Nybörjare som ska skaffa höns!

Joelina

Trådstartare
Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är väl den som är mest drivande i projektet, men jag är ju en komplett nybörjare.

Vi bor då ute på en stor hästgård på en halvö, det är långt till närmaste bilväg så jag tänker att de ska få gå ute fritt så mycket som möjligt. Jag är gärna sugen på att vara med och stödja någon lantras, men det är inte det som avgör rasen. Jag vill gärna ha sällskapliga höns, som är lätta att få tama och som är trevliga att göra med. Ägg är ju gott såklart, men det behöver möjligtvis inte vara en ras som lägger massvis med ägg.

På en gård jag jobbade på för ett par år sedan så fanns det hedemorahöns, vilka jag kärade ner mig i. Men nu har jag också läst på lite om ölandshöns (eftersom att vi bor i Kalmar). Vi vill ha en ras som i grunden är frisk och tålig mot väder. Vad kan passa oss?
Gården är från sent 1600-tal och har ett fantastiskt vackert hönshus som är byggt på en höjd runt ett träd. Det tänkte jag inreda igen, men tänkte för enkelhetens skull också bygga ett hönshus+liten inhängnad, där de kan vara på natten och när man är borta. Vad behöver jag tänka på i uppstarten? Jag tänker mig väl en tupp och kanske tre-fyra hönor. Ska man direkt gå på vuxna individer eller ska man skaffa en vuxen tupp och en vuxen höna, sedan ett par unghöns? Jag vill ju att de ska bli tama, och då tänker jag väl att det är lättare att få dem det när de är unga?

Hur mycket kostar det att underhålla en liten flock höns per månad? Med foder och allt? Försäkrar man djuren?

Många frågor blev det! :D
 
Bättre att du väljer en art som är mer hotad än Hedemora om du vill hjälpa med genbanken.
Har du tittat på föreningens hemsida där det står om alla raser? http://www.kackel.se/
Så där långt söderut tror jag vilken lantras som helst klarar klimatet,