Nyckel till tävlingsskåp - kopia

spinxx

Trådstartare
Jag har i tre månaders tid försökt att hitta en lösning för hur jag skall kunna låsa mitt tävlingsskåp som saknar nycklar.

Jag har i första hand försökt att hitta en låscylinder i rätt mått. Utan resultat.

Nu hade jag turen att hitta en nyckel som passar! Och som jag fått låna för att kopiera upp. Men då är problemet att varken låssmeder eller nyckelbutiker har det nyckelämne som behövs för att göra en kopia.

Vad gör man?
Har mailat de som sålt skåpet i Sverige. (Säljs ej längre) men jag har inte fått svar.
Bifogar bild på skåpet.
 

Bifogade filer

  • CC3AA717-7996-4C08-ABFF-7BAE369C86CF.jpeg
    CC3AA717-7996-4C08-ABFF-7BAE369C86CF.jpeg
    17,6 KB · Visningar: 87
Även jag har gjort så att jag satt fast sådana beslag med öglor på skåpet så jag kan låsa med hänglås.
Faktiskt smidigare än originallåset då jag har hänglås med sifferkombination. Då kan de som behöver komma in i skåpet utan att behöva ha nyckeln, tex min sambo eller om jag har min kompis med som ”hästskötare”.
 
@Kristall10 @LECH

Tack, men jag är bara intresserad av kloningslösningar för nyckel.
Kan inte acceptera att det inte skall gå att göra en kopia av en nyckel bara pga att det saknas nyckelämne.
Det måste isåfall gå att göra av avgjutning på något sätt.
 
Hej, mitt tips är att montera loss låscylindern och mäta diametern på låskolven. Det finns nya lås att köpa hos bl.annat Biltema o Jula eller hos en bättre låsfirma på orten där du bor. Jag gjorde så när jag fick ett sadelskåp av bekanta då dottern hade både slutat med hästar och tappat bort nycklarna. Lycka till !
 
@Kristall10 @LECH

Tack, men jag är bara intresserad av kloningslösningar för nyckel.
Kan inte acceptera att det inte skall gå att göra en kopia av en nyckel bara pga att det saknas nyckelämne.
Det måste isåfall gå att göra av avgjutning på något sätt.

Det går ju att ordna, men det kan vara så att låssmed är enda lösningen och då blir det dyrt jämfört med att sätta på beslag.
 
spinxx@

De cylinderlås jag hittade med en enkel sökning på nätet kostar mellan 25-80:- hos vanligt förekommande butiker. Lokala låssmeden tar säkert ett högre pris, men det är ju ett val du gör för att få mera hjälp eller om du kan fixa problemet på egen hand.
 
spinxx@

De cylinderlås jag hittade med en enkel sökning på nätet kostar mellan 25-80:- hos vanligt förekommande butiker. Lokala låssmeden tar säkert ett högre pris, men det är ju ett val du gör för att få mera hjälp eller om du kan fixa problemet på egen hand.

Jag har inte lyckats hitta cylinderlås i rätt mått. Men har nu tagit hjälp av en vänlig låssmed som skall försöka hitta en cylinder som kan passa.
 
Jag hade ändå satsat på att sätta dit ett hänglås då de låsen som sitter på inte är så bra. Det går rätt enkelt att rycka upp en låst dörr med lite milt våld. Det är inte så snyggt men betydligt säkrare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 558
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 455
Senast: spinxx
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 472
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp