade över. Jag räknade med det för det låga priset, så att säga.
Både jag & min sambo frågade gång på gång under veckorna som gick varför han var så billig, hon sa bara då att hon inte klarade av honom & att hon skulle förlora mycket pengar på honom vid denna försäljning.För henne var hemmet viktigare.
Kontrakt skrevs av henne i 2 exemplar. Han skulle hämtas nyligen, då fick vi inte ut honom !!! Hon hävdar skrivfel & vill ha ytterligare 31 500:- hör honom. Han ska då kosta 35 000:-
Hur skulle jag som nybörjare kunna ana eller veta det ? Dom påstår att jag medvetet lurat & bedragit. Jag som inte lurat en människa i mitt liv. Vilket intresse skulle jag ha av att försöka lura till mig en häst för 35 000:- . Då jag bara letat efter en billig promenadhäst ? Visst har jag haft hästar i många år, som min pappa köpt till mig. Har stor häst kunskap, men det kan väl ändå inte jämföras med handel av hästar ? Dessutom är jag mycket ringrostig då jag inte haft med hästar att göra eller kollat annons torg tidigare.

Jag har sparat annonsen som jag svarat på, det stämmer dock att hon satt ut andra annonser som varit korrekta, vilket jag fått tillsänt i min mail i efterhand.
Jag har bara begärt att få tillbaka pengar jag har laggt ut för hästen, fram till den dagen han skulle hämtas, varken mer eller mindre. Hon godtog en förlikning, för att sedan ta tillbaka den. Är jag orimlig ? Jag har begärt 10 000:- fast mina utlägg totalt har varit nästan 12 000:-. Står med oanvänd stallplats, mat, hyrning av transport osv...........
Vet att jag kan begära handräckning via kronofogden, då han är min juridiskt & att jag har alla hans papper i min ägo. Vilket ytterligare förstärker ett genomfört köp. Men då det blir ett små mål pg.av det låga beloppet, så får jag ingen advokat hjälp & får bekosta det själv, vilket kan bli dyrt sa advokaten.
Istället rekommenderade han mig att vänta ut det tills jag har skulder att fodra såsom stallplats jag upplåter för honom, så att det ska uppgå till ett basbelopp. Men då har jag räknat ut att jag får sitta på ärendet i 1½ år ! Ska jag verkligen göra det ? Känner att jag står mig slätt utan advokat annars, då jag är helt novis på hästområdet angående vad som är rimligt & inte rimligt att ge för en häst. Vill inte bli hånad & dumförklarad för något som jag verkligen inte kunde veta om. Eller behöver jag ingen advokat ?? Om jag visste skulle jag inte genomfört köpet, varför skaffa sig alla dessa besvär, för att få komma ut i skog & mark.............hmmmm,hmmmm
Just nu gör vi ingenting någon av oss, vad ska man göra ?? Jag får inte hämta honom, bor långt ifrån & känner mig lurad & maktlös !!
Hon vill bara ge mig mina 3 500:- tillbaka jag betalt för hästen.

Kan även nämna att hon under senaste telefonsamtalet erkände att hennes häst var en sk."galen holländare" :devil: & försökt reklamerade den hos förra ägaren utan resultat. För att jag nämnde att folk i min omgivning trodde han hade dom problemen :bump:

DÅ blev jag ännu mer förbannad att hon försökt att lura mig på 35 000:- för en promenadhäst som är genuint vettskrämd i skog & mark. Men hon föll på sitt egna grepp & det straffade sig. Så hon hade inte så rent mjöl i påsen själv.
Försökte själv att lura en nybörjare, kanske inte medvetet. Men jag var ett lätt byte som inget krävde, ingen ågertid, prövotid, besiktning utan arbetsprov eller longering eller röntgen (vilket jag fått info om idag att så borde ha gjorts) Men det lär hon knappast erkänna i domstol.
Men om jag hade köpt en mycket dyrare häst, så hade jag nog krävt allt enligt ovan. Så det förstärker ytterligare att jag inte kunde annat att han borde varit så dyr som han ska vara dvs mellan 35000-40000:- :mad:
Borde jag vetat om hans värde baserat på stamtavla & utbildnings nivå , trotts 19 års frånvaro ? Är jag helt enkelt dum & har inte en chans i domstol ?

Snälla ge mig hopp..................

Eva :confused:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det är ju helt SJUKT trisst att man ska behöva bli lurad och snuvad på pengar, men det var egentligen inte det jag tänkte kommentera, utan snarare faktumet att du direkt efter ett uppehåll springer iväg o köper en häst.
Jag skulle ju tycka att man kanske börjar rida som medryttare alternativt skaffar en foderhäst för att "komma in" i det hela igen. Att bara köpa en häst sådär är ju både klantigt och oansvarigt. (ursäkta om jag låter som värsta morsan här, är inte meningen att bitcha utan snarare hjälpa)
Du säger själv att du är nybörjare, så ta dig inte vatten över huvudet, utan ta hjälp av närliggande ridskola till exempel, en diplomerad ridlärare är ju väldigt kunnig när det gäller hästar, så varför inte ta råd där?
Medryttare är ett utmärkt alternativ där du ändå får mycket frihet men samtidigt kan ta saker i din egen takt och inte behöva ansvaret direkt på dina egna axlar.

Hoppas det löser sig nu med pengarna och så, och ta till vara på mina råd så kommer du inte hamna snett igen.

kram på dig!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Jag hade inte drivit det. Ta tillbaka pengarna du betalt och leta en annan häst.

Ja jag tycker att du borde ha sett att det inte finns någon annan häst till salu för det låga priset. Speciellt inte ett halvblod på 13år som inte är triangelmärkt.

Ett normalt pris för en sådan häst borde ligga på runt 50 000kr och uppåt.

Njä jag hade inte vågat riskera detta i en rättegång. Det kostar alldeles för mkt.

Och jag hade aldrig köpt en härt till promenadridning som man måste longera först innan man kan rida den :crazy:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det där var väl ett onödigt inlägg.

Det är klart att man kan köpa en häst fast att man är ringrostig. Det är väl jättebra att man har den insikten om att man faktiskt är det. Att ta hjälp från andra verkar ju inte vara på något sätt främmande i detta fallet, och det är ju det som är det viktiga.

Över till problemet.
Vad står det för pris i kontraktet som du skrev på? Hade du tagit på dig kostnader innan kontraktet var skrivet?
Och ja, 35 000 är ett rimligt pris för ett "svårridet" halvblod.

Du får nog bita i det sura äpplet och inse att du förlorat en del pengar på det hela. Det är ju trots allt inte säljarens fel (eller ditt) att det varit ett misstag i prisbilden som ni sedan förbisåg att diskutera (jag antar att ni aldig uttalade priset vid kontakt).
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare som gått på en nit

moon skrev:
Borde jag vetat om hans värde baserat på stamtavla & utbildnings nivå , trotts 19 års frånvaro ? Är jag helt enkelt dum & har inte en chans i domstol ?

Snälla ge mig hopp..................

Eva :confused:

Jag hade inte drivit detta vidiare utan tagit det som läropengar att man inte från LB/LB häst för 3.500, risken för att driva det här vidae är att det kommer kosta dig väldigt mycket mer.

Även om du har "varit borta i 19 år" så tar det inte lång tid att läsa och jämnföra annonser vilket du kanske borde ha gjort...
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Du har iofs rätt.
Men ändå inte.
Du borde tagit hjälp från början.
Ett halvblod för 3 500:- är det något konstigt med.
Samtidigt som det visst går att hitta trevliga promenadhästar för det priset om man kan tänka sig en äldre häst eller en med restriktioner p.g.a. skada.
Eller en varmblodig f.d. travare.

Som det är nu, så har du ju egentligen rätt.
Men du kommer aldrig att få rätt ändå.
Så det bästa, enklaste och billigaste just nu är för dig att ta emot de där 3 500:- och släppa det hela.

Och så tar du någon trevlig häst på foder i stället.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Bara ett par saker som jag reagerade på:

Ni har ett skrivet köpekontrakt, och du har alla höstens papper - men ni har inget skrivet på köpesumman? Enligt mina erfarenheter står köpesumman i köpekontraktet - eller så begär man ett kvitto vid köpet.

Och hur har utgifterna redan hunnit bli 12000 INNAN hästen ens är hämtad?

Menar inte att vara dömande på något vis, utan vill bara ha hela bilden klar...

Själv tycker jag att om inget tydligt försök att begå bedrägeri från säljarens sida finns, så ska du ta tillbaka de 3500 du erbjudits.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Bara ett par saker som jag reagerade på:

Ni har ett skrivet köpekontrakt, och du har alla höstens papper - men ni har inget skrivet på köpesumman? Enligt mina erfarenheter står köpesumman i köpekontraktet - eller så begär man ett kvitto vid köpet.

Och hur har utgifterna redan hunnit bli 12000 INNAN hästen ens är hämtad? Det rimmar inte att lägga ut 12000 innan köp, när man har en så begränsad hästbudget att man köper en häst för 3500...

Menar inte att vara dömande på något vis, utan vill bara ha hela bilden klar...

Själv tycker jag att om inget tydligt försök att begå bedrägeri från säljarens sida finns, så ska du ta tillbaka de 3500 du erbjudits.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det står 3 500:- i båda köpekontrakten som säljaren skrivit med ett medtaget vittne. Så allt har gått rätt till.
Sedan till mina omkostnader så borde ni väl alla veta att man får betala för en stallplats , i detta fall 2 månader i förskott & 2 månaders uppsägning. I dOm flesta stall så köper ryttarna sitt eget strö, halm, foder mm...................så gör dom i stallet jag fick tag i.
Där jag bor växer inte stallplatser på träd, så man får ta första bästa.
Nu var det faktiskt så att det gick så långt att hästen skulle hämtas & vi blev hindrade till det. Sedan var mat inköpt enligt tidigare foderstat, hyrning av kärra, bensinpengar, då det är långt har jag yrkat på det., begärt tjänsteledighet & annat diverse enligt hästens önskemål.
SÅ jag förstår inte att mina kostnader skulle vara orimliga. Hur skulle jag kunnat veta att vi blev utan häst på stallbacken vid hämtning. Varför ska jag bli utan mina omkostnader & hon gå segrande ur detta. Då hon inte ens fick rätt hos förra köparen. Varför ska jag bara vara den som straffas ? För att jag är godtrogen & inte vill bråka ?
För mig spelade det ingen roll vilken ras, bara den är trevlig...........
Sedan är det två skilda saker att köpa häst eller ha hästkunskaper för att ha häst.

Eva
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Står det 3 500:- på köpekontraktet och det är underskrivet och klart, så verkar det som att hästägaren får skylla sig själv och stå för det h*n skrivit.:cool:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Står det 3500kr i båda köpekontrakena, är det inte någon tvekan. Då är det 3500kr som gäller.. Säljaren får stå sitt kast. Om säljaren ska ha mer pengar för den än vad som står i kontraktet som alla skrivit på är det kontraktsbrott. Eller är jag ute och vimsar?
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

knapplån

Håller med de två föregående. Står det 3500 i kontraktet så är ju hästen din. Om du inte vill bråka så kan du ju låta henne köpa tillbaka hästen för 12000 :devil:

Du har ju tydligen pratat med en advokat, vad sa denne om kontraktet?

malu
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Står det i båda kontrakten 3500 opch de är underskrivna är det kontraktbrott om hon håller hästen och kräver mer pengar. Har du alla apper och alla papper skrivna är affären klar så har säljaren gjort bort sig men hennes förlust i detta fall.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

moon skrev:
Det står 3 500:- i båda köpekontrakten som säljaren skrivit med ett medtaget vittne. Så allt har gått rätt till.
Åh fan!
Har du kvitto också?

Vilken soppa.
Men om nu hästen är värd 35 000:- så kan väl gamla ägaren få köpa tillbaka den för 12 000:-?
Det är ju billigt i alla fall.
Annars så borde du kunna begära handräckning för att hämta hästen.
Och så får väl du sälja den billigt till någon annan, så att du får tillbaka dina pengar.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Ett halvblod för 3500 är antingen stulen eller döende. Även 31 500 låter väldigt billigt men OK om den skall bort snabbt eller är knepigt på annat sätt.

Jag tror inte du vinner i någon domstol då de kommer att ta hänsyn till vad som är skäligt pris dvs domstolen kommer att anse att du borde begripit att detta inte är skäligt pris – det skyddar säljaren mot uppenbara felskrivningar som förekommer i många handelsavtal.

Bit i det sura äpplet och få tillbaka de 3 500. Med din buget har du inte råd med halvblodshästar men varför inte utnyttja stallplatsen och allt annat till en redan väl omskolad travare? Sådana finns det gott om och de är ofta hur trevliga som helst!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Ett halvblod som kosta 3500:- skulle jag inte våga gå
in i hagen till ens.
Tycker det ligger en hund begraven här.
Klart man har lite priskoll när man köper häst?

3500:- kanske räcker till ett shettisföl.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det här forumet får man fortsätta att vara medlem i, oj så snabbt ni svarar allihopa. Alla åsikter tas emot tacksamt.
Jag har pratat med kronofogden & 2 hästadvokater. Dom säger alla att hästen är min, men att tvisten kommer att ta lång tid. Dom tror båda att jag har goda chanser pg.av att jag inte haft häst på så lång tid. Jag har erbjudit förlikning på mina utlägg + att lösa ut honom för 15 000:- totalt. Då jag tycker att vi "båda" ska förlora på det. Pengarna får jag låna ihop, precis som hon kanske får låna ihop för mina utlägg.
Jag vill inte bråka & inte heller sitta på en häst som är värd, mer än till det jag ska ha honom till !! Jag är inte ute efter att straffa någon, utan tycker att jag har rätt till mina utlägg, då det gått så långt som till hämtningsdagen.
Vem överlåter stamtavla, pass, vaccinationsintyg i detta skede , om endast handpenning på 10% erläggs ? som säljaren hävdar....
Jag har börjat att fundera om jag är dum i huvudet & borde veta bättre innan jag köpte hästen. Klart man tänker så. Men ska jag då ensam stå för felet ??? Om jag begär 3500:- tillbaka, då har hon vunnit allt & jag har förlorat tusentals kronor, som jag kunde laggt på en dyrare häst då, än mitt tak jag har på 10 000:-.
Hon kan fortsätta att sälja honom vidare för 35 000:- & jag har gått 6 500:- back (8 500:-). Är inte det orättvist, eller är det straffet jag ska ta för att jag varit klantig ? Ligger inget ansvar hos säljaren alls som försökt pracka på mig en högst olämplig häst, som endast bör ridas inomhus i ridhus ?

Eva
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Leoni skrev:
Jag tror inte du vinner i någon domstol då de kommer att ta hänsyn till vad som är skäligt pris dvs domstolen kommer att anse att du borde begripit att detta inte är skäligt pris – det skyddar säljaren mot uppenbara felskrivningar som förekommer i många handelsavtal.

Det är ju dock säljaren själv som skriver in köpesumman i kontraktet!! Har denne skrivit Tretusenfemhundra kronor som köpeskilling, så får H*N bita i det sura äpplet tycker jag :cool:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

moon skrev:
Är inte det orättvist, eller är det straffet jag ska ta för att jag varit klantig ?
Livet är inte rättvist.
Och det kostar att köpa häst.
Oftast så måste man resa runt mycket för att hitta rätt häst.

Boxplatsen har ju inte kostat mera för att den har stått tom.
Utan problemet är ju att du inte har haft någon häst att rida på under tiden.
Hästfodret har du väl kvar om ingen häst har ätit upp det.

Släpp det, för din egen skull.
Att trassla vidare blir bara jobbigt för dig, strunta i hämden.
Låna en trevlig häst och rid ut i vårsolen i stället!
Stallplats har du ju.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Nu vet jag inte hur stor kunskap du har, men det ringer flera varningsklockor i mitt huvud. Jag skulle faktiskt rekommendera att accepterar att du förlorat dessa pengar. Är hästen så pass svårriden är ju risken stor att den blir för svår även för dig. Vill absolut inte klanka ner på dig, men jag VET, även den snällaste häst kan ta överhanden trots att ryttaren är erfaren..... Risken finns att detta hästägande kommer att kosta betydligt mer än det kommer att smaka. Tänk noga igenom detta! Ett halvblod kostar inte 3500 kr...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 624
Senast: Almii
·
Gnägg Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: mamman
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 952
Senast: Marie_Ozzy
·
F
Ekonomi & Juridik För ca 2 år sen hämtade vi upp en travare som ägdes av A men skulle köras in och tränas av oss (B). Då var det inte skrivet något papper...
Svar
6
· Visningar
2 298
Senast: Zony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp