Nyckelskåp

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Vi har en ohygglig mängd nycklar just nu, det sitter lås överallt på vår gård och alla har olika lås och vi måste försöka hålla ordning på alla nycklar. I dagsläget har vi ett grönt fult nyckelskåp men när jag googlar hittar jag bara ännu fulare. :rofl: Hur håller ni ordning på alla nycklar? Nyckelskåp eller någon annan smart lösning? Det är många gamla stora nycklar som ska hållas ordning på! ;)
 
Nu har jag inga mängder men jag har hängt på små magneter i varje knippa och trycker vanemässigt fast dem på insidan av ytterdörren när jag kommer in. Inte den snyggaste lösningen men enkelt och funktionellt.
 
Jag har inte själv, men har haft på tidigare jobb - ett omgjord whiteboardskåp med dörrar som satt på en vägg. I stället för whiteboard hade vi en fin bakgrundsbild, typ fototapet på en skiva (plyfa??). I skivan var fastskruvat ett antal krokar. På vänster sida stod området den raden av krokar hörde till, ovanför kroken stod nummer för just den nyckeln, t ex Abisko 2. På insidan av tavlan satt ett dokument med alla områden + nummer och en förklarande text till var nyckeln gick. Abisko 2 var ett konferensrum i en viss byggnad.
Översiktligt och enkelt att göra rätt. Enkelt att stänga dörrarna och slippa se nycklarna när de inte behövdes. Och skåpet kan ju vara mindre än ett omgjort whiteboardskåp, beroende på hur många nycklar det är :)
Kan också göras låsbart vid behov.
 
@Snurrfian ett tips är att leta begagnat, både i Sverige och utomlands. Det finns jättemånga snygga nyckelskåp från förr i tiden när de verkligen hade behov av ett både stort nyckelskåp och dessutom gjorde de i riktigt bra material, inte sällan handgjorda av en snickare. Leta t.ex. på auktionssidor både i Sverige och utomlands och etsy.com m.m.
 
@Snurrfian ett tips är att leta begagnat, både i Sverige och utomlands. Det finns jättemånga snygga nyckelskåp från förr i tiden när de verkligen hade behov av ett både stort nyckelskåp och dessutom gjorde de i riktigt bra material, inte sällan handgjorda av en snickare. Leta t.ex. på auktionssidor både i Sverige och utomlands och etsy.com m.m.
Ja, jag har även försökt hitta varianter att tillverka själv, men just nu behöver jag inte mer projekt. 🙈😂 Så jag får fortsätta att hålla utkik, och fundera på bra ställen att gömma undan nycklarna annars i sitt fula skåp. ;)
 
Ja, jag har även försökt hitta varianter att tillverka själv, men just nu behöver jag inte mer projekt. 🙈😂 Så jag får fortsätta att hålla utkik, och fundera på bra ställen att gömma undan nycklarna annars i sitt fula skåp. ;)
Be Ville gräva ett hål i hundgården och stoppa ner skåpet där? Tadaaa, osynligt! :D


Mer seriöst: Vi har en skål i hallen, i garderoben, där vi lägger alla nycklar. Det blir ganska många, men inte direkt några jättar. Skålen har en bered botten så att nycklarna kan ligga "utspridda". Där hamnar även hårtofsar och lite annat bra att ha :p
I sommarhuset har vi en rad krokar på väggen i köket. Där hänger det sammanlagt fyra stora nyckelknipor med stora, gamla nycklar permanent. Plus olika tillfälliga nyckelknipor beroende på vilka som är där just då. Detta är dock inte någon diskret lösning ;)
 
Be Ville gräva ett hål i hundgården och stoppa ner skåpet där? Tadaaa, osynligt! :D


Mer seriöst: Vi har en skål i hallen, i garderoben, där vi lägger alla nycklar. Det blir ganska många, men inte direkt några jättar. Skålen har en bered botten så att nycklarna kan ligga "utspridda". Där hamnar även hårtofsar och lite annat bra att ha :p
I sommarhuset har vi en rad krokar på väggen i köket. Där hänger det sammanlagt fyra stora nyckelknipor med stora, gamla nycklar permanent. Plus olika tillfälliga nyckelknipor beroende på vilka som är där just då. Detta är dock inte någon diskret lösning ;)
🙈 jag är allergisk mot skålar, de ger mig regelbundna utbrott när det samlas onödigt skräp i dem. 😂 Här är det nycklar för innedörrar, olika nycklar för de två ytterdörrar eller tre om man räknar källarens dörr också, olika hänglås, nycklar till olika uthus osv. Så jag vill ha ordning och reda! ;) Dessutom fick vi med en påse med blandade nycklar som den tidigare ägaren inte visste var de gick.🤪😂 Sonens projekt för i sommar är att försöka ta reda på om de behövs eller om vi kan slänga några. 👍🏻😁
 
Vi har en ohygglig mängd nycklar just nu, det sitter lås överallt på vår gård och alla har olika lås och vi måste försöka hålla ordning på alla nycklar. I dagsläget har vi ett grönt fult nyckelskåp men när jag googlar hittar jag bara ännu fulare. :rofl: Hur håller ni ordning på alla nycklar? Nyckelskåp eller någon annan smart lösning? Det är många gamla stora nycklar som ska hållas ordning på! ;)
Ännu fulare? Du ger mig en utmaning :d:D
nyckelsk%C3%A5p-vit-svart-different-design.webp

Jag tyckte inte att denna var så jätteful. Men det beror kanske på hur många nycklar det är :D På samma hemsida så finns andra nyckelskåp också.
7392248430446_a_en_r458.jpg

Eller denna?
nyckelskp_i_tr-48479593-67360834-frntl.jpg

Den här är rätt snygg också.
stort_nyckelskp_med_hst-53723826-87776868-frntl.jpg

Den här ska vara stor :up: Jag gillar personligen stilen! Finns lite mindre med älg eller häst.
41360-24f.jpg

I denna finns nio krokar.

Men dessa är ju lite i min smak, du kanske har en helt annan smak :p

Edit: Gillar du någon av dessa som är i trä men har lite för lite krokar så kan man ju köpa några extra och spika i några extra på insidan med små spikar.
 
Men isåfall skulle man kunna köpa väggskåp tex denna:
vidaxl_vggskp_badrum_massiv_tervunnen_furu_42x23x70_cm-46457354-59197993-frntl.jpg
vidaxl_vggskp_badrum_massiv_tervunnen_furu_42x23x70_cm-46457354-59197993-xtra3.jpg

Och spika i spikar eller krokar för hur mycket man vill, denna är 42x23x70 cm så det borde inte finnas brist på utrymme :D Ev reglar längs raderna man vill ha spikarna/krokarna på så att bakre väggen orkar hålla upp dem. Men denna ska vara i massiv furu.
 
Den här gillade jag! Frågan är hur stort det är? :D Men ja det här är rätt stil för mig! ;)
Då kan man ju snickra upp en liten regel om det behövs, och iallafall spika upp spikar eller krokar - så många man behöver. Resten blir ju förvaringsutrymme.
Men ja, man bör ha utrymme för skåpet :p Den är 49x22x59 cm.
 
Då kan man ju snickra upp en liten regel om det behövs, och iallafall spika upp spikar eller krokar - så många man behöver. Resten blir ju förvaringsutrymme.
Men ja, man bör ha utrymme för skåpet :p Den är 49x22x59 cm.
Men man skulle kunna bygga ett liknande själv. 😇🙈
 
Ja, jag har även försökt hitta varianter att tillverka själv, men just nu behöver jag inte mer projekt. 🙈😂 Så jag får fortsätta att hålla utkik, och fundera på bra ställen att gömma undan nycklarna annars i sitt fula skåp. ;)
Jag gjorde en enkel variant. Hittade en fin låda med lock. Skruvade fast lite krokar inuti den. För alla nyckelskåp jag hittade var så förbaskat fula :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 411
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 288
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp