Nybörjarfrågor - avel, hingstval, inavel

Roheryn

Trådstartare
Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt trevlig individ som har det mesta jag önskar hos en islandshäst - som upplagt för att börja med avel med andra ord! Det är i och för sig mycket som skall klaffa ekonomiskt och praktiskt för att det verkligen skall vara genomförbart, men drömma om lämpliga kombinationer med fina hingstar kan man ju alltid göra... :D

Har då lite generella nybörjarfunderingar kring val av hingst... En av dem rör inavel: Mitt stos farfar, en känd hingst som haft stort genomslag i islandshästaveln, är extremt inavlad - hans föräldrar var helsyskon! Med tanke på att denna hingst finns i många hästars stamtavlor - bör jag helt undvika hingstar som har honom i sin stam? Hur tänker man generellt vad gäller hästar och inavel - hur nära släkt är det okej att sto och hingst är? Bör man avla på individer som är så "långt ifrån" varandra som möjligt?

En annan fråga gäller ett uttalande som jag hörde en gång och som har fastnat "om du gillar en hingst så betäck ditt sto med hans pappa". Är det en generell "sanning" i avelssammanhang eller hur kan/bör man tänka där? Grejen är också den att min absoluta favorithingst nu - en riktig drömhäst - är släkt med ovan nämnda hingst (mitt stos farfar) på mödernet, men hans pappa finns också till avel i Sverige och frågan är då om det är pappan jag borde välja?
 
Ofta pratar man om summan 6 gällande linjeavel (inavel) som optimal. Då menar man att samma individ förekommer i tredje led plus tredje led, eller andra plus fjärde. Men det finns många olika åsikter i frågan. Inom en ras med helt stängd stambok skulle jag vara försiktigare än i en där nytt blod potentiellt kan tillföras, speciellt med en individ som redan finns i många stamtavlor. Och då ditt sto redan har en del inavel skulle jag också vilja vara försiktig.

Jag antar att talesättet kommer sig av att pappan kommer att vara mer beprövad än sonen. Huruvida det är rätt eller inte får man försöka bedöma utifrån fall till fall, målet med aveln är ju ändå att avkommorna ska vara minst lika bra eller helst bättre än föräldern. I ditt fall ser jag en poäng i att försöka undvika ytterligare släktskap med den hingsten, och om stoet inte har tidigare avkommor brukar man också vilja ha en mer beprövad hingst. Med det sagt så är inget skrivet i sten, bedömer du att sonen är den bästa matchningen trots detta så kan det ändå vara rätt val.
 
Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt trevlig individ som har det mesta jag önskar hos en islandshäst - som upplagt för att börja med avel med andra ord! Det är i och för sig mycket som skall klaffa ekonomiskt och praktiskt för att det verkligen skall vara genomförbart, men drömma om lämpliga kombinationer med fina hingstar kan man ju alltid göra... :D

Har då lite generella nybörjarfunderingar kring val av hingst... En av dem rör inavel: Mitt stos farfar, en känd hingst som haft stort genomslag i islandshästaveln, är extremt inavlad - hans föräldrar var helsyskon! Med tanke på att denna hingst finns i många hästars stamtavlor - bör jag helt undvika hingstar som har honom i sin stam? Hur tänker man generellt vad gäller hästar och inavel - hur nära släkt är det okej att sto och hingst är? Bör man avla på individer som är så "långt ifrån" varandra som möjligt?

En annan fråga gäller ett uttalande som jag hörde en gång och som har fastnat "om du gillar en hingst så betäck ditt sto med hans pappa". Är det en generell "sanning" i avelssammanhang eller hur kan/bör man tänka där? Grejen är också den att min absoluta favorithingst nu - en riktig drömhäst - är släkt med ovan nämnda hingst (mitt stos farfar) på mödernet, men hans pappa finns också till avel i Sverige och frågan är då om det är pappan jag borde välja?
Jag skulle undvika en hingst med Ófeigur i stammen om jag vore du. Precis som du säger är det nog med inavel ändå där.

Gällande hingsten man tycker om och dess pappa beror det ju helt på. Som ovan skrev är det ju oftast en mer beprövad hingst och det var ju den hingsten som gav hästen du tycker om. Men det finns ju ett sto som brukar vara rätt inblandad också som försvinner om du använder hingstens pappa. Så där får man ju överväga kombinationerna. Hingsten ska ju matcha stoet för att avkomman ska kunna bli bra.

Gällande inavel finns ju ett hjälpmedel i WorldFengur, om du använder dig av virtuell betäckning så får du även upp inavelsgraden.
 
Nu sysslar jag med kattavel men där säger lan att om man har en katt som har viss del inavel på 4 generationer, ska man göra en parning med 0% på 4 generationer i nästa led. Jag hade därför inte tagit en hingst som redan finns i ditt sto och som är känd för att vara inavlad.
 

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 583
Senast: Miaa
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 955
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp