Nybyggt stall, nya hästar - avmaskning?

Tillis

Trådstartare
Det vimlar av avmaskningsfrågor på detta forum, men även jag är i behov av att ställa en fråga i just detta ämne… Så snälla Magdalena och andra avmaskningskunniga, hoppas ni orkar ge mig ett svar! :bow:

Så här är det:
Vi är ett gäng hästägare som ska flytta till ett helt nybyggt stall :d. Det rör sig om 8 hästar som i dagsläget står i ett par olika stall.
Flytten beräknas ske den 1 april nästa år. Hur gör vi då med avmaskningen? :confused:

I nya stallet kommer det bli två vinterhagar och en stor sommarhage. Eftersom vi flyttar strax innan det är dags för sommarbete, kommer hästarna troligtvis att släppas först i vinterhagarna i en månad eller så innan de släpps in i sommarhagen.
Inga av hagarna har tidigare använts som hästhagar så de är ju i dagsläget fria från parasiter (antar jag). Med andra ord vore det ju himla skönt om man kunde hålla dem så fria som möjligt även i fortsättningen.
Kan man ge dubbel dos Banminth redan i slutet av mars? Min tanke är då att man kanske kunde ge alla hästar detta några dagar innan de flyttas till nya stallet, men det kanske är för tidigt?
Ska man istället kanske avmaska alla ”på plats” när de går i vinterhagarna, och därefter följa intervallerna hela sommaren. Och sedan ta träckprov till hösten?

Tankarna snurrar... :crazy: Så alla tips och rekommendationer är välkomna för att hjälpa oss komma fram till en bra lösning!

/Tillis :banana:
 
Det bästa är att alla hästar som kommer till stallet helt rena. Eftersom hagarna är "rena" kan du börja i vinterhagen och sedan gå över till sommarhagen utan avmaskning emellan. Sedan är det ju bara att följa de vanliga intervallerna.
 
Perfekt läge att hålla hagarna rena!

Alla hästar avmaskade när de kommer MED SAMMA MEDEL!! Bestäm ett datum, t.ex 3 dar innan hästen flyttar in (om alla flyttar in samma dag). Sen följer ni medlets intervall och nästa år tar ni träckprov och kollar om ni behöver avmaska alls!
 
Ok, då har jag tänkt rätt då... :)
Men kan vi köra dubbel dos Banminth redan i mars? Tänkte att det kanske kunde vara bra att göra det med tanke på bandmasken, och sedan följa upp med enkel dos var fjärde vecka fram till hösten (och flytten till vinterhagarna).

Om någon häst skulle flytta in senare - kan man då göra likadant med den? Att den är avmaskad innan den kommer (med samma medel) och sen bara följa samma schema/intervaller som resten av gänget?

Mvh Tillis
 
Det blir ju slutet av mars om ni flyttar in 1 april, perfekt! Och du tänker rätt när det gäller nya hästar också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp