Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Alexandra_W

Trådstartare
Satt och kollade igenom Flyinges alla hingstar, och blev lite fundersam varför det inte står halvsju om Laptops exteriör, det inte finns någon exteriörbild (har lyckats hitta en extbild på en utländsk sida på honom och där ser han inte kul ut, men skitskum vinkel och tja, ingen bra bild misstänker jag..eller så är det det det är och då blir jag rädd..)

I alla fall, någon som vet hur Laptops exteriör egentligen är? Blev nyfiken just eftersom den lös med sin frånvaro både beskrivet och på bild. Samtidigt så har han ju gett en hel del bra avkommor i Tyskland, inkl godkända sönder, gjorde ju ett väldigt bra 100 dagarsprov i både hopp- och dressyr etc.

/Alexandra - utan bredband så kan tyvärr inte se filmerna på honom =/
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Det är säkert för att Laptop inte visades på årets bruksprov och alltså inte blivit bedömd av premieringsnämnden.
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Fast då kunde de väl tagit upp vad den tyska nämden tyckte? :confused:
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Jamen det borde ju finnas andra exteriörbilder på honom? Han är ju inte en 'yngling', Celle borde ju ha bilder etc? Och varför är inte exteriören beskriven iaf? Okej att de inte kan citera premieringsnämndens utlåtande iom att det inte finns pga att han inte visades, men han måste väl vara bedömd i Tyskland t ex? (Kan tyvärr inte tyska så inte kollat tyska sidor)

Nu är jag ju grymt nyfniken ju, för det verkar vara en väldigt komplett LITEN hingst annars =)
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Vist kunde dom gjort det. Har inte kollat sidan själv.
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Nejdå, jag ångrar det inte. Men eftersom två av de personer jag lyssnar mest på ang avel tycker att jag ska byta hingst om hon inte tar sig (och dessutom båda två rekommenderat Richfield då) så satt jag och kollade på Richfield, och sen kollade jag ALLA hingstarna, och blev då fundersam varför det var så 'tyst' om Laptops exteriör. På pappret är han ju annars en väldigt bra kandidat, liten och komplett (dvs både hopp & dressyr).

Men jag hoppas skrället tar sig med Akribori (skulle du till Gurresta idag btw? Lillfian är kvar där nämligen om du ville se henne), och jag är INTE helt övertygad om ATT jag kommer att byta om hon inte tar sig med Akribori den här brunsten heller, med tanke på Akriboris superfertilitet så vet jag inte hur jädra smart det är att byta om hon inte tar sig på första med HONOM liksom..

Men det där ser man när det ev är aktuellt. Men jag ska fan ha minst två alternativ till Akribori i bagaget har jag bestämt. Det var INTE roligt att få panikbyta och drabbas av totalt hjärnstillestånd ;) Så det skadar ju inte att kolla :angel:

Men bara den inte blir för stor så tror jag det blir bra med en Akribori x Kelebebis, det är eg bara storleken som inte känns helt bra. Så inte minsta missnöjd. Men soms agt, om hon inte tar sig nu i första med honom så ska det vara genomtänkt om det blir han jag lägger på igen iaf :devil:
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Det som står som kan härledas till exteriör och/eller bedömning är:

"Resultat från bruksprovet
(100 dagar) på Adelheidsdorf 1995:
Totalindex 138,92 (1/43)
Dressyrindex 139,88 (2)
Hoppindex 130,73 (3)"

".. han vann sitt 100-dagars prov överlägset. För sin enastående galopp belönades han med högsta betyg."

"Laptop är en mycket talangfull, ädel, hopphärstammad hingst med god ridbarhet, ett synnerligen gott temperament och stor arbetsvilja. Han är en komplett hingst, som förärver sig positivt i alla discipliner."

Som sagt, inte ett ljud eller en siffra om exteriören mer än att han är ädel. Och om gångarterna bara att han fick högsta betyd för galoppen.

Sen står det om stammen, prestationer, att han har sex godkända söner osv osv.

Kollat på videon i superlägsta kvalitet nu och det var en massa blurr så svårt se exakt. Men nog är han ädel och nätt allt. Ska se om jag typ kan städa en evighet eller något och se om modemet vill ta hem den med högsta upplösning, tar väl bara nåt år eller så :angel:
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Han är kanske inte bedömd enligt samma skala som den svenska?
Därför kan man inte översätta de utländska bedömningarna.
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Mm, så kan det ju vara. Fast skulle ju ändå vilja se tyyska siffror än inga siffror iofs.

Sen, vad tyskarna ansåg om exteriören i ord, det borde väl ändå gå att översätta?

Har mailat Flyinge och frågat nu iaf.. Men som sagt, tycker det är knepigt att det inte finns någon exteriörbild och ingen exteriörbeskrivning ens? (och vid det här laget borde väl Flyinge kunnat ta en egen exteriörbild? Okej att de inte kunde det när han nyss kommit, han mådde ju inte bra där efter branden sa ryktena, och han ströks ju från bruksprovet. Men nu borde han ju ha repat sig alldeles oavsett så de kan ställa upp honom och ta en bild?

Knepigt hursom.. För i övrigt verkar inte finnas mycket att anmärka på alls?
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

laptop.jpg


Är det denna bild du hittat??

Jag tycker nog att exteriören är trevlig. tror att han är rätt så ung på denna bild.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Hästar som är med vid brand kan få bestående lungskador och många hästar blir dessutom väldigt nedstämda. Laptop var sist ut ur branden och det kan ta lång tid att repa sig speciellt för en äldre häst som inte är i tävlingskondition
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Nej, var inte den bilden jag hade hittat! Han ser ju betydligt bättre ut på den bilden du la in, men även på den där bilden så tycker jag att allmänna omdömet från mig blir 'trist', men den är tagen i sned vinkel och han tittar inte rakt fram. Skulle gärna se en exteriörbild helt från sidan (hans syns från sidan i sin video, men iom att jag kollade på pissig upplösning så blev det ju bara blurr). Det jag ffa vill se 'ordentligt' är halsen, jag gillar inte alls halsen på den bilden du länkade till, men det jag tror jag ser genom blurret :angel: på videon så är det betydligt trevligare hals (däremot ser han i blurret karpryggig ut så hmm, jag vet inte hur mycket man ska försöka säga något om det där blurret..)

Tack för videolänken, men inte så stor nytta av den tyvärr, sitter på snigelmodem =/ Har kollat på videon på Flyinges sida (som är samma video som finns på någon tysk sida med massa hingstvideor, kanske är samma video i länken du visade med?). Har ägnat 45 minuter åt att långsamt försöka ladda ner den videon i hög upplösning, 37% buffrat *sucka* Mitt modem kommer göra en säkerhetsnedkoppling om 32 minuter, så gissa om det är kört att hinna få hem filmen? *sucka*

Och jo, vet att de kan bli riktigt dåliga av rökförgiftning. Men han är ju tillräckligt kry för att hoppa på bocken, och då lär han ju iaf kunna presentera en uppställd bild, han kan ju inte vara jättedålig och i uruselt skick liksom?
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Skulle inte betäcka Quite Easy ston med Laptop,tror att det blir för gracilt.Har för mig att Laptop inte höll riktigt för vidare tävling,men är säkert en bra avelshingst till rätt ston

barb
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Var kom QE in, eller var det bara en allmän reflektion sådär? *lite förvirrad*

Som sagt, det som förvånar mig är ju att det inte finns exteriörbild/beskrivning, även om han inte höll för tävling t ex så är ju exteriören densamma.. Och det bord eju inte vara något 'stort fel' på exteriören iom att han ändå nedärvt sig väl? Skumt hursom.

Nåja, vi får se vad FLyinge svarar..
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

ASVH har ju gjort en interimistiks besiktning i vår av Laptop innan han fick tillstånd att bertäcka. Så ett extriört omdöme finns.Däremot sätts inga poäng pga hans ålder. Vore intressant att få läsa det.
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Alexandra_W skrev:
Mm, så kan det ju vara. Fast skulle ju ändå vilja se tyyska siffror än inga siffror iofs.

Sen, vad tyskarna ansåg om exteriören i ord, det borde väl ändå gå att översätta?

Har mailat Flyinge och frågat nu iaf.. Men som sagt, tycker det är knepigt att det inte finns någon exteriörbild och ingen exteriörbeskrivning ens? (och vid det här laget borde väl Flyinge kunnat ta en egen exteriörbild? Okej att de inte kunde det när han nyss kommit, han mådde ju inte bra där efter branden sa ryktena, och han ströks ju från bruksprovet. Men nu borde han ju ha repat sig alldeles oavsett så de kan ställa upp honom och ta en bild?

Knepigt hursom.. För i övrigt verkar inte finnas mycket att anmärka på alls?

kan säga att ta en egen exterör bild är inte att tala om. Han är fortfarande medtagen och väldigt smal ( såg honom i helgen). Verkar dock pigg och glad ute i sin hage så han lider nog inte utan har bara svårt att lägga på sig. Verkar som en mucket trevlig individ..
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

KickiH skrev:
ASVH har ju gjort en interimistiks besiktning i vår av Laptop innan han fick tillstånd att bertäcka. Så ett extriört omdöme finns.Däremot sätts inga poäng pga hans ålder. Vore intressant att få läsa det.

Detta omdöme stod i Ridsport för några nummer sedan. Tyvärr har jag inte kvar min, men någon annan har kanske kvar sin och kan referera vad där stod. Har för mig att där stod en hel del positivt. Själv har jag sett Laptop i boxen i Flyinge och tyckte han var en ädel och snygg hingst och inte hade någon avvikande "detalj". Däremot var han lite tunn, men antar att det berodde på sviterna efter branden. Har pratat med flera som äger eller rider Laptop avkommor och de har bara positvt att säga om dem. Bra temperament, bra gång, bra hopp, bra exteriör och framförallt har de berömt ridbarheten hos dem.
 
Sv: Nyfiken fråga ang hingsten Laptop..

Okej, det förklarar ju att de inte tar en egen exteriörbild, om han är i underhull.

Men som någon skrev, vore intressant att läsa utlåtandet från bedömningen. Får rota i ridsportshögen (som jag städade undan idag *sucka*) och se om jag har numret där det stod. Annars får någon annan gärna klistra in?
 

Liknande trådar

Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 898
Senast: superstar
·
C
Avel Hittade alla hittills godkända spermaimporter ( halvblodsaveln ) idag. Kursiverat är kopierat från tidningen Ridsports hemsida och...
Svar
3
· Visningar
999
Senast: Donauschwalbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp