Nybygge av ridcenter i Borlänge blir inte av

Möjligen besvaras min fundering i reportaget som jag inte haft möjlighet att lyssna på, men spontant känns det underligt att besluta om en investering innan man har kännedom om kostnaden.
 
Möjligen besvaras min fundering i reportaget som jag inte haft möjlighet att lyssna på, men spontant känns det underligt att besluta om en investering innan man har kännedom om kostnaden.
Inte underligt alls. Händer hela tiden, framförallt i högkonjunktur (som det fortfarande nog är inom byggbranschen). Hur bra kostnadsberäkningar man än har gjort kan det vara så att ingen eller inte tillräckligt många entreprenörer är intresserade till "rätt" pris. Då kan anbud lämnas in med tanken "det här har vi egentligen inte tid med men om vi får lite extra betalt så kan vi stuva om/arbeta övertid". Ibland kan det räcka att man frågar på nytt ett halvår senare. Men visst kan man ha räknat fel också - speciellt om det inte handlar om "dussinbyggen". Händer också.
 
Inte underligt alls. Händer hela tiden, framförallt i högkonjunktur (som det fortfarande nog är inom byggbranschen). Hur bra kostnadsberäkningar man än har gjort kan det vara så att ingen eller inte tillräckligt många entreprenörer är intresserade till "rätt" pris. Då kan anbud lämnas in med tanken "det här har vi egentligen inte tid med men om vi får lite extra betalt så kan vi stuva om/arbeta övertid". Ibland kan det räcka att man frågar på nytt ett halvår senare. Men visst kan man ha räknat fel också - speciellt om det inte handlar om "dussinbyggen". Händer också.
Just nu kan det också vara begränsningar i att ta in entreprenörer/arbetskraft från andra länder p g a Corona. Hela den svenska byggmarknade bygger på utländsk arbetskraft, främst från syd- och östeuropa. Flera utländska entreprenörer som brukar vara verksamma i Sverige har kanske inte heller lämnat anbud i den omfattning som är normalt, vilket förstås också påverkar kostnadsbilden.
 
Just nu kan det också vara begränsningar i att ta in entreprenörer/arbetskraft från andra länder p g a Corona. Hela den svenska byggmarknade bygger på utländsk arbetskraft, främst från syd- och östeuropa. Flera utländska entreprenörer som brukar vara verksamma i Sverige har kanske inte heller lämnat anbud i den omfattning som är normalt, vilket förstås också påverkar kostnadsbilden.
Har man följt tjafset och alla vändor om hästsporten i Borlänge kan vi konstatera att det är politikers fel och har ingenting att göra med corona eller byggentreprenörer. Det har diskuterats och lovats och tjafsats sedan 2011, kommunen har lovat att komma med lösningar och har även tagit sådana beslut, så det är riktigt tragiskt att de vänder så här nu. Anläggningen de pratar om i artikeln, i Lerbäcken, är väl troligen den anläggning som gjorde att behovet av en ny ridanläggning i Borlänge behövdes från första början, som kommunen en gång vänt ryggen till, redan under tiden jag var aktiv på den ridskola som bedrevs där då, för 30 år sedan... Jag tycker ärligt talat att det är tragiskt att de inte kan bygga den anläggning som de faktiskt tagit beslut om, eftersom kommunen både byggt om, byggt upp och rustat upp flera andra idrottsarenor för många miljoner under dessa tio år. Jag bor inte i kommunen, men kan dock se att en anläggning som var tänkt ute i Romme med närhet till travet hade gynnat hästintresset i Dalarna i allmänhet och kommunen och många av dess hästintresserade i synnerhet. Men som vanligt, kvinnors intressen ska helst inte kosta något. Jag tycker det är oerhört tragiskt ärligt talat.
 
Undrar hur många fotbollsplaner man valt att stoppa av samma anledning. Och framför allt hur många man valt att stoppa trots att behovet verkligen funnits. Känns lite som att de idrotter som inte handlar om att sparka boll, blir lite mindre viktiga att kämpa för?

Mvh fördomsfull MissFideli
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridklubben har i över 15 år haft problem med att det läckt in vatten från taket på ridhuset, men kommunen har inte åtgärdat problemet...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare som tävlat på toppnivå och vunnit guld i OS stängs nu av på fyra år. Det har FEI beslutat.
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Är det ok att flytta gamla hästar till ett nytt hem? Eller är det istället bättre att låta dem somna in? Det är en fråga som flera...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En nybyggd ridanläggning för nästan 80 miljoner kronor skulle ge Nyköping den ridskola som så många ville ha. Men ett år efter...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp