Nybörjare som ska skaffa höns!

Joelina

Trådstartare
Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är väl den som är mest drivande i projektet, men jag är ju en komplett nybörjare.

Vi bor då ute på en stor hästgård på en halvö, det är långt till närmaste bilväg så jag tänker att de ska få gå ute fritt så mycket som möjligt. Jag är gärna sugen på att vara med och stödja någon lantras, men det är inte det som avgör rasen. Jag vill gärna ha sällskapliga höns, som är lätta att få tama och som är trevliga att göra med. Ägg är ju gott såklart, men det behöver möjligtvis inte vara en ras som lägger massvis med ägg.

På en gård jag jobbade på för ett par år sedan så fanns det hedemorahöns, vilka jag kärade ner mig i. Men nu har jag också läst på lite om ölandshöns (eftersom att vi bor i Kalmar). Vi vill ha en ras som i grunden är frisk och tålig mot väder. Vad kan passa oss?
Gården är från sent 1600-tal och har ett fantastiskt vackert hönshus som är byggt på en höjd runt ett träd. Det tänkte jag inreda igen, men tänkte för enkelhetens skull också bygga ett hönshus+liten inhängnad, där de kan vara på natten och när man är borta. Vad behöver jag tänka på i uppstarten? Jag tänker mig väl en tupp och kanske tre-fyra hönor. Ska man direkt gå på vuxna individer eller ska man skaffa en vuxen tupp och en vuxen höna, sedan ett par unghöns? Jag vill ju att de ska bli tama, och då tänker jag väl att det är lättare att få dem det när de är unga?

Hur mycket kostar det att underhålla en liten flock höns per månad? Med foder och allt? Försäkrar man djuren?

Många frågor blev det! :D
 
Bättre att du väljer en art som är mer hotad än Hedemora om du vill hjälpa med genbanken.
Har du tittat på föreningens hemsida där det står om alla raser? http://www.kackel.se/
Så där långt söderut tror jag vilken lantras som helst klarar klimatet,
Om du inte ger färdigfoder utan vanlig säd, matrester, torkar egna nässlor och dessutom låter dem gå fritt så kostar de nästan ingenting i drift. Räkna bara på vad som behöver byggas av hus och hägnad.
Har hört att någon vuxen med "erfarenhet" är bra att få med och ett par yngre + en tupp.
Nej, du försäkrar inte.
 
Ja, precis det var därför jag började kika lite på ölandshöna och öländsk dvärgshöna. Verkar trevliga båda två och lite mer hotade än hedemoran :)

Tack så jättemycket för dina tips. Håller lite koll på blocket om "start-up" hehe. :)
 
Bättre att kontakta genbanksansvariga (se hemsidan) om du vill få registrerade djur som bidrar till bevarandet. Kan finnas att förmedla som inte kommer ut på blocket dessutom.
Och kanske tom ge kontakt med någon du kan hälsa på för att titta på rasen om du vill...
 
Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är väl den som är mest drivande i projektet, men jag är ju en komplett nybörjare.

Vi bor då ute på en stor hästgård på en halvö, det är långt till närmaste bilväg så jag tänker att de ska få gå ute fritt så mycket som möjligt. Jag är gärna sugen på att vara med och stödja någon lantras, men det är inte det som avgör rasen. Jag vill gärna ha sällskapliga höns, som är lätta att få tama och som är trevliga att göra med. Ägg är ju gott såklart, men det behöver möjligtvis inte vara en ras som lägger massvis med ägg.

På en gård jag jobbade på för ett par år sedan så fanns det hedemorahöns, vilka jag kärade ner mig i. Men nu har jag också läst på lite om ölandshöns (eftersom att vi bor i Kalmar). Vi vill ha en ras som i grunden är frisk och tålig mot väder. Vad kan passa oss?
Gården är från sent 1600-tal och har ett fantastiskt vackert hönshus som är byggt på en höjd runt ett träd. Det tänkte jag inreda igen, men tänkte för enkelhetens skull också bygga ett hönshus+liten inhängnad, där de kan vara på natten och när man är borta. Vad behöver jag tänka på i uppstarten? Jag tänker mig väl en tupp och kanske tre-fyra hönor. Ska man direkt gå på vuxna individer eller ska man skaffa en vuxen tupp och en vuxen höna, sedan ett par unghöns? Jag vill ju att de ska bli tama, och då tänker jag väl att det är lättare att få dem det när de är unga?

Hur mycket kostar det att underhålla en liten flock höns per månad? Med foder och allt? Försäkrar man djuren?

Många frågor blev det! :D
Nattetid måste de vara i ett absolut rovdjurssäkert hus, inte bara för räv utan även för mård, iller och liknande smådjur. Även om rastgården i anslutning är relativt "rovdjurssäker" måste de stängas in under natten för annars kommer de förr eller senare gå åt. Dagtid kan det funka att låta dem vara frigående men det beror på hur stort rovdjurstrycket är, en och annan får man oavsett räkna med försvinner.

Antingen samtliga fullvuxna, eller att tuppen också är yngre tycker jag.

Kostnaden är inte stor för en liten grupp höns om ni redan har hönshus, får de gå fritt ute räcker det med några deciliter hel spannmål, havre eller vete, per dag samt lite snäckskal. Resten hittar de själv.
 
Ett tips jag vill ge är att bygga/inreda hönshuset lättstädat och utan för mycket skrymslen för ohyra att frodas i :) Hellre lite större hus än för litet, håller sig renare upplever jag.
Sedan om du ska ha hönsgård när du inte är hemma etc så näta in med småmaskigt typ putsnät så inte heller vildfåglar kan ta sig in och äta hönsens mat/sprida ohyra.
Säker hönsgård/hus som är tätt och inbrottssäkert som någon skrivit ovan, elnät/tråd är effektivt mot bla räv. Kopplas enkelt till hästhagens staket tex om man har en sådan i närheten.

Lycka till, höns är underbart :D
 
Ett något större hönshus är också bra för luftkvaliteten, höns är känsliga för framförallt hög luftfuktighet så bra ventilation är ett måste.
 
Ölandshöns är fantastiska! Jag har en genbankad flock och är supernöjd och kan varmt rekommendera dem. De är härdiga och lättskötta samtidigt som de ger bra med ägg och har bra slaktkroppar.

Jag tycker du ska titta även på de öländska dvärghönsen. De är ju mindre och ger lite mindre ägg, men de värper proportionerligt större ägg än större raser och innehåller även mer gula och därmed mindre vatten än större ägg per viktenhet. De är en av de raser som verkligen behöver fler bevarare!

Läs på så mycket du kan och hitta din favoritras. Men är det så att du fastnar för någon av våra fantastiska lantrashöns är ett väldigt gott råd att satsa direkt på genbankade höns. Man får inte blanda genbankade höns med icke-genbankade och när du väl skaffat din flock kommer du inte vilja bli av med några höns du redan har. Släng gärna iväg ett mejl till genbanksanvarig direkt.

Du kommer älska att ha höns :love:
 
Var beredd på att fyra-fem höns snart kan bli tjugo-tjugofem :angel::D

Särskilt om man kläcker fram egna kycklingar :love:
/vi som skulle bara ha några stycken.
Efter nåt år var begreppet 'några' lika med trettio stycken :cool:
 
Tack alla för era goda råd! Jag ser så mycket fram emot våren och bygget av huset! Har tittat på lite inspirationsbilder där huset ser lite ut som en lekstuga (måste självklart platsa in i resten av slottsmiljön ;)) och sedan som en bur av finmaskigt nät runt om, samt tak.
Ska bli såååå mysigt!! :D
 
Intressant tråd. Sambon och jag hoppas på att skaffa höns till nästa sommar.
Vi ska klura lite på ras, vi vill gärna ha genbanksdjur :). Lagom med ägg och bra slaktkroppar känns viktigt. Och att de inte är för små, även om vi kommer ha hönsgård så vill vi att de ska vara stora nog (som vuxna) så katten har respekt för dom.
 
Varför resonerar du så? I min värld är en snäll, äldre erfaren tupp guld värd. Kan man få tag i en sådan ska man ta honom direkt.
Fast det vet man inte alltid på förhand och normalt köper man väl enbart yngre djur. En tupp som varit lägre i rang i sin tidigare flock utan egen erfarenhet att leda och dessutom mycket större än unghönsen är inte alltid så lyckat att börja med när det är såpass få hönor dessutom.
 
Fast det vet man inte alltid på förhand och normalt köper man väl enbart yngre djur. En tupp som varit lägre i rang i sin tidigare flock utan egen erfarenhet att leda och dessutom mycket större än unghönsen är inte alltid så lyckat att börja med när det är såpass få hönor dessutom.
Sant, men man brukar ju ha sett hur han är mot hönorna och kycklingarna. Dessutom har han kommit ur den värsta slyngelperioden och har inte behov av att våldta hönorna. Det finns undantag men alltför många ungtuppar tror att de är hönornas våta dröm. En stadgad herre brukar var betydligt lugnare på den fronten.
Antagligen är det en smaksak. Båda valen har sina fördelar och nackdelar.
 
Sant, men man brukar ju ha sett hur han är mot hönorna och kycklingarna. Dessutom har han kommit ur den värsta slyngelperioden och har inte behov av att våldta hönorna. Det finns undantag men alltför många ungtuppar tror att de är hönornas våta dröm. En stadgad herre brukar var betydligt lugnare på den fronten.
Antagligen är det en smaksak. Båda valen har sina fördelar och nackdelar.
Jag tror vi egentligen menar ungefär samma :)
 
Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är väl den som är mest drivande i projektet, men jag är ju en komplett nybörjare.

Vi bor då ute på en stor hästgård på en halvö, det är långt till närmaste bilväg så jag tänker att de ska få gå ute fritt så mycket som möjligt. Jag är gärna sugen på att vara med och stödja någon lantras, men det är inte det som avgör rasen. Jag vill gärna ha sällskapliga höns, som är lätta att få tama och som är trevliga att göra med. Ägg är ju gott såklart, men det behöver möjligtvis inte vara en ras som lägger massvis med ägg.

På en gård jag jobbade på för ett par år sedan så fanns det hedemorahöns, vilka jag kärade ner mig i. Men nu har jag också läst på lite om ölandshöns (eftersom att vi bor i Kalmar). Vi vill ha en ras som i grunden är frisk och tålig mot väder. Vad kan passa oss?
Gården är från sent 1600-tal och har ett fantastiskt vackert hönshus som är byggt på en höjd runt ett träd. Det tänkte jag inreda igen, men tänkte för enkelhetens skull också bygga ett hönshus+liten inhängnad, där de kan vara på natten och när man är borta. Vad behöver jag tänka på i uppstarten? Jag tänker mig väl en tupp och kanske tre-fyra hönor. Ska man direkt gå på vuxna individer eller ska man skaffa en vuxen tupp och en vuxen höna, sedan ett par unghöns? Jag vill ju att de ska bli tama, och då tänker jag väl att det är lättare att få dem det när de är unga?

Hur mycket kostar det att underhålla en liten flock höns per månad? Med foder och allt? Försäkrar man djuren?

Många frågor blev det! :D


Jag kollade hos mattläggaren om de hade stuvbitar av golv matta. De hade jag på väggarna o på golvet hos mina hönor. Det blev lätt att hålla rent. Hade tjockt lager spån på golvet bara att sopa upp skiten på sopskyffeln varje dag.
 
Puttar upp tråden eftersom jag är i liknande hönstankar :)
Håller på och skissar på ett hönshus som ska byggas under sommaren.
Tänkte börja med en liten grupp genbankshöns, men frågan är vilken sort?
Jag velar mellan Hedemorahöna och Gammalsvensk dvärghöna.
Fördelar Hedemorahöna är att de är lätta att få tag på, bara här i Dalarna har vi flera genbanker.
Flera olika och fina färger som det dessutom blir lätt för barnen (tre och fem år) att se skillnad på.
Lite extra vinterutrustade för våra breddgrader.
De kommer härifrån.

Fördelar Gammalsvensk dvärghöna är att jag är förtjust i deras uppsyn och hållning.
Jag gillar att de är mindre.
Jag vill gärna hjälpa till att bevara en utrotningshotad lantras.

Hur tänker ni kring mitt hönsval?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 863
Senast: Acto
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 094
Senast: Liten
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp