Nyfiken på hur ni sover...

bettysmatte

Trådstartare
Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl 22 och kliver upp 5:30. Igår sov jag 6 timmar och 23 minuter, säger min klocka. Femtio procent var lätt sömn, 20% djup sömn, 19% REM-sömn och jag var vaken 11% av tiden. Alla nätter där jag spenderar mer tid i djup sömn än vaken är BRA nätter för mig... ;) Hur sover ni??
 
Lägger mig allt mellan 20-22, stiger upp 04.15 om jag inte tar lite sovmorgon 😅
Sover rätt kasst för tillfället tyvärr.
Screenshot_20231130_194744_Connect.jpg
 
Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl 22 och kliver upp 5:30. Igår sov jag 6 timmar och 23 minuter, säger min klocka. Femtio procent var lätt sömn, 20% djup sömn, 19% REM-sömn och jag var vaken 11% av tiden. Alla nätter där jag spenderar mer tid i djup sömn än vaken är BRA nätter för mig... ;) Hur sover ni??
Sover 8-8,5 timme och är alltid helt utvilad när det är dags att vakna 06.30-07.00.

Fuskar dock med att sova med CPAP-maskin som gör att jag somnar direkt och sover bra hela natten utan andra undantag än när man är rejält sjuk. Den mäter inte sömntyp men övervakar tid och andning. (Sjuk som jag också nästan slutat vara alls efter att det blev ordning på sömnen.)

(Utan CPAP-maskin var det 80 andningsuppehåll per timme och ingen djupsömn alls på flera år.)
 
Jag är kvällspigg och morgontrött. När jag får ha min egen dygnsrytm somnar jag vid 1 och vaknar vid 9, då är jag utvilad och mår toppen.
Nu ser dessvärre inte världen ut så så jag försöker somna före midnatt och klockan ringer 6:45 om jag jobbar på kontoret och en timme senare om jag jobbar hemifrån. För mig betyder det mest om jag lyckas sova hela nätterna utan att vakna. Jag har haft stora problem med att jag vaknar flera gånger om natten och springer upp och äter. Nu har jag lyckats låta bli det i drygt två månader och både måendet och vikten har påverkats i positiv riktning.
 
Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl 22 och kliver upp 5:30. Igår sov jag 6 timmar och 23 minuter, säger min klocka. Femtio procent var lätt sömn, 20% djup sömn, 19% REM-sömn och jag var vaken 11% av tiden. Alla nätter där jag spenderar mer tid i djup sömn än vaken är BRA nätter för mig... ;) Hur sover ni??
Variation förnöjer säger min sömn. Natten till idag blev sådär. Snittet i år ligger på ca 6,5 h vilket är tillräckligt för mig, men jag vill gärna ha ca 40 min djupsömn för att vara helt utvilad.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231130_205834_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20231130_205834_Samsung Health.jpg
    58,5 KB · Visningar: 49
Mäter med samsung health och en gammal smartklocka. Har flera uppvak, pga barn, toabesök, katter mm och en ganska dålig sömnkvalitet pga sjukdom. Har många nätter 0 min djupsömn tyvärr, men bristen på djupsömn är inte lika förödande som hackig sömn, enligt mig.
 
Frustrerad med väldigt liten människa på mig ca 3-4 h per natt. Nej men skämt åsido, det är alldeles för deprimerande att ha klockan på mig just nu. Jag minns dock att jag hade väldigt lite djupsömn på den tiden då jag faktiskt sov på nätterna, enligt klockan, men har också hört att man ska ta det med en nypa salt då de flesta sportklockor har svårt att mäta en sådan sak.
 
Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl 22 och kliver upp 5:30. Igår sov jag 6 timmar och 23 minuter, säger min klocka. Femtio procent var lätt sömn, 20% djup sömn, 19% REM-sömn och jag var vaken 11% av tiden. Alla nätter där jag spenderar mer tid i djup sömn än vaken är BRA nätter för mig... ;) Hur sover ni??
Jag brukar sova mellan 22-06 :), och någon timma mitt på dagen om jag hinner.
 
Sover väldigt olika. Både gällande antal timmar och kvalite.😅 Enligt min Fitbit app så var en "bra" natt:
Vaken: 10%
REM: 22%
Lätt: 50%
Djup: 18%

En sämre:
Vaken: 13%
REM: 13%
Lätt: 64%
Djup: 10%

Snittet under november:
Vaken: 13%
REM: 21%
Lätt: 52%
Djup: 14%
 
Jag brukar sova mellan 5-7 timmar. Går och lägger mig mellan 22-01 och går upp 05.40. Upplever ofta att jag sover ytligt och inte känner mig utvilad när jag vaknar, men enligt klockan har jag normalspann på djupsömn i alla fall. Däremot för mycket REM-sömn överlag. Somnar snabbt alltid, inom en kvart.

Sedermera är min telefon och jag oense om antalet tupplurer jag tar. Min telefon registrerar flera i veckan, men jag fattar inte vad den reagerar på, för jag tar då inga tupplurer alls. Det känns ju lagom pålitligt :p

CC43EAE8-C186-4663-B207-196510A007C3.png
 
Är det med klocka ni registrerar sömnen? Och då att ni sover med klockan på armen? Hur har ni vant er med det? Jag har jättesvårt att sova med en klocka eller liknande på armen. Tycker att den kläms och stör.

Vad har ni för klockor?
 
Är det med klocka ni registrerar sömnen? Och då att ni sover med klockan på armen? Hur har ni vant er med det? Jag har jättesvårt att sova med en klocka eller liknande på armen. Tycker att den kläms och stör.

Vad har ni för klockor?
Jag har en Garmin vivosmart som är väldigt smal och smidig. Hade svårt att vänja mig och bytte arm för den när jag sov, och då gick det av någon anledning att somna bättre.
 
Är det med klocka ni registrerar sömnen? Och då att ni sover med klockan på armen? Hur har ni vant er med det? Jag har jättesvårt att sova med en klocka eller liknande på armen. Tycker att den kläms och stör.

Vad har ni för klockor?
Jag tycker sällan det stör. Det som stör mest är när jag behöver ha tjock tröja nu pga kallt, vinterjacka och handledsvärmare/vantar, det blir för mycket lager på lager just där klockan sitter. Men på natten störs det inte.

Använder fitbit charge 5.
 
Är det med klocka ni registrerar sömnen? Och då att ni sover med klockan på armen? Hur har ni vant er med det? Jag har jättesvårt att sova med en klocka eller liknande på armen. Tycker att den kläms och stör.

Vad har ni för klockor?
Jag har en liten Fitbit HR. Den är inte alls i vägen när jag sover. Älskar att vakna till vibrerande på armen istället för att sätta ett annat alarm bredvid sängen... :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Köpte en klocka för att i första hand kolla mitt sovande då jag är lika trött då jag vaknar som när jag sover. Är en honor-6...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 760
Senast: mily
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 318
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp