Nybörjarövningar för att lära skänkehjälper och vikthjälper?

moiran

Trådstartare
Jag är tyvärr ingen vidare pedagog, men har hamnat i läget att jag ska lära en tolvåring hur sätes- och skänkelhjälper fungerar. Hon sitter på min ena häst som är känslig för både sätes- och skänkelhjälper, vilket gör att han gör diverse sidförflyttningar, mest åt höger, för hjälper som hon inte är medveten om att hon ens gör och som hon inte känner att hon har kontroll över. Hon går på ridskola, men skänkel och säte har tydligen inte lärts ut där än, något som jag tog för givet i början eftersom de börjat hoppa. Hur hjälper jag henne att "knäcka koden" enklast?

Blir det för svårt att lära sig på en känslig häst? Det krävs ju lite kroppskontroll att ens få honom att gå rakt fram - sitta rakt och driva lika med båda skänklarna. Å ena sidan får hon ju direkt återkoppling när hon gör rätt, å andra sidan blir hon spänd och fokuserar dåligt när hon inte känner att hon har kontroll på hästen och då är det svårt att lära sig något alls....

Har ni några tips på enkla övningar som ger aha-upplevelse? Det hjälper liksom inte att tjata om att hon ska sitta rakt och tänka på var hon har skänklarna när hon liksom inte har några referensramar om hur "rätt" ska kännas.
 
Jag brukade skritta fram på lång tygel och så få hästen att göra halt enbart med sitsen och så igång igen på rakt spår. Även vända över ridbanan eller vända upp på medellinjen enbart med sitsen fortfarande på lång tygel. Gärna mot en spegel om det finns.
 
Jag brukade skritta fram på lång tygel och så få hästen att göra halt enbart med sitsen och så igång igen på rakt spår. Även vända över ridbanan eller vända upp på medellinjen enbart med sitsen fortfarande på lång tygel. Gärna mot en spegel om det finns.
Det går ju bra om man har klart för sig hur säte och skänklar ska användas och har hyfsad kroppsuppfattning. Men om man bara har "sparka på med benen framåt och bromsa och styr med tyglarna" som de enda kända verktygen i verktygslådan så är det inte så lätt!

Jag kan ju försöka förklara hur hjälperna fungerar, men eftersom jag vet att jag inte är särskilt pedagogisk tänkte jag att det kanske fanns någon bra övning eller "tankelek" för att underlätta inlärningen och förståelsen utöver mina tafatta gestikuleringar och långrandiga förklaringar... 😁
 
Jag tror jag skulle börja med att träna på att styra utan tyglar. Helt enkelt titta dit du ska och sedan förklara steg för steg hur hon ska göra eller varför saker händer beroende på om något händer eller inte.
 
Jag tänker också rid på lång tygel. I skritt eller lugn trav. Ställ gärna ut några koner hon kan rida runt. Strunta i om hästen böjer sig korrekt i hörnen utan låt henne bara styra hästen. Kanske starta vid punkt A och rida till punkt b och stanna där i skritt. Låt henne rida runt och testa vad händer om jag t ex vrider överkroppen åt vänster?
 
Be henne stå rakt upp och ner på marken. Händerna på höfterna. Be henne sedan att gå rakt fram, åt vänster och åt höger. Hela tiden med händerna på höfterna. Be henne sedan göra samma sak uppsuttet, dvs höfterna bestämmer åt vilket håll hästen ska gå. Detta görs enklast med ledare och utan tyglar till ryttaren. Vågar hon så är att blunda väldigt effektivt för att stänga ute allt omkring och bara känna. Var noga med att poängtera att hon inte behöver överdriva rörelsen utan bara vrida på höften precis som om hon skulle svänga när hon går. Bygg sedan vidare på det. Prata om knappen i magen som är förbunden med ett snöre till ryggraden. Vid halt drar någon i snöret osv. osv. Påminn henne om hur det kändes i händerna när hon gick med dem på höfterna. Sätt händerna på höfterna även uppsuttet för att förstärka ytterligare. Be henne vara barbapappa (om hon vet vem det är) och att grejen är att bli ett med hästen, att flyta ihop med hästen. Inte ryttare och häst utan ett. Då är det oftast enklare att förstå att om hon spänner sig så spänner sig hästen.
När de här palletterna har trillat ner så finns ofta sitsen där. Medvetenheten finns där och då kan man bygga vidare.
 
Det går ju bra om man har klart för sig hur säte och skänklar ska användas och har hyfsad kroppsuppfattning. Men om man bara har "sparka på med benen framåt och bromsa och styr med tyglarna" som de enda kända verktygen i verktygslådan så är det inte så lätt!

Jag kan ju försöka förklara hur hjälperna fungerar, men eftersom jag vet att jag inte är särskilt pedagogisk tänkte jag att det kanske fanns någon bra övning eller "tankelek" för att underlätta inlärningen och förståelsen utöver mina tafatta gestikuleringar och långrandiga förklaringar... 😁

Jag hade börjat i skritt på lång tygel för att låta ryttaren känna och inse hur lätt hästen svänger/vänder genom att ryttaren bara tittar åt rätt håll /vrider om bäckenet.

Även massor med övergångar - start och stopp för sitsen - utan tygeln.

Du kan ju lägga upp markbommar över medellinjen tex och använda de som markörer för serpentinbågar.
Bommar/Hinderstöd /koner kan du sedan använda i hur mycket mer ”avancerade” mönster som helst - tex slalom för enbart vikthhälperna osv.
 
Be henne stå rakt upp och ner på marken. Händerna på höfterna. Be henne sedan att gå rakt fram, åt vänster och åt höger. Hela tiden med händerna på höfterna. Be henne sedan göra samma sak uppsuttet, dvs höfterna bestämmer åt vilket håll hästen ska gå. Detta görs enklast med ledare och utan tyglar till ryttaren. Vågar hon så är att blunda väldigt effektivt för att stänga ute allt omkring och bara känna. Var noga med att poängtera att hon inte behöver överdriva rörelsen utan bara vrida på höften precis som om hon skulle svänga när hon går. Bygg sedan vidare på det. Prata om knappen i magen som är förbunden med ett snöre till ryggraden. Vid halt drar någon i snöret osv. osv. Påminn henne om hur det kändes i händerna när hon gick med dem på höfterna. Sätt händerna på höfterna även uppsuttet för att förstärka ytterligare. Be henne vara barbapappa (om hon vet vem det är) och att grejen är att bli ett med hästen, att flyta ihop med hästen. Inte ryttare och häst utan ett. Då är det oftast enklare att förstå att om hon spänner sig så spänner sig hästen.
När de här palletterna har trillat ner så finns ofta sitsen där. Medvetenheten finns där och då kan man bygga vidare.
Kanon, det där hjälper mig att förklara och är enkelt att referera till när hon väl sitter på hästryggen, tack!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 550
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 204
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp