Nybörjare!!

S

Seminassistent

Hallåhej alla dressyrfantaster!
jag har hållit på med hästar och ridit i snart 19år.
Mest travare och uppfödning. Nu har jag börjat rida min kompis totto. Men jag har ett JÄTTE problem.
Jag klarar inte av att sitta i traven. Funderar på om det har nåt med min scolios (ryggfel) att göra. Enligt läkarna har jag en nästan obefintlig svank. Tänkte om swungen inte finns i min ryggrad. Jag kan liksom inte guppa med :bump:
ser mest ut som ........jag vet inte vad.

Nån som har en ide om vad jag gör för fel..
 
Om det är travare du rider så är ju inte det lättaste att sitta ner på dem. Jag gör det inte ens på min travare än då både jag och hon inte har balansen än.
 
Om du inte redan gör det: Låt bli att sitta ner innan hästen jobbar korrekt. Den ska vara avslappad och ha börjat höja ryggen innan du belastar den, annars sitter man på skellettet. När hästen är uppvärmd ökar dessutom elastistitetn i alla leder = mindre stötigt

När hästen jobbar korrekt, släpper du stigbyglarna och lägger upp dem. Sedan travar du långsamt (långsamt jobba och inte långsamt slöa). Tunga fötter, avslappade ben. Bre ut baken över sadeln. Mjuk avslappad bakdel på dig. Fäll ut axlarna (som om någon petade dig i korsryggen med ett finger), räta på dig, var stolt över pålle.

Passa på att öva på att sitta medvetet, avslappat och korrekt när du skrittar fram. I slutet av framskrittningen kan du öva på att kontrollera hästen med din sits - stanna, styra etc

Ingen balans i tyglarna! Ta gärna ett litet lätt mantag om det behövs i början

(Hörs det mycket att jag själv jobbar med att sitta och följa med?)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 241
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 815
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp