Nybörjarfrågor

Sesca

Trådstartare
Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁

Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore utan skänklar, ringar istället. Det är tillåtet om jag förstår rätt?

Om jag ska rida fortare än 10 km timmen kommer jag behöva ny sadel eftersom jag behöver kunna stå i stadig fältsits i Trav. Hästen kan galopp, men det är tungt för honom, trav i samma tempo är vila. Jag tänker hopp eller allround sadel, men hur låter det? Jag har svårt att tänka mig att vi någonsin startar längre än 8 mil 4-5 är egentligen målet.

Är lite orolig för omridningar och start i början, då han gått på travet. Har ni tips på hur man får lugna starter? Kan man starta 5 minuter senare? Är 0 intresserad av att vinna, godkända kilometer och glad häst.

Tänker börja med prova på, kan man vänta sig att det är fler virrpannor där?

Finns det förresten någon ritt med extremt mycket skritt? Det skulle passa lillen med raketskritt 😁

Tack för alla tips och råd
 
Vänd dig till en förening eller ngt så kan du säkert få tips och hjälp att träna din häst också inför det.
 
Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁

Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore utan skänklar, ringar istället. Det är tillåtet om jag förstår rätt?

Om jag ska rida fortare än 10 km timmen kommer jag behöva ny sadel eftersom jag behöver kunna stå i stadig fältsits i Trav. Hästen kan galopp, men det är tungt för honom, trav i samma tempo är vila. Jag tänker hopp eller allround sadel, men hur låter det? Jag har svårt att tänka mig att vi någonsin startar längre än 8 mil 4-5 är egentligen målet.

Är lite orolig för omridningar och start i början, då han gått på travet. Har ni tips på hur man får lugna starter? Kan man starta 5 minuter senare? Är 0 intresserad av att vinna, godkända kilometer och glad häst.

Tänker börja med prova på, kan man vänta sig att det är fler virrpannor där?

Finns det förresten någon ritt med extremt mycket skritt? Det skulle passa lillen med raketskritt 😁

Tack för alla tips och råd
 
Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁

Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore utan skänklar, ringar istället. Det är tillåtet om jag förstår rätt?

Om jag ska rida fortare än 10 km timmen kommer jag behöva ny sadel eftersom jag behöver kunna stå i stadig fältsits i Trav. Hästen kan galopp, men det är tungt för honom, trav i samma tempo är vila. Jag tänker hopp eller allround sadel, men hur låter det? Jag har svårt att tänka mig att vi någonsin startar längre än 8 mil 4-5 är egentligen målet.

Är lite orolig för omridningar och start i början, då han gått på travet. Har ni tips på hur man får lugna starter? Kan man starta 5 minuter senare? Är 0 intresserad av att vinna, godkända kilometer och glad häst.

Tänker börja med prova på, kan man vänta sig att det är fler virrpannor där?

Finns det förresten någon ritt med extremt mycket skritt? Det skulle passa lillen med raketskritt 😁

Tack för alla tips och råd

Mitt tips (förutom det som skrivits tidigare) är att träna på just omridningar. Mitt sto, som jag distanstränat sen hon var åring, har lärt sig att hästar kan rida förbi i alla gångarter och försvinna i fjärran. Precis som hon också lärt sig att hon kan rida förbi en grupp hästar och försvinna iväg medan de tar det lugnare. Rider man ut ett gäng brukar det vara väldigt nyttigt för hästarna att träna på detta.

Du får själv välja vilken gångart du vill ha under en ritt, så i ditt fall kanske du ska varva skritt och trav en del?
 
Hackamore går bra. Man får starta
Inom 15 min från starten. Prova på och clear round har ofta start i små grupper.
Var i Sverige finns du?

Vi är utomlands just nu, men kommer finnas i Stockholm från september. Jag vet att vi har mycket att träna på. Jag är dressyrryttare men hästen vill gå distans. Det vi inte behöver träna på är ligamentstyrka och grundkondition på hästen.
 
Mitt tips (förutom det som skrivits tidigare) är att träna på just omridningar. Mitt sto, som jag distanstränat sen hon var åring, har lärt sig att hästar kan rida förbi i alla gångarter och försvinna i fjärran. Precis som hon också lärt sig att hon kan rida förbi en grupp hästar och försvinna iväg medan de tar det lugnare. Rider man ut ett gäng brukar det vara väldigt nyttigt för hästarna att träna på detta.

Du får själv välja vilken gångart du vill ha under en ritt, så i ditt fall kanske du ska varva skritt och trav en del?
Vi tränar för fullt sedan 2 år på omridningar. Vi pratar här om en extrem tävlingsindivid som gjort 100 starter på travet, framgångsrik just på grund av huvudet. Jag är inte säker på hur han kommer funka i en tävlingsmiljö även om det funkar hemma. Naturligtvis startar vi i prova på och sedan clear round.

Vi planerar att varva skritt och trav. Hans skritt ligger på ca 8 km i timmen. Trav kan han också gå i hur länge som helst.
 
Visst kan man starta senare än dom andra i klassen, men utefter banan är det mycket möjligt att ekipage från andra klasser kommer att rida om. Skulle nog åka på någon ren träningsritt innan eftersom de flesta (Inte alla) prova på klasser ligger i samband med tävling.
 
Visst kan man starta senare än dom andra i klassen, men utefter banan är det mycket möjligt att ekipage från andra klasser kommer att rida om. Skulle nog åka på någon ren träningsritt innan eftersom de flesta (Inte alla) prova på klasser ligger i samband med tävling.

Jag får nog göra det. Kallblodstravare kan ha lite idéer 🤣100 lopp sitter i huvudet. Rida ut i sällskap så ofta som möjligt märker jag hjälper mer och mer. Ska kontakta klubb ock se vad jag kan få för hjälp.
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp