Nybörjare!

r_freddy

Trådstartare
Hej alla!
Jag ska precis börja köra min ena häst, han är sen tidigare inkörd men det var länge sedan :)
Nu till problemet jag har köpt en bröstsele från equilex och en rockard. Men när jag satt dit alla saker i dag så var det ca 4cm på var sida om hästen där man fäster skaklarna. Problemet var när man försökte svänga så petar ena skakeln in i magen på honom och draglinan hamnar på benet :confused: Är det för tajt mellan skaklarna eller ska svängeln vara bredare :confused: Lite svårt att förklara hoppas någon kan hjälpa mig :bow:
 
Sv: Nybörjare!

det låter mest som att det är för brett mellan skaklarna(allra längst fram alltså) eller hur menar du med 4cm på var sida? som står ut från hästen eller?

om draglinorna ramlar ner på benen så kan du ta täckes remmar(sånna vid benen) och "hänga upp" draglinorna men de måste vara i en rät linje du får lixom inte bryta linjen. men bara så de inte kan ramla ner.

och så låter det som att du har satt skaklarna i ett lågt fäste alltså när man inte sätter upp skaklarna så blir det att de stör hästen i rörelserna.
 

Liknande trådar

Körning Hej! Lånar en liten rockard till mini-shettisen jag sköter om och håller på att köra in. På skaklarna där man fäster i selen är endast...
Svar
11
· Visningar
2 250
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 181
Senast: _L_
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 874
Senast: bellabus
·
M
Körning Är totalt novis på detta med körning , men har just skaffat en ponny till barnen som är inkörd, så att även jag har "nytta" av henne :)...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: mummlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp